Nepliberalen aan het woord over privatisering van de spoorwegen

De hondekopachtige boemel is vervangen door een wc-loze trein, het is ook niet meer de langste dienst: de stoptrein Roosendaal-Utrecht over Leiden en Hilversum is verleden tijd. Het is nu de “sprinter” Leiden-Lelystad.
Het gloednieuwe station Sassenheim in de verlatenheid komt mij wel goed uit, alleen als het behoorlijk weer is. Ik moet er niet aan denken in regen of wind erheen te moeten lopen door de bollenvelden.
Gisteravond riep de vrouwelijke robot het station “Nieuw-Vennep” om. Oeps. Degenen die wilden uitstappen stonden al bij de deur toen de trein alsnog honderden meters voorbij het station tot stilstand kwam. Bestuurder was even stationnetje vergeten.
Voor verscheidene mensen een half uur extra reistijd en het probleem uit te leggen waarom ze zonder kaartje (of wat daarvoor doorgaat tegenwoordig) van Hoofddorp naar Nieuw-Vennep treinen.
O wat gaat het goed op het spoor sinds de privatisering.

Geen woord van excuus via de omroepinstallatie, niet voor het doorrijden en niet voor de vertraging die de trein van begin af aan al had.

*

Nee, het is geen Umwertung aller Werte: het waren liberalen als Treub en Quack aan het begin van de vorige eeuw, die inzagen dat het openbaar vervoer geen private onderneming kon zijn en dus door de overheid geregeld diende te worden.
Dat daar geen bureaucratische rimram bij hoort is een andere kwestie.
Maar lees Op de tram van Jorie Horsthuis en merk hoe wat voor onbureaucratische rimram doorgaat in de vorm van managerskwek over targets, benchmarks, klantvriendelijkheid (me zole!) en andere zwetspraatjes. En er rijdt echt geen tram op tijd mee.

Het zal wel tegen “Europa” ingaan maar het idee de spoorwegen weer te nationaliseren is het verstandigste dat in tijden uit Den Haag te horen is geweest. En dat het uitgerekend de VVD is die hier het voortouw neemt en dat de PvdA dwarsligt tekent alleen maar dat er overal zogenaamde liberalen rondhangen tegenwoordig.

Proef even het hele staartje:

VVD-Kamerlid Charlie Aptroot is een van de degenen die zich deze week uitspraken voor het terugdraaien van de privatisering. In Buitenhof zei hij dat spoorbeheer een overheidstaak is. Bedrijven kunnen volgens hem alleen goed functioneren als ze met elkaar concurreren. Bij een monopolist als ProRail is van concurrentie geen sprake.

Netelenbos was niet overtuigd. “Daarom is het ook geen bedrijf maar een staatsbedrijf”, reageerde ze. Ook wees ze erop dat juist op ambtenaren wordt bezuinigd. Volgens haar valt weinig verbetering op het spoor te verwachten als de taken van ProRail worden ondergebracht bij de overheid, waar steeds minder mensen zich over die taken kunnen buigen.

Anderhalf jaar geleden was er overigens ook al een Kamermeerderheid voor het samenvoegen van NS en ProRail, maar het is er nooit van gekomen.

Waar hebben die mensen het over?
En zitten zij zelf wel eens in een trein?

6 gedachten over “Nepliberalen aan het woord over privatisering van de spoorwegen”

  1. Ah, een staatsbedrijf. Dat is een organisatie die zich even asociaal gedraagt als een normaal bedrijf maar dan zonder concurrentie?

  2. NS en prorail was vroeger 1 staatsbedrijf maar toen was het juist de VVD die dit zonodig wilde privatiseren ter meerdere eer en glorie van de top salarisen van de managers die er dan zouden komen want dit zijn de enigen die er ooit voordeel van gehad hebben.

  3. Aptroot is een menneke die populistisch probeert te doen en daarmee zendtijd probeert te krijgen ook alleen ter meerdere eer en glorie van hemzelf en voor zijn plaatsje op de kieslijst. als geen ander weet hij het spel van likken en vastzuigen aan de juiste man binnen de partij die hem maar al te graag als stemvulsel in de blauwe stoelen ziet zitten. Zelfs Koppejan heeft nog meer ruggengraat dan Charlie130kmApetrots

  4. Ach ja? Jij kunt overaal in Europa vorbeelden van goede prive-ov-bedrijven zien. Kwestie van goed Management. Concurrentie is gewoon goed voor deze branche.

Reacties zijn gesloten.