Beslissingen over openbaar vervoer worden genomen door mensen die er zelf geen gebruik van maken.
Amsterdam wordt al jarenlang geteisterd door een bouwput die zich van de entree van de stad, het Stationsplein, voortzet tot aan de Ceintuurbaan, een deel van de ring om de negentiende-eeuwse uitbreiding. Een knap staaltje. In 2017 krijgt men er een tijdswinst van maar liefst een hele minuut mee op het traject Centraal Station – Merwedeplein, werd beloofd op een propaganda-affiche dat de zogeheten Noord-Zuidlijn er in moest rammen. Een hele minuut maar liefst. Om het belang hiervan te onderstrepen stond er een vrouw op de affiche afgebeeld die zei: “Heb ik tenminste nog iets aan mijn middag.”
De graafwerkzaamheden zullen een kleine twintig jaar geduurd hebben, dat is aanzienlijk langer dan voor de zogeheten Oostlijn, die de eerste en enige zou zijn – daarvoor duurde de slingerende zandvlakte tien jaar.
Monumentale huizen zijn onherstelbaar verzakt, gerenommeerde winkels over de kop gegaan door onbereikbaarheid maar de Noord-Zuidlijn zal er komen, want een bankier stapt niet op de tram, die neemt de metro. Zo werd het ding ook verkocht. De geplande metrolijn passeert tenslotte de Zuidas waar alle banken naartoe zijn gegaan. Vijftien jaar geleden was het blijkbaar een geldig reclameargument, nu willen bankiers in de volksgunst niet meer zo goed vallen. En het is maar de vraag of het in 2017 beter is. Eerlijk gezegd denk ik niet dat het nog goed komt.
Zoals de Noord-Zuidlijn een goudmijntje is voor de met PvdA en VVD goed bevriende bouw- en vastgoedmaffia is dit ook de zogenaamde openbare aanbesteding van werken die vroeger als vanzelfsprekend door gemeentewerken werden uitgevoerd. En zo is de Utrechtsestraat al jaren aan het verpieteren als winkelstraat omdat een brug die onderhouden moest worden verkeerd vervangen was door het topbedrijf dat hiertoe de opdracht kreeg. Maar in 2012 komt alles weer goed. Zegt Eric Wiebes (ik kan het niet helpen, maar ik kan iemand met zo’n naam al bij voorbaat niet serieus nemen, ik geef toe dat het onredelijk is – ik hoor het woord “kwibus” er in terug), VVD-wethouder in Amsterdam die over het openbaar vervoer heet te gaan.
Wiebes heeft de lijnenkaart eens bekeken – hoe zou hij anders van de Amsterdamse trams en bussen moeten afweten? Zijn ambtenaren zullen wel meegeholpen hebben. Hij besloot dat dit alles ooit bedacht is door iemand die vond dat je van de Ferdinand Bolstraat naar de Dappermarkt moest kunnen trammen. Een rechtstreekse aanval op lijn 3, een andere van oudsher zware lijn waar men ten stadhuize eigenlijk allang van af wil.
Je hoeft Amsterdam maar een beetje te kennen om te weten dat er nooit iemand bedacht heeft dat je van de Ferdinand Bolstraat naar de Dappermarkt moest kunnen trammen. De Ferdinand Bolstraat kruist de Albert Cuypstraat die als internationale toeristisch attractie geldt, nu als multicultureel fenomeen, in het algemeen als straatmarkt. (De Dappermarkt is multicultureler, maar daar gaat het nu niet om).
Kwibus vindt dat het allemaal anders kan, die lijnen. De maakbaarheidsgedachten van een VVD-er die in termen van bedrijfsreorganisaties denkt. Dat een stad een gegroeid menselijk netwerk is, waar het tramlijnennetwerk historisch bij hoort, daar heeft de historieloze nepliberaal geen boodschap aan. Dat wordt sleutelen. De bonden zijn allang blij want Kwibus zegt dat er zo hertekend kan worden dat er geen grote klappen hoeven te vallen, zoals zijn al even liberale en ondeskundige Haagse minister wil. Als in Amsterdam opgegroeid persoon die het lijnennet tot in zijn dromen kan reproduceren houd ik mijn hart vast.
Dat het door deze “liberalen” zo vereerde kapitalisme mede gegrond is op de staalindustrie, die wapens en al even strategische rails levert, is hun niet bekend. Dat er gedachten, plannen, investeringsbeslissingen zitten achter een lijnennet, ach, als je bedrijfskunde, rechten, besliskunde of bestuurskunde hebt “gestudeerd” doet het er allemaal niet toe.
In het holst van de vorige grote crisis heeft ook een grote lijnenkaalslag plaatsgevonden in Amsterdam – veel van de grote gaten in de lijnenlijst vielen toen.
De stad en zijn tramnet zal waarschijnlijk deze liberalen (van VVD, GroenLinks en PvdA) ook wel weer overleven. Het was ook een VVD-jonkheer, een vriendje van de Zanger Gordon, die geregeld heeft dat er enorme waggelbakken werden aangeschaft, met onmogelijke zitplaatsen, in plaats van het goede materieel dat er bij zijn komst nog volop reed.
