Dr. Kilian Wawoe, organisatiepsycholoog, heeft meer voordrachten die op de Universiteit van Nederland te zien zijn. Strikt, to-the-point, en hij blijft bij z’n onderwerp. Hieronder één voordracht, waar ook even kort het onderwijs wordt genoemd.
In mijn kleine belevingswereld als ex-docent wiskunde waar scholen niet alleen fuseren, maar om de haverklap ‘nieuwe, noodzakelijke veranderingen ondergaan om ’t hoofd te bieden aan de huidige tijd’, laat hij op overtuigende wijze zien, dat ook bij scholen vernieuwing voor 80% op drijfzand is gebouwd. Een vernieuwing binnen de onderwijswereld kenmerk ik als volgt: als ik met minder moeite nieuwe stof aan kan bieden waar de vorige generatie moeite mee had, dan is de vernieuwing een succes. Mijn ervaring is echter, dat de huidige generatie steeds meer moeite heeft om de aangeboden stof te kunnen volgen, laat staan stof van 10, 20 of 30 jaar geleden, dus het omgekeerde is het geval. Als in de 3de klas VMBO rekenen opnieuw geïntroduceerd wordt op het niveau van groep 6 van de basisschool of als op de PABO (een HBO opleiding) rekentoetsen van groep 8 verplicht zijn, dan zijn in de loop der decennia de vernieuwingen een farce. Hier (overweldigende informatie) is meer te lezen, voor wie geïnteresseerd is.
Managers denken dat ze briljant zijn, en nemen daardoor regelmatig onverantwoorde risico’s. Maar werknemers overschatten zichzelf ook regelmatig. Hoe komt dat? Organisatiepsycholoog dr. Kilian Wawoe (VU Amsterdam) laat het je zien.
Als je ’t maar niet uit eigen zak hoeft te betalen, dan is het gemakkelijk te vernieuwen.
SOMMERBERICHT
Der nicht mehr beschrittene, der
umgangene Thymianteppich.
Eine Leerzeile, quer
durch die Glockenheide gelegt.
Nichts in den Windbruch getragen.
Wieder Begegnungen mit
vereinzelten Worten wie:
Steinschlag, Hartgräser, Zeit.
Paul Celan.