De een geeft zich nu eenmaal makkelijker bloot dan de ander. Geen probleem tot zover, er lopen immers ook genoeg vrouwen, soms ook mannen, die het met een stuk minder stof prettiger vinden. Inmiddels levert het wel een probleem op voor een aantal Franse vrouwen die nu met een bekeuring zitten opgescheept.
Vorig jaar was de boerka net als het onverdoofd ritueel slachten meerdere malen in het nieuws. In Nederland zijn er ongeveer, schrik niet, 150 vrouwen die een boerka dragen, waaronder veel vrouwen die van oorsprong Nederlandse zijn en een bewuste keuze hebben gemaakt deze niqaab of boerka te dragen. Het verbod op deze boerka is inmiddels, sinds vorig jaar, een feit in België en Frankrijk. Minister Donner, zelf ook heel transparant, vindt het ook nodig een verbod in te voeren. Wat ik dan wel eens zou willen weten is waarom deze vrouwen zouden moeten luisteren naar mannen die de vrouw de kleren van hun lijf willen praten.
Je eigen vrije keuze kost je in Frankrijk 150 euro, Nederland pakt het gelijk groter aan en kost het de vrouw zelfs 380 euro, mocht de wet van kracht gaan. Ze kunnen zich dus eigenlijk niet meer op straat vertonen zonder het risico te lopen een bekeuring te krijgen, waardoor deze vrouwen nog minder aan het sociale leven kunnen deelnemen. Kijk, dat noem ik nog eens vrouwenonderdrukking , een paar kerels die een vrouw de wet willen voorschrijven en ze vertellen wat ze wel en niet aan mogen trekken en ze in huis willen laten zitten.
Het kan ook een manier zijn om “moslimpje” pesten legaal te maken met wederom vrouwen als slachtoffer.
Tja, die boerka zou een mens angst aan kunnen jagen maar de priesters in de Rooms Katholieke Kerk die kun je pas echt vertrouwen, krijgen die ook een bekeuring of komen die er af met een boetedoening?
Ja ik begrijp het ook niet zo goed hoor. Al die ‘goedbedoelende’ mensen die gaan bepalen wat iemand moet dragen. Ik word er wel eens heel erg moe van. En voor mij valt het gewoon onder moslimpesten. Het is voor mij wel logisch dat mensen die les geven of achter een balie zitten, gewoon herkenbaar moeten zijn, ander kun je er net zo goed een machine neer zetten. Maar voor de rest, maakt toch niks uit mensen! Doe een beetje normaal.
Je verkeerd kleden, de verkeerde kleur hebben. Hier is het winkelcentrum tot veiligheidsrisicogebied verklaard. Compleet met toestemming tot preventief fouilleren. Als je pak melk wilt halen moet je je hele papierwinkel meenemen anders loop je toch het risico op een boete, ook al is er geen verdachtmaking. In dit geval meer antillianen en surinamers, maar valt voor mij onder het kopje “moslimpje pesten” vanwege geen PVV maar wel Leefbaar Rotterdam…
# 1
Dat je herkenbaar moet zijn is dergelijke functies ben ik helemaal met je eens. In Egypte heb ik vrouwen gezien die werkten als leerkracht en hun boerka niet droegen in de klas en een klaslokaal kregen toegewezen met gordijnen als ze dat op prijs stelden, zo kan het dus ook. Wel jammer dat er veel vrouwen in Nederland geen baan kunnen krijgen i.v.m. het dragen van een hoofddoek.
#2 Betty
Ik woon zelf in het oosten van het land, ik weet niet of dat een verschil maakt, hier heb ik niets gemerkt van dergelijke controles. Maar jij bedoeld dat er meer controles plaats vinden onder de Surinamers en Antillianen? Mocht dat zo zijn, dan is dat ook niet normaal?
Lang leve Rachid Nekkaz, parisien van Algerijnse afkomst: september jl. heeft hij 1 miljoen euro in een fonds gestort om voor iedere vrouw in Frankrijk die wordt beboet voor het dragen van bourka of niqab, de boete te betalen. In een interview stelde hij ook dat vrouwen in NL in de dezelfde situatie zijn telefoonr. op internet kunnen opzoeken en een beroep op hem kunnen doen.
@2 Betty:
Ook voor wie niet in 010 woont: ik zal van m’n leven geen pak melk halen zonder geldig legitimatiebewijs, want ik heb niet de kleur van de inhoud van het pak. En mijn man zal echt de vuilniszak niet naar de container brengen zonder zijn paspoort. En voor wie denkt dat wij overdrijven:
Mijn 16jarige kleinzoon is vorig jaar beboet toen hij bij een snackbar tegenover zijn school iets ging kopen en zijn ID in zijn kluisje op school had gelaten. De boete wegens verstoring van de openbare orde (vanuit de deuropening van de snackbar naar een klasgenoot roepen “Ik kom eraan, even mijn broodje betalen”)
is geseponeerd, maar zonder ID op de openbare weg bleef strafbaar. Dat was niet eens in Rotterdam, waar we (hoe mooi het er ook is) niet eens meer naar toe durven.
@4 Desert Flower:
Klopt: het is vnl. in de randstad: mijn familieleden in Friesland hebben ook nergens last van.
En wat Betty schrijft is echt waar! Niet normaal? We leven al een tijd niet meer onder “normale” omstandigheden.
#6
nada niente
Ik ben ook nog niet zo heel lang terug dus mijn onwetendheid is dus nog erger dan ik dacht. Heb werkelijk geen idee wat het westen betreft, tijd omdaar ook meer over te gaan lezen. Over Rachid Nekkaz heb ik inderdaad gelezen, hij ging zelfs in eigen persoon met een aantal dames mee.
