Tja, als je dit zo leest zou dat inderdaad wat zorgwekkend zijn, ware het niet dat het uit de mond van Geert Wilders komt. Hem kennende zal het wel weer bestaan uit halve waarheden of verdraaiïngen van de werkelijkheid. Herinnert u zich de ‘moskee op Ground Zero’ bijvoorbeeld nog, die geen moskee was en niet op Ground Zero stond?
Laten we maar eerst eens wat onafhankelijk deskundig commentaar afwachten van mensen zonder verborgen agenda en/of financiers.
Als mensen in het buitenland onder ander recht trouwen, dan kan het zijn dat het Islamitisch familierecht geldt. Bepaalde Islamitische landen passen dit namelijk toe. De Nederlandse regering dwingt mensen nu om in het herkomst land van de buitenlandse partner te trouwen.
Ik zou zeggen schaf die absurde regel af en laat mensen zelf beslissen waar ze trouwen. In sommige landen kun je wel een huwelijk onder Nederlands recht sluiten, maar dat is een hoop gedoe.
Wilders is aan het klagen over iets wat al minstens tientallen jaren gebeurd. Dit kan een expert internationaal personen- en familierecht je zo vertellen.
Dit is onnieuws.
Geert Wilders: ‘Sharia al in Nederland’
Geert Wilders: “PVV Sharia al in Nederland”.
Sofia van der Linde Schreef:
In dat geval is het nuttig als we dat hier even duidelijk maken. Niet iedereen kent een expert internationaal personen- en familierecht.
https://twitter.com/mevrgwilders# 😀
Uit MrOnline.nl :
“Sinds 1980 is mr. Herman Loonstein advocaat in Amsterdam. Tot dit jaar bezette de joodse jurist de bijzondere leerstoel Mozaïsch Recht aan de Nijmeegse Radboud Universiteit. Naast het Nederlandse recht bestudeerde Loonstein ook het joodse en het Israëlische recht dat vooral is gestoeld op de Torah, de Talmoed en de Codes – de interpretatie van de Talmoed. “De religieuze beleving van generaties orthodoxe joden in Amsterdam is mij met de paplepel ingegoten”, zegt Loonstein, die als eenpitter kantoor houdt in een woning in Buitenveldert. “De joodse godsdienstwetten zien niet alleen toe op de religieuze wereld, maar ook op het dagelijkse leven. Als twee joodse mensen een contract aangaan, gelden de joodse wetten, tenzij ze anders afspreken. Dat geldt voor het erfrecht, de verhouding tussen huurder en verhuurder of tussen werknemer en werkgever.”
“De basis van dat recht zijn de vijf boeken van Mozes – de wetten van God zoals ze via Mozes tot ons zijn gekomen, de Aramese debatten daarover in de Talmoed en de Codexen die in de tweede helft van de Middeleeuwen als commentaren en supercommentaren zijn gemaakt door een aantal grote rabbijnen. Ten slotte zijn er de rabbiale responsen van een aantal vooraanstaande geleerden op moderne vragen. “Het mooie is dat voor bijna alle moderne gevallen een parallel in de oude wetten en regels kan worden gevonden. Wat bijvoorbeeld, is de afstamming tot de vader als er sprake is van kunstmatige inseminatie? Dan blijkt in de Talmoed al een geval beschreven te zijn van een vrouw die zwanger werd nadat ze een bad genomen had in het water waarin eerder een heer had gezeten.”
“Ik krijg relatief meer zaken waar een joods probleem speelt: geschillen tussen partijen of een rabbiale echtscheiding. De joodse bevolking in Europa heeft zich heel erg geschikt in z’n lot en gehoorzaamd aan de plaatselijke wetten. De joodse wet schrijft bijvoorbeeld voor dat iemand die is overleden nog dezelfde dag wordt begraven, terwijl de Wet op de Lijkbezorging stelt dat het niet binnen drie dagen mag. Er zijn geen gevallen bekend dat men dat aan z’n laars lapt, we vragen wel geregeld ontheffing aan bij de officier van justitie. Nu zijn we bezig met autopsie. Volgens de joodse religie is het niet toegestaan een dood lichaam aan te tasten, sectie is dan een probleem. We proberen in Amsterdam MRI-apparatuur in te zetten omdat je met deze beeldvormende techniek bijna evenveel kunt zien als met een autopsie. Tot nu toe kregen we nul op het rekest.”
