Het ware gezicht van de PVV (3): Stassen staat pal voor de vrachtauto-lobby

Het is niet de bedoeling, dat Henk en Ingrid worden lastig gevallen met pleidooien van de PVV tegen de trein en voor particulier vervoer. Dat zouden ze wel eens niet kunnen waarderen, als ze bij voorbeeld een kind hebben, dat per trein dagelijks heen en weer reist naar het HBO of MBO in de naburige stad.

Daarom is bijgaand pleidooi voor de  vrachtwagen-lobby (Youtube met tekst) van Krijssie-krijssie Laurence Stassen in het Europarlement onherkenbaar verpakt. Verpakt in kreten tegen de “Europese bureaucraten van Brussel”, tegen de “klimaathysterie” (CO²) en waarschuwingen, dat “Europa” weer van plan zou zijn om een “onverantwoorde greep in de zakken van de burger” te doen en de “gezonde” wegvervoer-ondernemingen en luchtvaartmaatschappijen voor “Brusselse hobby’s” te laten betalen.

In de schaduw van Wilders slagen een aantal van de PVV-volksvertegenwoordigers erin, om hun reactionaire hobby’s (aan de hand van hun lobby’s) tersluiks (=”klammheimlich”, dus via iets wat ze zelf veroordelen als “taqqiya”) steeds nadrukkelijker te promoten.

Een kind kan begrijpen, dat Nederland alles te winnen heeft bij een geïntegreerde Europese vervoersruimte. Dat hoort bij een gemeenschappelijke markt. Als Nederland het bij de boemeltreinen zou houden, zou het zichzelf uit de markt prijzen. Modernisering van het passagiersvervoer per spoor hoort daarbij. En, anders dan Stassen beweert, is bijvoorbeeld door de inzet van de TGV in Frankrijk het vervuilende en dure vervoer per vliegtuig daar sterk teruggedrongen. Hetzelfde geldt voor de Duitse ICE. Nu gaat zelfs (!) Engeland over tot investeren in hoge-snelheidslijnen. Het TGV-succes kun je trouwens ook zien in Japan en China. Ondanks de truck-maffia-lobby’s in de VS, worden daar nu ook hoge-snelheidslijnen gepland.

Het vrachtwagenvervoer is helemaal niet “gezond”. Niet alleen vanwege de CO²-uitstoot, maar ook vanwege de opstoppingen op de (snel)wegen, die ten koste van heel veel belastingmiljarden telkens weer moeten worden verbreed. Tegen die achtergrond is het 130-km zoethoudertje van Rutte (voor personenwagens) een lachertje. Ga jij maar eens 130 rijden op de A1 of tussen Breda en Rotterdam, als de rechter rijstrook bezet is door een eindeloze rij trucks (die ook nog eens elkaar langzaam inhalen).

Waarom die duizenden vrachtwagens, die dagelijks tussen Antwerpen en Rotterdam op en neer rijden, niet op de trein gezet? Minder vervuiling, minder ongelukken en gezellig kaarten voor de chauffeurs in de restauratiewagen. En, trouwens, hoe valt dit idee te rijmen met het terugdringen van de komst van “Oost-Europese gelukszoekers” (inclusief Turken!) waar de PVV zo pal voor staat? Expeditiebedrijven (heten nu “logistics”) vervangen al jarenlang hun “dure” (want CAO) Nederlandse chauffeurs door “goedkope” Polen en andere immigranten.

Maar Stassen hoeft aan niemand verantwoording af te leggen voor haar rechtse demagogie, behalve aan Wilders, en die vindt het best. Zolang ze maar niet in discussie gaat met de kiezers die ze zegt te vertegenwoordigen.

Want dan moeten ze weer zeggen: “Oeps! Foutje. We waren ons niet bewust…”

2 gedachten over “Het ware gezicht van de PVV (3): Stassen staat pal voor de vrachtauto-lobby”

  1. De Europese CO² belastingmaatregel voor luchtvaartmaatschappijen is helemaal in overeenstemming met internationale verdragen die in grote meerderheid door het Nederlandse parlement zijn goedgekeurd.
    Nu in het Europarlement gaan schreeuwen, is een vorm van sabotering van je eigen, zo geliefde (?), land.
    Dit is een voorbeeld te meer van hoe sommige PVV-gekozenen van de gelegenheid gebruik maken om hun lobby’s te gerieven.

Reacties zijn gesloten.