Het is een kwestie van uitzitten.
(Waarschijnlijk zijn er soortgelijke verhalen mogelijk over Den Haag en Rotterdam, maar als Amsterdammer verklaar ik mij daarover onbevoegd).
Leuk geschreven en even genietem over een bron van ontsiering, die rare zitplaatsen in de trams.. Nog te noemen en wat meer met uw kennis is de onveiligheid voor fietsers in het centrum, denk ook aan hoe men geacht is van de ferdinand bol rond het weteringcircuit waar 25 een extra rondje (als ov piste of kermis attractie kost ook wat ) er om heen tramt, naar de gedempte vijzelgracht of links af richting leidseplein te fietsen?.
Nelly Freida heeft zonder meer nog een vergeefse politieke poging om het stukje door het centrum tegen te houden.:
Ik ben zelfonvoldoende soap op de hoogte of zij het tegen het vriendje van Gordon op nam, dat zij zich geen ster allures aan wenst te meten is een ander verhaal.
Aanplak bouw put biljetten Hier werkt Adam aan de NZijn ipv Hier fraudeert Adam aan de NZlijn waren duidelijker geweest
Kortom wat ik er van kan begrijpen is dat als de lijn 1 x af is, de huis prijzen in oud Zuid mee zouden stijgen.
Trouwens,kleine winkeltjes in de 9 straatjes moeten ook het veld van wege opgejaagde huurprijzen naast die van de wallen ruimen………
>
De RijnGouwelijn, die moet gaan rijden tussen Gouda en de kust, is ook zo’n trojaans paard. Gelukkig is er nog geen schop de grond in gegaan, maar het houdt de stad Leiden al vele jaren in zijn greep.
Het is een provinciaal project, zodat de al vele generaties gewenste treinverbinding met Utrecht nèt een brug te ver was. In plaats daarvan moest een zware tramtrein (géén lightrail) komen die dwars door het centrum van Leiden moest gaan kachelen. “In een kwartier naar het strand, dat wilt u toch ook?” Terwijl je dat nu ook met de bus kan – en niet pas als je na die ‘sightseeing tour’ bij Leiden CS bent aangeland. Ook werd het aan de man gebracht als een ‘kwaliteitsimpuls’ t.o.v. die vieze stinkbussen die nu eindelijk eens uit de Breestraat (itt wat de naam doet vermoeden is die slechts 10 m. van gevel tot gevel) moesten verdwijnen. Er was een krachtige lobby van o.a. de grote onderwijsinstellingen, die bereid waren er miljoenen in te steken (en momenteel met processen dreigen).
In 2006 werd ter elfder ure besloten een referendum te houden, met als uitslag 69% tegen. Dit werd vervolgens genegeerd vanwege het ‘bovenlokale belang’ (die Leidenaren hebben ook nooit ’s wat over voor een ander) en kort daarop brak het college in 2 stukken. Na het schrikbewind wat daar op volgde heeft een politieke aardverschuiving plaatsgevonden. Nog steeds waren we niet van dat ding af, maar nu was er in elk geval animo om ‘m via bestaand spoor te laten lopen. Dat ligt er nl. gewoon, maar is enkelvoudig. De NS wil wel meewerken, maar wordt dus al tijden in de wielen gereden door de Provincie. In 2011 besloot het nieuwe provinciebestuur o.l.v. Liesbeth Spies (ja, die kersverse minister, wat is de wereld toch klein hè) die RGL toch maar zo’n beetje te gaan herzien, maar inmiddels is het probleem dat men het gereserveerde RGL-geld naar de Rijnlandroute (= asfalt) wil sluizen en liggen ze weer op ramkoers met de NS.
Privatisering heeft er an sich trouwens niet zo veel mee te maken. Toen de Provincie de RGL ging aanbesteden en geen enkele marktpartij er brood in bleek te zien, besloot de Provincie doodleuk om ‘m zelf te gaan exploiteren. ‘Publiek’ en ‘privaat’ zijn tegenwoordig een kwestie van door de hond of de kat gebeten worden (de mengvorm, publiek-private samenwerking, is wrsl. nog het meest gevaarlijk).
@2
De Leidse Breestraat is al eerder tramstraat geweest, ik zou denken dat het vooral afhangt van het materieel dat ingezet wordt of het storend is in de stad. In Amsterdam was de UvA ook pleitbezorger van de metro-oostlijn, zoals vanuit de VU gepleit is voor die Noord-Zuidlijn. Witte olifanten…
Opmerkelijk hoe men zoveel jaren na het opbreken van de sporen deze weer terug legt of wil leggen, zoals in Amsterdam op de De Ruijterweg, Insulindeweg en de Czaar Peterstraat.
Referenda zijn er om te negeren, men begrijpt niet waarom ze überhaupt nog georganiseerd worden.
@2
Heb de route even bekeken en ik kan mij voorstellen dat het nogal verstilde karakter van Leiden op de plaatsen waar deze lijn in de binnenstad gepland is doorbroken zou worden.
Zouden er geen alternatieve routes zijn?