In Nederland wordt veel rekening gehouden met bijvoorbeeld de joodse feestdagen. Zo worden er dan geen verkiezingen gehouden. “Het is geloof ik, één keer mis gegaan bij een Waterschapsverkiezing. Soms hebben rechters ook moeite met de keppel, daarom heb ik nu een baret. Als mij gevraagd wordt om deze af te zetten, zoals me één keer is overkomen, kan ik zeggen dat deze behoort tot de gepaste kleding van een advocaat. Een advocaat moet de eed afleggen volgens zijn religieuze regels, daarbij hoort de keppel.”
Ooit werd iemand vrijgesproken van meineed omdat hij de eed niet volgens zijn religieuze regels had afgelegd. Loonstein: “Rechters zouden daar wel actiever in mogen zijn. Als ik onverhoopt piketdienst op zaterdag zou hebben, ruil ik met een collega. In de winter begint de sabbat al op vrijdagmiddag; in de 27 jaar dat ik advocaat ben, heeft een rechter daar slechts één keer geen rekening mee willen houden. We zien wel steeds meer een conflict met de identificatieplicht. Orthodoxe joden mogen op de sabbat, anders dan kledingsstukken, niets vervoeren. Dus ook geen identificatiebewijs. Het identificatiegebod wordt door hen op de sabbat dus massaal overtreden.”
“Het is goed om kennis te hebben van diverse rechtsstelsels, dat maakt je als advocaat creatiever bij het vinden van oplossingen.”
Teksten plakken is tegen de regels, Weimar. 😡
Je kunt er voor kiezen om onder een ander recht dan Nederlands recht te trouwen. Doorgaans doen mensen dit omdat ze in het buitenland wonen en/of een buitenlandse partner hebben. Als mensen dan in Nederland gaan wonen en het huwelijk strandt dan moet er weer een keuze worden gemaakt over welk recht er moet worden toegepast.
De wet die dit regelt is de Wet Conflictrecht inzake ontbinding huwelijk en scheiding van tafel en bed
http://www.st-ab.nl/wetten/0456_Wet_conflictenrecht_inzake_ontbinding_huwelijk_en_scheiding_van_tafel_en_bed.htm
zie ook
http://wetenschap.infonu.nl/recht-en-wet/29226-internationaal-privaatrecht-alimentatie-en-echtscheiding.html
http://ec.europa.eu/civiljustice/divorce/divorce_net_nl.htm
http://www.echtscheidingservice.nl/Buitenlandse-beslissingen-in-Nederland-n92m86
Je kunt ook in een universiteitsbibliotheek een boek over internationaal privaat recht inzien of zelfs over de Wet Conflictrecht inzake ontbinding huwelijk en scheiding van tafel en bed.
Kijk eens aan, die wet bestaat dus al sinds 1981.
Rechters die reeds lang bestaande wetten uitvoeren. Het moet niet gekker worden. 😆
@8
Deze snap ik dan nog niet:
“Het gerechtshof in Den Haag vonniste in 2007 dat een Nederlandse vrouw, die door haar huwelijk met een Iraniër ook die nationaliteit kreeg, na een echtscheiding geen aanspraak kon maken op een deel van de boedel omdat het Iraanse vermogensrecht van toepassing was. Het echtpaar woonde tijdens het hele huwelijk in ons land. “
Bookie65 Schreef:
Ze kunnen nog steeds in Iran getrouwd zijn.
@#11
Dan zal je de uitspraak moeten opzoeken. De rechter motiveert zo’n beslissing.
Laurent Schreef:
Correctie
Laurent Schreef:
Inderdaad mijn vrouw en ik wonen ons hele huwelijk al in Nederland , maar zijn wel in Marokko getrouwd
Als die vrouw door haar huwelijk Iraanse is geworden en haar man ook die nationaliteit had, dan zal dat recht inderdaad gelden.
Wilders doet net alsof hij internationaal privaat recht niet snapt.
Ik geloof namelijk geen moment dat hij niet van deze wetten en regels op de hoogte is.
Ik meen gelezen te hebben, dat er EU-richtlijnen worden gemaakt voor dergelijke gevallen. Zie je maar weer eens hoe handig die EU soms kan zijn. NL komt daar in z’n eentje namelijk nooit uit.
Internationaal privaat recht is per definitie iets wat je met zoveel mogelijk andere landen doet.
Wilders heeft een spoeddebat aangevraagd:
http://frontpage.fok.nl/nieuws/439065/1/1/50/spoeddebat-over-islamitisch-recht-in-nederland.html
Voor degenen die 1 van de betreffende zaken wil teruglezen:
http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=ljn&ljn=az8421&u_ljn=az8421
Echtpaar was volgens de Iraanse wet getrouwd, vrouw wilde dat de boedelscheiding zou worden behandeld alsof ze in NL in gemeenschap van goederen waren getrouwd, rechter zei: “nee, dat kan niet”
Ja, echt een duidelijk voorbeeld van de sharia. 😛