Waarom die OV chipkaart weg moet, ook voor studenten

Laat ik met de laatsten beginnen: nee, “gratis” reizen moet blijven. Niet alleen voor studenten echter, maar voor iedereen. De studentenverenigingen voeren vandaag acties want dit kabinet wil de OV kaart voor hen korten en misschien afschaffen. Zou het niet eens tijd worden met dit monsterlijk systeem te stoppen?  Wist u dat in een OV kaart een RIFD chip ingebouwd is die precies weet waar u zich bevindt? Het is heus niet van poortje A naar poortje B is 8 kilometer, dus uw ritprijs is 5 euro, ik noem maar wat.  Nee, u bent te volgen, overal waar u zich bevindt.

Wat mij betreft gaat die hele boel op de schop en gaan we eindelijk eens een fatsoenlijke regeling maken waarbij het openbaar vervoer betaald wordt uit de algemene  middelen. Via de belastingen dus. Weg met die rare betaal- en snuffelsystemen. In veel steden is de bus al “gratis” voor ouderen. Koop meer bussen en treinen, en schaf alle kaartsystemen af. Dat is ook hoognodig tegen de smerige lucht en die verkeersherrie. Iedereen rijdt mee, zonder gedoe.

Jammer dat de studenten zich niet breder richten dan alleen hun OV kaart.

14 gedachten over “Waarom die OV chipkaart weg moet, ook voor studenten”

  1. Ik herinner mij als de dag van gisteren dat er gedemonstreerd werd TEGEN de invoering van de Studenten-ov-jaarkaart, het enige prachtplan van Pim Fortuijn dat enigszins uitgevoerd is…

  2. @1: Arnold:

    Alras begon men te morren want de studenten zouden gratis kunnen reizen waarbij de korting van zestig gulden per maand op de basisbeurs voor het gemak maar werd vergeten.

    Inmiddels verworden tot een speeltje voor de liberale boekhouders en consorten, jammer.

    Deze week heb ik sinds lange tijd weer eens gebruik kunnen maken van het treinproduct of hoe dat ook heten mag, het lijkt me niet zo moeilijk om een uitgebreid netwerk te maken van gratis openbaar vervoer. Willen is kunnen, een regelmatig gehoorde kreet, maar waarschijnlijk bedoelt men er iets anders mee.

  3. @3:

    http://www.bof.nl/rfid/RFIDpositionpaper.html#7

    Gezwets? Koppel ook automatisch opladen aan dit verhaal, pinnen, camera’s, en iedere meter die je aflegt is bekend.

    [..][ De passieve RFID-labels zoals die in consumentenproducten gebruikt gaan worden, bezitten geen eigen spanningsbron. Dit betekent dat ze geactiveerd moeten worden door leesapparatuur. Op zichzelf kunnen passieve labels dus niet communiceren met satellieten.
    Een RFID-scanner kan echter de informatie op een passief label uitlezen en vervolgens onder toevoeging van de locatie van de ontvanger naar een satelliet zenden. Dergelijke technologie wordt al ingezet om de locatie van producten op transport over de weg te traceren.} [..]

    En zo werkt het, want dat kastje slaat het niet op.

  4. @5: Joke:

    [ De kaartlezer bepaalt de locatie van de halte door middel van een GPS systeem. Het voertuig heeft geen permanente dataverbinding met het vervoerbedrijf. Pas in de level 2 worden de transacties doorgestuurd naar de bedrijfscentrale.]

    Lang verhaal, maar inderdaad: weg met die snuffeltroep.
    En hoe zou de controleur je kaart kunnen lezen in een rijdende trein of bus denk je?

    http://nl.wikipedia.org/wiki/OV-chipkaartsysteem

    http://webwereld.nl/overheid/80037-opstelten-reisgegevens-miljoenen-nederlanders-opslaan

  5. @Le Roi: Het is alweer een aardig tijdje geleden dat iemand me vertelde dat hij was gebeld door zijn verzekeringsmaatschappij met de vraag of alles o.k. was. Ze konden nl. zien dat zijn auto stilstond met de deuren ontgrendeld en dat hijzelf zich niet in de directe nabijheid van het vehikel bevond. Dat klopte als een bus, maar dan ga je je wel even achter je oren krabben.

    In Leiden ligt de gemeente al jaren met de NS overhoop vanwege het feit dat die zomaar(!) OV-poortjes aan beide uiteinden van de stationshal (Ldn. CS) hebben geplaatst, terwijl dat ook een doorgangsroute voor voetgangers is. Ze verdommen het om die krengen daar weg te halen, wel kunnen omwonenden zo’n chipding krijgen.

  6. Wat mij betreft mag het hele openbaar vervoer verdwijnen.

    Gewoon, lekker lopen, of met paard, of met paard en wagen, of koets.

    Veel leuker.

  7. @1 Ik herinner me die invoering van de OV-studentenkaart ook heel goed, werd inderdaad hevig tegen geprotesteerd toen. Gedwongen nering is het. Ik ben hem nog nét ontlopen in militaie dienst, daar werd-ie later ook verplicht.

  8. @8 dan krijg je Amerikaanse toestanden. mensen die zich geen auto kunnen veroorloven kunnen niet meer werken, en veel te oude mensen achter het stuur.

  9. @Le Roi Het statement in je artikel: “Wist u dat in een OV kaart een RIFD chip ingebouwd is die precies weet waar u zich bevindt?” is echt ongefundeerd gezwets. Ook het artikel dat je aanhaalt ondersteunt dat niet.

    Van iedereen die netjes de OV kaart gebruikt, is natuurlijk bekend waar je bent in- en uitgestapt. Net als de bakker die weet welk brood je koopt en de bank die weet hoeveel geld je op de rekening hebt. Die info hoort bij het verlenen van de dienst en is in dit geval nodig om de prijs van je rit te bepalen.

    Ik heb de indruk dat je eigenlijk gewoon gratis OV wilt. En dat privacy een gelegenheidsargument is. Wil ik ook graag, en ook graag gratis stroom en water, en gratis albert heijn en gratis kleding. Alles gratis! We gaan demonstreren!!

  10. @11
    Ha, iemand met occulte gaven, een gedachtenlezer. Knap. En dat terwijl het toch expliciet in bovenstaande wordt gezegd!

Reacties zijn gesloten.