Bijkomende kosten in verzorgingstehuis? Klinkt als roulette

Je kunt niet meer thuis blijven wonen, je hebt verzorging nodig en die is thuis niet te krijgen. Dan moet je al verhuizen naar een omgeving die je misschien helemaal niet wilt. Vervolgens wil je je zelf en je goed schoon houden. Tja, dat gaat geld kosten. Want zit niet in de service, wat mij dan weer verbaast, want als je dat allemaal nog zelf zou kunnen, zou je niet naar een tehuis hoeven. Maar goed, kom kom, het zijn geen all-inclusive tehuizen blijkbaar. Als je een keer extra wilt douchen (en wat is een keer extra? wat is normaal?), dan kost dat, wil je je was gedaan hebben? Is toch geen rare wens, kost je extra. Wil je wandelen en er is niemand van de familie, vrienden of kennissen die dat willen of kunnen doen, kost dat extra.

Je zou toch bijna iets oprichten om te zorgen dat mensen in tehuizen hun loopje krijgen? Wat is dat voor onzinnige idiotie. Wat is dan nog de verzorging? Dat ze op tijd hun medicijnen krijgen, eten en in bed gestopt worden (al dan niet ook maar gelijk voor de pyjamadag!).

De Consumentenbond heeft wat onderzoek gedaan en is zeer ontevreden over de inzage van de extra kosten die tehuizen berekenen. Ik word er voornamelijk erg verdrietig van.

ANBO vind het niet acceptabel als mensen basisbehoeften als een douche of een frisse neus moeten inleveren omdat ze dat niet kunnen betalen, en pleit voor compensatie. (ANBO)

Niet acceptabel? Ik vind het godgeklaagd! Het is een schande voor Nederland dat er niet goed of amper voor ouderen met weinig geld wordt gezorgd.

(lees ook even wat commentaren onder het stuk van de Consumentenbond, als je dat al niet hebt gedaan)

 

8 gedachten over “Bijkomende kosten in verzorgingstehuis? Klinkt als roulette”

  1. wat ik me afvraag of een bejaarde die “extra voorzieningen ” ook van buiten het tehus kan inkopen , anders is er toch sprake van koppelverkoop ???

  2. Het is te gek voor woorden allemaal.

    @1 wij hebben de vraag wel eens gehad om iemand in een instelling wat extra hulp van buitenaf te geven. Als organisatie moet je erg uitkijken met je verantwoordeljkheid.
    Mensen in een zorginstelling hebben een zorgzwaartepakket waarin een aantal functies zitten en kunnen eventueel losse functies uit zo’n pakket omzetten in een PGB om zo een beetje de eigen regie te nemen maar echt eenvoudig is het niet dat vergt wel wat moeite van je (of van je vertegenwoordiger)
    Ik denk inderdaad dat je als bewoner grotendeels vast zit aan de faciliteiten van zo’n instelling.

  3. Was-kosten, wandelkosten en extra douchekosten. Het zal dan ook wel niet meer zolang duren voordat er weer een aantal managementslagen toegevoegd worden in de zorg. Want de totale logistieke stroom zal gemanaged moeten worden, daarom een was-manager. Het wandeltraject zal ook geregeld moeten worden en trajecten zullen uitgezet worden. Berekening per 100 meter en daarvoor is een metermanager nodig. Extra douchen betekent extra handjes aan de kraan en u raadt het al, daarvoor wordt een kraanmanager ingehuurd.

  4. @3 ik zat al aan een bedrijfje te denken , voor het wandelen ect .. .. Met prijzen waar de instelling of naar toe zouden moeten of niet aan konden tippen …

  5. @5 Ja, klinkt op zich logisch alleen is het wereldje hermetisch afgesloten, je komt nog eerder in een new yorkse maffia familie binnen.

  6. Als je ZZPer zou willen worden is dit nu je kans. Heb je een beetje verstand van washandjes en kun je een kraan verwisselen zit je op rozen. En het wandelen moet ook kunnen, een GPS horloge om en de kosten zijn per meter te berekenen. Gezien de prijzen die genoemd worden voor de extra dienstverlening rij je binnen een half jaar voor met een Jaguar.

Reacties zijn gesloten.