Al sinds 1919 bekend: rijden met licht is gevaarlijk

De verkeersteams binnen de politie stoppen met specifieke controles op fietsen zonder licht. Ook gerichte controles op bellen in de auto met de telefoon in de hand verdwijnen.

Wetenschappers houden het voor niet bewezen dat fietsen zonder licht gevaarlijker is dan fietsen mét licht. En hoewel het uitdelen van boetes (135.000 in 2009) ertoe heeft geleid dat mensen vaker handsfree bellen, blijkt uit onderzoeken dat dit net zo gevaarlijk is als telefoneren met het toestel in de hand.

Dat is trouwens al bijna een eeuw bekend. Op 12 juni 1919 schreef de Nieuwe Apeldoornsche Courant:

De correspondent van het ,,Handelsblad’’ levert een pleidooi voor het rijden zonder licht. In verband met het feit dat wij in Apeldoorn ook de zegeningen van het dwaze ministerieele voorschrift ondervinden, nemen wij er een brokstuk van over:
Er is, schrijft de correspondent, den ganschen afgeloopen winter na zonsondergang door verreweg de meeste koetsiers, voerlieden, chauffeurs en fietsers gereden zonder licht. Niet alleen in den tijd waarin zulk rijden geoorloofd was (tusschen eerste en laatste kwartier) maar door alle manen heen. Er zijn nochtans niet méér aanrijdingen geweest dan vroeger.
Eer minder. Doordat men, in ’t donker rijdend, in zijn eigen belang rechts hield en dit dus veel zorgvuldiger werd gedaan dan vroeger. Het voorschrift van verlicht rijden is hinderlijk en gevaarlijk. Want het veroorzaakt den noodeloozen hinder van het telkens weer inrijden tegen min of meer sterke lichten, hetgeen mede door het daarna weer plotseling verdwijnen van zoo’n licht het gezichtsvermogen vermoeit en gevaar voor aanrijding oplevert.

(Bron: 100 jaar Nieuwe Apeldoorns(ch)e Courant (2003)

3 gedachten over “Al sinds 1919 bekend: rijden met licht is gevaarlijk”

  1. Dit is niet serieus. Zou niet weten wat ze met “niet bewezen” hier bedoelen, maar kan meteen vaststellen – slechte onderzoekers. Dan zijn de resultaten van het onderzoek ernaar.

    Rijden zonder lichten is bloedlink en gevaarlijk.
    Rijden met lichten maakt je zichtbar van veraf en men gaat zijn gedrag er aanpassen.

    Wil je weten hoe vaak heb ik auto’s onder weg gevaarlijk zien slingeren en bij inhalen blijkt de chauffeur erin doodleuk aan de telefoon aan zijn oor lekker te kletsen?
    Als je mensen van de weg haalt want ze slingeren wegens alcohol gebruik, moet hetzelfde zijn als ze slingeren door het kletsen aan de telefoon. Je kan je aandacht niet volledig 100% op twee plekjes hebben – dit is een medische feit.

    Wat een bijzonder laag niveau onderzoek en diens overeenkomstige conclusies, allemaal met een doel voor ogen – bezuiniging.

    “”In Nederland wordt na een fietsongeluk niet bijgehouden of iemand het licht aanhad”, zegt een woordvoerder.

    Factfree onderzoek. Let op: hieruit komen “conclusies” over handelwijze.

  2. “En hoewel het uitdelen van boetes (135.000 in 2009) ertoe heeft geleid dat mensen vaker handsfree bellen, blijkt uit onderzoeken dat dit net zo gevaarlijk is als telefoneren met het toestel in de hand.
    Dat is trouwens al bijna een eeuw bekend.”

    Ja, mijn overgrootvader vertelde me dit al over die mobieltjes in 1920.

Reacties zijn gesloten.