Marja van Bijsterveldt vindt het prima dat jongens en meisjes gescheiden onderwijs gaan krijgen. Jongens lopen achter bij meisjes qua ontwikkeling in de hersenen (en dan natuurlijk ook gelijk álle jongens en álle meisjes over een kam scheren) en het onderwijs is te feminien. Kortom, er moeten maar jongens- en meisjesklassen komen. Of dat wat oplost!
Niet om te discrimineren hoor! Of vanwege geloofsovertuiging. Nee hoor, puur om pedagogische redenen. Mag ik even? STIERESTRONT!
Gescheiden zwemmen omdat sommige vrouwen zich daar plezieriger bij voelen omdat ze dan niet bekeken worden als vlees bij de slager in de etalage mag niet. Daar wordt gelijk de islam bij gehaald, terwijl ik het ook veel plezieriger vind en ik geen moslima ben.
Bep van Bijsterveldt moet eens terug gaan naar de basis van het onderwijs, waarin kinderen onderwezen worden en genoeg aandacht krijgen om te kunnen leren.
Het was allemaal schaalvergroting wat de klok sloeg en nu raken kinderen tussen wal en schip en gaan we terug naar 1900. Gescheiden klassen, maar nog steeds even groot.
Mij als leek lijkt het beter als er weer wat aandacht voor het individu komt, dat er kleinere klassen komen waardoor de leerkracht een beetje in de gaten kan houden waar wat hapert. En schaf al die ellendige administratie af. Leerkrachten moeten les geven!
Ow en dan komt er misschien ook wel eens vaker een leerkracht voorbij die met enthousiasme het plezier van kennis kan overdragen. Ik heb zelf dat geluk gehad met een enkele leraar of lerares op de kleine school waar ik naar toe mocht en dat heeft mijn leven verrijkt.
(Van Bijsterveldt niet afwijzend tegenover gescheiden klassen – NRC)
Het enige voordeel, dat ik in dit plan zie, is dat kinderen zo op jonge leeftijd met het fenomeen segregatie geconfronteerd worden. En dat kán op latere leeftijd goed van pas komen…
😐
Gescheiden klassen is meer een Katholiek iets dan een Protestants iets. Maar de Kathootjes zijn er achter gekomen dat ze weer HELEMAAL LOS mogen. Het is niet voor niks dat de grootste Katholieke Denktanks zo vol van de PVV zijn. Die willen de Nonnetjes weer terug in de scholen.
Arme progresieve Katholieken, die worden door de Kathootjes weer zo misbruikt.
Net als de Noord Brabanders en Limburgers, die worden misbruikt door Brabotjes en Limbotjes.
morele ontwikkeling
Morele ontwikkeling houdt in dat kinderen besef en de kennis ontwikkelen van de gewoonten en normen van hun omgeving evenals het sociale gevoel van medeverantwoordelijkheid en rechtvaardigheid. Leerlingen in de onderbouw van het basisonderwijs zijn ontvangend ingesteld en absorberen indrukken. In deze levensfase imiteren zij de volwassenen in houding en gedrag en nemen ze over wat de volwassene goed vindt en in praktijk brengt. Leerlingen in de middenbouw accepteren niet zonder meer feiten en gedragingen van anderen. Ze stellen zaken ter discussie en willen ze begrijpen, voordat ze zich iets eigen maken. Montessori: ‘het kind is dan een rebel’. Oudere leerlingen leren reflecteren en kijken als het ware vanuit ‘een derde persoon’. In het montessorionderwijs draagt het verkeren in een heterogene groep bij aan de morele ontwikkeling. Komt uit: http://www.montessori.nl/files/media/document_60.doc
Nou, alhoewel de meeste dingen die je hier zegt hout snijden, betreft het slechts bepaalde uren die men gescheiden wil doen, geen compleet gescheiden jongens- en meisjesklassen. Toevallig hoorde ik vandaag wel op de radio dat de klassen inderdaad weer te groot beginnen te worden.
Na het debacle over het speciaal onderwijs neem ik, ” het spoorbijsterveld” allang niet meer serieus.
Kan deze verpleegster niet gaan doen waar ze misschien wel verstand van heeft, verpleegster zijn. Een stuk beter voor Nederland.
Dit is een zwart/wit stukje. Als je je in de argumenten hierachter verdiept, zijn er soms redenaties die ervoor pleiten dat jongens en meisjes een beperkt aantal uren gescheiden les krijgen. Dit komt door het feit dat jongens en meisjes soms een ander didaktiek behoeven, gebaseerd op een ander soort hersenen.
Daarnaast wil ik ook zeggen dat deze zaken niet zoals vaak al in het verleden gebeurde tot een verkapte bezuiniging moet leiden ( Zie bijvoorbeeld SO, rugzakjes enz.)
