Sommige dingen kun je gewoon niet zelf verzinnen, je hebt (oplopende reeks) halvegaren, gestoorden en managers:
Spoorbedrijven in het buitenland kijken volgens de NS met jaloezie naar het systeem van de winterweerregeling in Nederland. “We lopen heel erg voorop in de wereld.”
Dit stelt de Bert Meerstadt, directeur van de NS, donderdag tegenover NU.nl.
Dit ga je toch niet geloven! Denkt de man nou echt dat ze in landen waar ze echt winter hebben, jaloers zijn op het geknoei in Nederland? Dat de Russen, Scandinaviërs, Oostenrijkers en Zwitsers niet weten hoe ze de boel draaiende moeten houden? Wat een opgeblazen figuur.
Weet ook wel dat ons probleem is dat we niet hele winters lang streng weer hebben. Daarom moet de afweging gemaakt worden, wel of niet verwarmde wissel, wat in de bovengenoemde landen geen vraag is, als ze die niet hebben, dan rijdt er niks.
Maar om nou zo’n soort uitspraak te doen, wereldvreemd en reden voor ontslag op staande voet.
“Ik ben niet gek”sprak Meerstadt, “ik ben een vlie-…o nee! Trein!”
Ik sta vooraan als het gaat om kritiek leveren op de NS maar die kritiek moet wel terecht zijn. In dit geval is die dat niet.
In het artikel wordt gesproken over het systeem dat door de NS wordt gehanteerd om in korte tijd om te schakelen van een normale dienstregeling naar een aangepaste dienstregeling. Dat systeem is inderdaad uniek in de wereld en voor dat systeem is inderdaad veel interesse voor uit het buitenland.
We moeten er voor waken dat we niet gaan klagen om het klagen en zeker niet roepen dat mensen op staande voet zouden moeten worden ontslagen omdat we de strekking van een artikel niet goed hebben begrepen.
@3
Deze mijnheer Meerstadt past bescheidenheid die hem ten enen male vreemd is. Is hij er dan niet trots op dat de treinen in Nederland niet op tijd rijden? Wie heeft hier wat niet goed begrepen?
@4 Ik zie dat u niet heeft begrepen dat mijn reactie vooral naar aanleiding van de reactie onder @1 was.
@1 De realiteit is, dat bijna alle landen met spoorwegen wachten tot het uit de klauwen loopt en dan pas een geimproviseerd schema implementeren. Dat er al van te voren een aangepast schema ligt, is inderdaad uniek. Aangezien het nergens ter wereld zo druk is op het spoor als in Nederland is dat eigenlijk niet meer dan normaal.
Een tweede vraag is natuurlijk, of dat schema werkt.
@6
Ik zou denken dat België en Zwitserland toch “treiniger” zijn, en zeker in het laatste land moeten ze toch volop ervaring met sneeuw hebben.
@7 I stand corrected, na Japan en, jawel, Zwitzerland.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Spoorwegen