Het project sneuvelt vast toch onder de bezuinigingen…
@3/4: De Blauwe Tram revisited, dat was inderdaad hoe wethouder Pechtold het ooit presenteerde (ja die ook, en zijn voorganger Schultz zal het al wel in stilte hebben uitgebroed). Die tram werd niet voor niets De Moordenaar genoemd, in een tijd dat er veel minder verkeer was. En dan hou je nog steeds dat er heel veel buslijnen worden opgeofferd voor dat ene traject. Alle belangenorganisaties voor reizigers zijn tegen.
Als het bestaande spoor wordt verbreed kan de RGL van Leiden Lammenschans naar CS rijden (net als de trein) ipv dwars door de stad. Dat werd destijds gepresenteerd alsof het veel duurder zou zijn. Ook de partijen in de raad die tegenstander waren kwam het beter uit dat het dan een ja/nee-referendum zou worden (ipv of/of), dus die optie verdween unaniem uit zicht. Sinds de gemeente bij zinnen is gekomen is spoorverbreding juist wel de inzet geworden, maar nu frustreert de provincie dat weer door OV-geld naar asfalt over te hevelen. (http://www.sleutelstad.nl/nieuws/archief/2011/12/verbetering-treindienst-leiden—utrecht-dreigt-te-ontsporen) Oftewel: Spies licht haar hielen naar Den Haag en wij zitten weer eens met een koekoeksei opgescheept – de Rijnlandroute dit keer.
Tsja, dat krijg je als je in de politiek of gemeenteraad gewone burgers (niet gehinderd door enige vorm van kennis) beslissingen laat nemen over diepgaande miljardenprojecten. De meeste mensen in de politiek zijn nog te stom om een brood uit te zoeken of hun eigen huishoudboekje op orde te krijgen (zie Muzyq en Icesave debacle) maar beslissen wel “even” waar tientallen miljoenen aan gemeenschapsgeld door het putje gaan……..
#6
Robert schreef:
“het putje”
Rioolputje? Komt je dat niet bekend voor dan?
Robert Schreef:
Tja, dat kost alleen al de onnodig buitenproportionele beveiliging van je megalomane meester Wilders.
http://www.youtube.com/watch?v=cnn9neEi_Z0
#9
Deze werd – alsof ze het er om doen – zojuist rondgetwiet door DichtbijLeiden, Rijnsburg en Katwijk als tramsteden. Van die onbebouwde landelijke omgeving is weinig meer over. Waarom het commentaar in het Engels moet ontgaat mij.
Maar goed, is speciaal met knipoog voor @5 Joke en ook voor mijzelf als Bollenstreektrailertrash.
@9/10: Dankjewel, het is een mooi filmpje. Vooral de aanblik van het oude station vervult me met weemoed (vooral van binnen was het een prachtig gebouw).
De afgelopen 20 jaar is aan de zeezijde van het CS bijna ongemerkt een gebied ontstaan dat groter is dan het stadscentrum, bestaande uit LUMC, Bio Science Park, museum Naturalis, Hogeschool en ROC. Die voeren als 1 gebalde vuist een lobby om een halte vlak voor de deur te krijgen (terwijl ze nu reeds op een steenworp afstand van het station liggen en er een bus rijdt door dat gebied). In westelijke richting zijn er nog zo wat ontwikkelaars die op het RGL-paard hebben gewed.
Enfin, daar worden in ondemocratische gremia als Holland Rijnland al deals over beklonken ver voordat gemeenteraden iets onder ogen krijgen. In Katwijk en Noordwijk is de weerstand inmiddels ook groot. De Provincie kan dan ieder voor zich met bestuursdwang dreigen om dat tekentafel-traject te accepteren, dankzij een vrij jonge wet (WRO). Sterker nog: steden kunnen elkaar dreigen om hun grote broer erbij te halen. Leiden staat bv. op voet van oorlog met Leiderdorp omdat ze een ringweg op hun grondgebied aan willen liggen (die het gevolg is van de RGL-plannen).
Daarnaast had de Provincie haar zinnen gezet op de komst van een zeer omstreden bedrijventerrein in de Oostvlietpolder, de laatste Leidse polder (onderdeel van het Groene Hart). Hemel en aarde hebben we moeten bewegen, maar eind goed al goed – behalve dan dat nu die Rijnlandroute daar weer doorheen moet, om de A4 met de A44 te verbinden. Inwoners van de stad hebben een alternatief ontwikkeld, maar de Provincie heeft steeds vastgehouden aan het traject van hun voorkeur (en daarvoor kwamen ze tot nu toe geld tekort….)
Zucht … en dat noemen ze dan ‘decentralisatie’…. het is zo top-down als maar zijn kan. In Amsterdam zullen de diverse deelraden ook wel stevig tegen elkaar uitgespeeld zijn. Van wat ik weet over de Noord-Zuidlijn begrijp ik vooral niet hoe die Geert Dales er zo mee weg heeft kunnen komen.
Pingback: Eindelijk krijgt de VVD na honderd jaar weer zijn parkeerplaatsen in de Concertgebouwbuurt | Krapuul