Nee maar Frank, ik heb me wel in de achtergronden verdiept. En jij blijkbaar ook. Kun jij mij eens uitleggen waarom deze minister NIET dezelfde argumentatie volgt als het gaat om speciaal onderwijs? Daarvoor geldt dan toch ook dat het voor het niveau veel beter is om zeer moeilijk lerende kinderen bij elkaar in een groep te zetten? Net zoals dat geldt voor de – blijkens 1 onderzoek – zich veel rapper ontwikkelende meisjes? Toch?
@ de vader . Dat kan ik niet, maar puur wetenschappelijk gezien is het wel zo. Daarom sta ik huiverachtig tegenover politieke figuren die die onderwijskundige argumenten in deze tijden gebruiken. Want jij hebt volstrekt gelijk wat betreft de behandeling tov de rugzakjes. Toen deze indertijd werden ingesteld, was het argument integratie in regulier onderwijs en dat was ook waar . Het SO barstte uit zijn voegen, toen. Nu brullen ze , de rugzakjes worden te veel toegewezen. Dat moet verminderen. Dat kan niet, als je ook de klassen groter wil maken, het aantal lesuren wil verhogen en idem er veel meer handelingsplannen, groepsplannen en toetsen gemaakt dienen te worden. ( ik praat enkel over het po!)
Ik ben een zestienjarige jongen, en ik spreek uit eigen ervaring als ik zeg dat gescheiden klassen weldegelijk iets goeds kan zijn. Een voorbeeldje : de achtjarige kevin zit op zijn stoel te wippen in de klas. Waarom doet hij dat? Omdat hij vervelend is, omdat hij de les wil verpesten? Of misschien omdat jongens meer energie hebben dan meisjes, en het al zo lastig is om deze energie kwijt te raken in de
zit-stil-en-let-op lessen van tegenwoordig? Voor straf laat juf Monica hem binnen zitten in de pauze. Dan kan kevin zijn energie al helemaal niet kwijt.
Groep drie op een knutselmiddag. De juf heeft klei uitgedeeld, en de opdracht is dat ze zelf mogen maken wat ze willen. De meisjes gaan meteen aan de slag, en maken de mooiste dingen. De jongens daarentegen slaan de klei in elkaar, trekken de klei weer uit elkaar, en bonken de klei dan weer in elkaar. Tegen hen wordt dan gezegd dat ze het fout doen, en dat ze maar is naar de meisjes moeten kijken, want die zijn goed bezig. De jongens worden bestraft terwijl ze eigenlijk iets goeds doen : kijken hoe het materiaal in elkaar zit.
Jongens worden opgevoed alsof het meisjes zijn. Maar dat zijn ze niet. Het is voor een jongen juist heel goed om op jonge leeftijd te stoeien, en met speelgoedwapens om te gaan. Hij leert dan zijn aggressie onder controle te houden, die hij anders tien jaar later zal uiten door een bushokje te vernielen of iets dergelijks.
Jongens mogen niet meer op straat voetballen, omdat ze dan de auto’s zouden beschadigen. Een voetbalveldje is een goed idee, maar ‘niet voor mijn deur hoor, ze maken zo veel lawaai’. En als ze dan uit verveling achter de computer gaan zitten krijgen ze te horen dat ze naar buiten moeten gaan, dat gehang achter die computer de hele tijd…
Behandel jongens niet alsof het meisjes zijn. Begrijp me niet verkeerd, ik ben voor emancipatie. Maar dan wel totale emancipatie : als er rekening moet worden gehouden met de meisjes, dan moet er ook rekening gehouden worden met de jongens!
@9: “Zit-stil-en-let-op”?! Ik wil niet lullig doen Arend, maar heb je enig idee hoe het er vroeger aan toe ging op scholen? Toch speelde dit zgn. probleem toen niet. Dat je nergens op straat mag spelen heb je helemaal gelijk in. Dat gezeur over ‘hangjongeren’ en dat ze maar wat ‘nuttigs’ moet gaan doen, vind ik belachelijk.
@9
Goed gezegd, Arend, maar of het waar is dat meisjes dan beter passen in het gevangenissysteem dat de school eigenlijk is…
Ben hier ruim een jaar geleden op Krapuul over begonnen en vervolgens teruggeschrokken vanwege de reacties.
Gevaarlijk onderwerp.
Arend Schreef:
Jij bent geen 16-jarige jongen en je spreekt niet uit ervaring, simpelweg omdat momenteel er geen gescheiden klassen zijn.
ALs je je verhaal was begonnen met “STEL, je bent een 18 jarige jongen….” om vervolgens met argumenten te komen dan was het prima geweest, maar nu zit je echt onzin te kletsen.
Tja, mijn vrouw zwemt ook al jarenlang gescheiden van mij en andere mannen. Gewoon volgens haar lekker als meiden onder elkaar, en je hoeft je niet zo in te pakken,maar dankzij Wilders ben ik er achter gekomen dat jullie meisjes tenminste ook nog eens hygiënisch zijn terwijl moslima’s met al hun kleren aan juist verschrikkelijk het water verontreinigen. Zie maar eens : http://is.gd/A6SWGg
“Moslims zullen de Nederlandse zwembaden overspoelen met hun belachelijke kledij. De boerkini is afstotend en onhygiënisch, een pure provocatie. Stop de islamisering van de zwemsport.”
