Vingerlikkend Nederland heeft RECHT op Jantje Smit

Het Nederlands Muziekinstituut, kortweg omschreven als het collectief geheugen van componerend en musicerend Nederland moet sluiten, althans intrekken bij het Haags Gemeentearchief.

Het Nederlands Muziek Instituut, het erfgoedinstituut voor muziek in Nederland, zal vanaf 2013 zijn rijkssubsidie verliezen, zo heeft het kabinet besloten. Het kabinet wil geen verantwoordelijkheid meer dragen voor het behoud en beheer van Nederlands muzikaal erfgoed. Daarmee dreigt Nederland zijn muziekhistorisch gezicht, zowel nationaal als internationaal te verliezen.

Het woord subsidie klinkt altijd als een soort gunst (en zo wordt het ook behandeld en afgeschilderd) die naar willekeur kan worden ingetrokken. Men hoort nooit over subsidie aan wegenbouwers, vastgoedmafiosi of megastallenexploitanten. “Subsidie” is voor mensen die niet op tijd opstaan. Componisten of uitvoerende kunstenaars, bijvoorbeeld. Deze opiniebakker in – uiteraard – de Bruine Bode weet het: ‘Kunstenaars staan synoniem voor klaploperij, subsidieverslaving en linksheid’. “Staan synoniem” – alleen al het stilistische hoogstandje.

Nederland is echt te arm voor zoiets als een Muziekinstituut. Nederland wil Nick en Simon. Of Gordon.

8 gedachten over “Vingerlikkend Nederland heeft RECHT op Jantje Smit”

  1. “Geef ons onze dagelijkse pilsje” en we zullen ons koest houden, weetjewel.

    Laatste keer dat ik geprobeerd heb om kunst te drinken is het mij tot grote spijt niet gelukt. Waar hèb je het dan voor nodig?

  2. Is zeker zo’n miskend talent, die Schaap, wat een verongelijkt toontje zeg.
    Jammer dat die collectie naar het HGA gaat – het gaat immers om een landelijke collectie. Een paar andere stiefzusters worden ondergebracht bij de UvA, zoals de collecties van Muziek Centrum Nederland (http://www.muziekcentrumnederland.nl/over-mcn/mcn-na-2012/collecties/) en van het Theaterinstituut. V.w.b. de toestand op historische muziek-gebied, zie ook http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2676/Cultuur/article/detail/316083/2009/02/18/lsquo-Historische-muziekinstrumenten-gaan-verloren-rsquo.dhtml.

  3. Je moet het artikel wel lezen, he? Het ging er inderdaad over dat men kunstenaars als links, klaplopers etc beschouwd, terwijl het nergens op slaat. Hoeveel ouders hebben tegen hun kinderen niet gezegd als deze talent hadden en naar de kunstacademie of conservatorium wilden: ´leer een vak, zodat je later je brood kan verdienen´.

    Ergens is het onze eigen schuld dat we Gordon, Andre Rieu, Jan Smit en Nick en Simon wilde. Zolang men er massaal op af stemt en kinderen nog steeds leert dat ´kunst´ leuk is om aan te rommelen en niet serieus te nemen dan vraag je er gewoon om.

  4. @4: Reageer je nu op mij? Ik heb het artikel gelezen, en ergerde me dood aan de tendentieuze beeldvorming van professionele kunstenaars als arrogant en betuttelend. Ik ben zo iemand die die kloof tussen profs/amateurs en passieve/actieve kunstbeleving graag dicht zou willen fietsen, en ik krijg niet de indruk in dhr. Schaap een medestander te vinden – integendeel, het is valse polarisatie en de kift wat de klok slaat.

  5. Over smaak valt niet te twisten. Jantje Smit hoef ik niet maar een piepknorconcert van een jazzcombo 2 uur lang is ook niet mijn cup of tea. Dus gun iedereen het zijne/hare.

  6. Als musicus lijkt het mij ondertussen wel tijd te worden voor emigratie. Al zal het tegenwoordig vrijwel nergens meer beter zijn..

  7. @3 Nee, ik reageerde op de schrijver van het artikel. Ik had van de week gelezen en ik denk dat de schrijver van het opinie artikel het sarcastisch bedoelde. Over kunst. privatisering en cultuur valt lang te discussiëren, maar we blijven Nederlanders hé, ´t mag niet veel kosten en ´t moet zeker middelmatig blijven.

Reacties zijn gesloten.