Wat mijn punt eigenlijk is dat het vreemd is dat ,mannen,ook vrouwen trouwens, steeds lopen te gillen over die vrouwenonderdrukking maar wel even willen regelen wat vrouwen moeten gaan dragen in het openbaar.
Dat is wat ik nu probeer te zeggen. We kunnen ons (terecht) drukmaken over het verbieden van vrije kledingkeuze van mensen, maar misschien kunnen we ons beter drukmaken over de vrijheid die in het algemeen steeds meer aangetast wordt. Als de politie zich verveeld en gewoon elke voorbijganger mag gaan fouilleren, gewoon omdat je daar loopt/zit. Ik schaam me dat dit kan in mijn stad.
@Nada Excuses namens het weldenkende deel van dit verNederland voor je kleinzoon.
@8 Betty:
Lief van je om excuses aan te bieden voor iets wat jij zelf niet hebt gedaan, nooit zou doen, ook gesignaleerd hebt en afkeurt. Ik ben mij er van bewust dat een deel van NL nog steeds weldenkend is en bezorgd over de toenemende intolerantie.
Mijn schoonzoon ( de vader van de betreffende kleinzoon) is er ook een van: een weldenkende “autochtone” Nederlander die met afgrijzen de ontwikkelingen hier beziet.
Hij heeft zelfs aangegeven dat hij met ons mee wil: mijn man en ik gaan komende zomer remigreren na 43 jaar. Wij worden de kwartiermakers voor de rest van de familie. Voor onze kinderen die hier zijn opgegroeid wordt het geen re- maar emigratie, naar een land dat ze alleen kennen van een paar vakanties bij oma en opa. De kleinkinderen (tussen de 18 en 5 jaar) zijn er zelfs nooit geweest en spreken de taal niet.
Evenmin als mijn schoonzoon: voor hem vind ik het nog het meest trieste:
Hijzelf en al zijn voorouders zijn hier geboren en mochten NL terecht als “thuis” beschouwen en om dan tegen je schoonouders te moeten zeggen: “Wij gaan mee, ik wil niet langer wonen waar mijn gezin duidelijk niet welkom is ” En voor zijn moeder, die nog ouder is dan wij, als kind de 2e wereldoorlog heeft meegemaakt en direct zei : “Ik wil ook graag mee, het zijn ook míjn kleinkinderen en het begint hier te lijken op eind jaren dertig”.
Reacties als die van jou zijn hartverwarmend!
@Nada Bedankt. Ik zou ook haast met je meegaan, maar er is hier nog veel strijd te leveren waar ik me voor in wil/moet zetten. Succes met het verhuizen en het zoeken naar een beter, vrijer bestaan voor jezelf en degenen die je liefhebt.
Betty Schreef:
Nada Niente: `Klopt: het is vnl. in de randstad: mijn familieleden in Friesland hebben ook nergens last van.’
Nou, hier in Leeuwarden is het ook al aardig bezig hoor. Verkeerde jas aan? Verkeerd loopje? Verkeerde oogopslag? Verkeerde muts op ? Wie zal het zeggen? Kassajuf Aldi: `Mag ik even in u tas kijken? ‘ Ik: `Vraagt u dat dat aan iedereen?’ Doet ze niet, weet ik, dus mag ze niet in mijn tas kijken. Rel in rij, bijna politie, maar ik heb nooit wat in tas. De volgende keer gooi ik hem leeg op de toonbank met expres meegenomen sexy fotoboek over `Vluggertjes’. Lachen.
@ Abdul:
Dat wist ik niet: klinkt erg verontrustend. Leeuwarden is dus grote-stadsallures aan het krijgen.
In de kleinere plaatsen is er voor zover ik weet nog niets aan de hand, maar hier in het westen is het ook in de grotere steden begonnen. Zag de kassadame je misschien aan voor “Hollander”? Ik heb begrepen dat die in Friesland de utlieme “allochtonen” zijn.
nada niente Schreef:
Nee hoor, is pesterij, misschien omdat ik voor een pak melk en een bos wortels geen hele kanjer van een boodschappenkar mee wil zeulen, maar gewoon een leeg doosje gebruik als boodschappenmand. Doen er wel meer, maar mij pakt ze ermee terug.
Volgende keer neem ik dus wèl kar voor een zak drop en een pak melk, met dan mijn tas aan het karhaakje, zoals het hoort, (maar wat niemand doet) . Zij is trouwens daar de enige die in mijn overigens keurig nette zeildoeken tas tas moet kijken, en bij niemand anders. Echt heel raar als dit voor de derde keer gebeurt terwijl je in de rij staat. `k Heb echt zin om een rel te schoppen de volgende keer, gaat gebeuren ook als ze het weer durft. Voer ik een eenakter op met publiek op koopavond. 🙂
Overigens is het inderdaad buiten L’warden in Friesland een stuk gemoedelijker, juist tegen zg. `Hollanders’, maar ook getinte mensen zijn ze vriendelijk.
Abdul Alhazred Schreef:
Ik heb dat inderdaad eens (een beetje) gedaan. Ik had alleen een kistje sigaren nodig, die vlak bij da kassa in het schap lagen.
Ik vroeg aan de eerste in de rij die een hele vracht weekend-boodschappen had of ik even voor mocht. Dat mocht. Maar degenen die achter die persoon kwamen protesteerden. Want zij hadden ook een hele vracht!
Ik moest achteraan sluiten. Ik heb uitgelegd dat daar al mensen stonden en dat bovendien mensen die na mij kwamen dan weer op mij moesten wachten. Dus dat werkt vertragend voor iedereen.
Het kassa-meisje durfde toen niets meer te zeggen. (Ik had haar overigens ook stiekem een dubbeltje gegeven) Maar een groot deel van de rij bleef verontwaardigd.