Maar geef het maar toe Keira, volgens mij zwemmen jullie onder je weinige kleren zelfs helemaal poedelnaakt. En ook dáár moet maar eens een eind aan komen. Het zwembad waar m’n vrouw gescheiden van mannen zwemt heeft ook uren waar naturistenverenigingen gescheiden van fatsoenlijk geklede mensen hun viezigheden ongegeneerd en provocerend beoefenen. Allemaal onder invloed van de Islam óf links of wie dan ook.
Arend Schreef:
Ik ben vijf meter lang en helemaal bedekt met oranje b–…. wacht even, dat had ik vandaag al ergens gezegd, sorry. 😛
Arend Schreef:
Jij bent een pvv-trol, net als de verwijderde Anneliesje die ook `zestien’ zou zijn. Breivik schoot zestienjarige dood omdat die tégen vuurwapens waren als zijnde links. Bovendien verraad jij je doordat elke diarreetrol hier altijd maanden na dato zijn of haar bruine vlaai neerlegt.
@15
Abdul: Over die speelgoedwapens heb ik mijn ernstige twijfels, maar wat het stoeien betreft, wat is daar mis mee? Wat betreft mijn kinderen: mijn zoon heeft gehockeyd en mijn dochter zat op ballet (dat wilden ze zelf zo. Mijn kleinkinderen idem dito: mijn 2e kleinzoon speelt rugby en de meisjes dansen: ook eigen keus!
O ja Abdul: ik ben geen 16 maar 62, allochtoon en links (de SP is voor mij nog een te rechtse partij) en ik griezel van de PVV!
@iedereen hier boven.
Ik ben toch echt zestien, en als jullie dat niet geloven is dat jullie probleem. Verder was dat de eerste keer dat ik ooit op deze site ben geweest. Verder stem ik links zodra dat kan, en ik ben tegen oorlog, maar het is hartstikke leuk om met je vrienden in het bos elkaar te beschieten met houten geweertjes en met nepzwaarden. Dat leert je denk ik juist om echt en nep uit elkaar te houden.
@17 Arend:
Ik kan ook nauwelijks geloven niet dat jij 16 bent: Volgens mij ben jij hooguit 12. Of anders een ontzettend infantiele 16 jarige!
“…het is hardstikke leuk om met je vrienden in het bos elkaar te beschieten met houten geweertjes en met nepzwaarden.” ????
Doe je trouwens aan sport?. Misschien mag je van je ouders wel op schermen of boogschieten.
Weten ze trouwens dat je met die houten speeltjes door het bos rondrent?
Arend Schreef:
O ja? Wat een lol zeg! Hoe infantiel. Heb je ook een plastic opblaasbreezer om echt en nep uit elkaar te houden?
Arend Schreef:
Dat doe je tot omstreeks je 12e. Ik kan je nog de bloedvlekken laten zien die ik en m’n vriendjes hebben achtergelaten nadat wel elkaar met mosjespistolen om het leven hebben gebracht als we elkaar althans niet met onze houten zwaarden eerst de kop hadden afgehakt.
En echt. Als 16 jarige had ik een echt geweer waar je weliswaar geen mensen mee kon doodschieten maar wel degelijk dieren.
Henk Veldman Schreef:
Haha, ik ook, een windbuks waarmee ik gaatjes schoot in uitgehangen Nederlandse vlaggen op feestdagen,
Abdul Alhazred Schreef:
Ik kreeg het klaar om een musje op 50 meter afstand van het dak te schieten. Het beestje fladderde niet eens. Wat voelde ik me toen beroerd….
8-12 jaar: Soldaatje spelen in het bos of op het veld. Jullie zijn de Dutsers, wij de Engelsen/Ami’s.
12-16 jaar: Naar de grote jongens kijken hoe ze brommertjes opvoeren, appels bietsen, kauwgums jatten uit de winkel, de buren kloten.
16-18 jaar: Zelf brommertjes opvoeren. De buren kloten.
18 jaar: Dan ben je een grote mens en moet je met het echte leven meedoen. De buren geven je aan.
Jonegeren (iedereen van na de babyboom dus) moeten gewoon hun grenzen leren kennen en sommigen hebben daar een heel leven voor nodig! Is dat ook al verboden? Jongens blijven jongens en meisjes blijven meisjes, gescheiden klassen zorgen er alleen voor dat jongens niet normaal met het merkwaardige fenomeen ‘vrouw’ op leren te groeien.
ok, even die jaartelling updaten…
8-18 jaar: Coke dealen of hacken in het Pentagon
Ik vergat even dat de zaken in 2011/2012 iets anders liggen.