Islamofobie-industrie doodsbang voor adblockers

U kent ze wel, van die sites die helemaal leven van angst voor moslims. Ze verdraaien wat feiten, voegen wat suggestieve elementen toe, flansen er twee of meer advertenties bij en het geld stroomt binnen. Natuurlijk moeten ze wel wat bezoekers hebben, maar hoe gekker ze het maken, des te meer bezoekers ze trekken. En wij, simpele surfers, wij krijgen waar wij op klikken: klik je op een artikel over Wilders? Krijg je morgen weer een artikel over Wilders. Klik je op een artikel over aanslagen, krijg je de hele week artikelen over aanslagen. Wij vragen, zij draaien. Zolang het maar geld in het laatje brengt.

Zo is na de aanslagen van 9/11 in de westerse wereld de Islamofobie-industrie ontstaan, die inmiddels miljarden euro’s per jaar aan advertentie-inkomsten omvat. Deze industrie werd eerst gestimuleerd door westerse overheden die draagvlak wilden creëren voor het binnenvallen van landen in het Midden-Oosten. Inmiddels wordt de Islamofobie-industrie ook gesponsord door Israël, de politieke partijen en ons eigen kabinet. Niet om geld te verdienen aan bange blanke mensen, maar om hun macht vergroten. This is 1984 stupid!

Sites zoals de Telegraaf, Geen Stijl en The Post Online, maar  ook het AD, nu.nl en zelfs de Volkskrant verdienen een fortuin aan ongenuanceerde rotzooi over moslims. En alsof dat niet genoeg is, publiceren ze ingezonden brieven over aanranders, handschudweigeraars, jihadgala’s, invechthuilers of andere fenomenen. Uiteraard weer met advertenties.

En dat dreigt allemaal verloren te gaan dankzij enkele bedrijven die adblockers voor uw browser leveren. Tot groot verdriet van de nieuwe media. Geen advertenties meer op de webpagina’s betekent dat er geen geld meer verdiend wordt. Mooie bijkomstigheid is dat daarmee ook de noodzaak om ongenuanceerde rotzooi over moslims te publiceren drastisch afneemt. Dan kunnen de media zich eindelijk weer eens gaan storten op het oude businessmodel: kwaliteitsberichten gericht op het binden van abonnees in plaats van rotzooi gericht op snelle advertentieinkomsten. Als je (echt) nieuws wilt moet je ervoor betalen. Logisch, want alles wat gratis is, is niets waard.

Wanneer ga jij een adblocker installeren?