Neoliberaal reisgenot – deel zoveel

220px-Boveneind_HerwijnenHet is traditie dat ik met mijn verjaardag weg ben, liefst het land uit. Eigenlijk is de bodem aan de traditie ontvallen: ontlopen van familieverplichtingen. Inmiddels is de dragende kern van de familieverplichting mij zelf ontvallen, ik ben niet meer de jonge man die het even ontlopen moet. Het is dus traditie, laat ik het daar maar op houden.
Sterker nog, de NS stelt vast dat ik “senior” ben. Wat voor fantastische voordelen ik hieraan kan ontlenen is mij vooralsnog niet duidelijk. Het is allemaal nog fraaier dan nog geen half jaar geleden.

Het is niet onopgemerkt voorbijgegaan: de in het algemeen stampvolle trein Amsterdam Centraal – Brussel Zuid is opgeheven. Men dient een speciaal kaartje, pardon: ticket, FYRA te kopen. Die brengt je nu al helemaal naar Rotterdam. Daar mag je overstappen op een trein naar Roosendaal en vandaar kom je wel naar Brussel en wie weet verder.
OV9292 kent de Brabantse stad Leuven inmiddels niet meer. Ik leer hiervan wel dat er een buurtschap Leuven bij Herwijnen in de westelijke uithoek van Gelderland ligt (dat er een Gendt in Gelderland ligt was mij al bekend, als de Nederlanden nog een zouden zijn zou het misschien misverstanden regenen, en misschien ook niet – weinigen denken bij “Hengelo” aan Gelderland bijvoorbeeld).

Hoe spannend Leuven Gelderland misschien ook is (de afbeelding toont ons Boveneind, er niet ver vandaan – lommerrijk, zeer lommerrijk) – ik zou het misschien aandoen als ik ooit nog een fietstocht maak in het rivierengebied en misschien komt het er dus wel nooit meer van – ik heb in principe mijn zinnen gezet op Leuven (B).
“NS” vraagt voor een retour de vertrekdatum. Ik klik die braaf aan, invullen werkt niet, het moet via de kalender. Dan gaat de cursor vanzelf naar het vakje van de retourdatum. Die klik ik ook braaf aan. De retourdatum verschijnt vervolgens in het veld van de vertrekdatum. Niet één keer, zodat je denkt: misschien heb ik zelf iets fout gedaan, maar het gebeurt consequent, onveranderlijk. Ongelovige allerliefste duwt mij opzij van het scherm en denkt het “wel te kunnen”. Maar neen hoor, “NS” accepteert alleen een vertrekdatum. En deelt dan mede dat u geen retourdatum hebt ingevuld. Hoe dan ook stuurt NS al dan niet onder de belachelijke naam Hispeed je via Brussel en Zaventem derwaarts, terwijl er goede treinverbindingen vanaf Antwerpen en Mechelen zijn naar Leuven (B).

Het vorige rapport over de geneugten van een toch nauwelijks echt internationaal te noemen treinreis – Brussel is verdorie toch de hoofdstad van de Nederlanden, van oudsher – verhaalde nog van de perikelen met aansluiting op de trein naar Londen. Vermoedelijk moet men nu verplicht met de Thalys naar Brussel om nog een kans te hebben op aansluiting.
Rijdt die Thalys eigenlijk nog wel regelmatig? Ik hoor op perrons vaak over vertraging, maar zo erg als met de FYRA en de eenvoudig opgeheven gewone sneltrein zal het toch niet zijn?
Ja, het is stukken duurder. Dat danken wij aan de liberalisering op het spoor waar de huidige coalitie, destijds verrijkt met D66, zo sterk voor was.
Omdat de weersverwachting voor de komende zoveel dagen niet denderend is en het blijkbaar zo enorm moeilijk is de al decennia lang open zuidgrens te passeren zal ik maar iets anders verzinnen.
Of mij maar in Amsterdam bedrinken of zo. Ik wilde eerst schrijven “mijn stad” maar het geboefte van de zogenaamde woonstichting De Key heeft mij ausgebürgert zodat ik geen woonplaats meer heb.

Heerlijke nieuwe wereld.
U hoort misschien nog wat het geworden is.