Gisteravond heb ik zo ongeveer de hele avond online mogen besteden aan het zoeken van een mogelijkheid om per trein van – zeg – Amsterdam naar Brussel te reizen morgen, zondagochtend 2 september. Schiphol of Leiden waren ook mogelijke vertrekstations, het zal bijgedragen hebben aan de lengte van het zoeken dat ik alternatieve vertrekstations invoerde – men zou denken dat er gelijkwaardige resultaten zouden uitrollen met alleen vanuit Leiden een overstap. Geen denken aan.
Zo werkt het niet bij “NS” en al helemaal niet bij de “internationale tak” van “NS”, heel lollig Hispeed genoemd.
Bij Hispeed kon ik online een kaartje boeken dat mij beloofde dat de Intercity naar Brussel ieder uur zou rijden. Wie tamelijk regelmatig die kant opgaat per trein weet dat er nog wel eens tegen vertrektijd besloten wordt dat de trein vandaag maar niet rijdt en dat u het ’t volgend uur nog eens mag proberen. Ik heb het een keer meegemaakt dat er vervolgens een prachtig Oostenrijks treinstel met eerlijke coupé’s zoals je ze in Nederland eigenlijk al jaren niet meer ziet kwam voorrijden. Dat was de moeite van het wachten waard!
Maar het vertrek liet op zich wachten. En na een kwartier werd medegedeeld dat wij de trein dienden te verlaten want deze zou niet rijden: er waren deuren defect, werd ons meegedeeld. Ik vraag mij af of dit mooie materieel ooit daadwerkelijk is ingezet.
Dat waren dus twee uitgevallen treinen achter elkaar. Die van het derde uur reed wel. U kunt wel nagaan hoe vol die was.
Goed, Hispeed liet mij een kaartje boeken dat volgens ov9292 en ns.nl geen zin had want de “Brusselse” trein reed niet. Ik ben er niet ingelopen – ik had al een kaartje, gekocht bij een reisbureau.
Ik zal de avondvullende speurtocht niet gaan navertellen maar de conclusie was dat de Brusselse trein niet rijdt morgen 2 september, dat ik zonder bijbetaling speciaal die dag met de Fyra mag maar uit de gegevens van ov9292 en ns.nl bleek op geen enkele manier op te maken dat de Fyra wel reed en wanneer dan wel.
Een vriendelijke vrouwenstem van het reisbureau, dat gelukkig open is op zaterdag, geleidde mij via de site van de Duitse Spoorwegen (! – nee, daar was ik niet opgekomen) naar het bericht dat de Fyra wel rijdt en dat ik daar gebruik van kan maken zonder bijbetaling (als dit nu door veel reizigers voor morgenochtend wordt gelezen zit hij natuurlijk ook afgeladen en mag ik fijn in het gangpad plaatsnemen, ik zie het voor mij).
Tja, spoorwegen zijn al sinds hun instelling internationaal. Ooit kon je vanaf het perron op Centraal getuige zijn van vertrekkende treinen naar Moskou (die moest aan de Poolse oostgrens van truck wisselen), naar Kopenhagen, naar Wenen, naar Triëst of Rome enzovoort. In deze tijd van Europese eenheid en globalisering blablabla is zelfs een rit naar Brussel te ingewikkeld. Om uit te voeren en om te weten te komen of je überhaupt wegkomt.
Intussen blijkt “NS” als bedrijf in overheidshanden de Nederlandse belastingen te ontwijken via Ierland.
NS bevestigt het bestaan van de Ierlandroute. ‘Wij doen dit om concurrerend te kunnen zijn op de markt’, aldus een woordvoerder van het spoorbedrijf.’ De concurrentie van NS bestaat vooral op papier. Vooralsnog heeft het bedrijf het Nederlandse hoofdrailnet – alle intercitylijnen plus de stoptreinen in en rond de Randstad – altijd onderhands gegund gekregen.
Wat het CDA en de PvdA betreft zijn het krokodilletranen als ze hierover janken. Zij hebben meegewerkt aan het concurrerende “op de markt” maken van “NS”. En dit mag dan als ontwikkelingshulp geregistreerd worden zeker?
In totaal heeft de belastingroute de Ierse schatkist 94 miljoen euro opgeleverd, aldus de NS.
We zullen elkaar kruisen (zoals gewoonlijk). Ik heb een arrangement IC-Fyra Brussel-Amsterdam voor zondag via de NMBS (Belgische Spoorwegen). Tot Rotterdam de gewone IC trein, vanaf R’dam naar Amsterdam de Fyra. Nauwelijks tijdwinst vergeleken met pakweg 1994. Boekingen via de NS zijn een ramp, de Belgen zijn niet veel beter. Vaak wijk ik ook uit naar de Duitse spoorwegen.
Alle spoorwegen moeten worden gehernationaliseerd, onder Europees toezicht worden gesteld, tariefplafonds ingesteld zoals voor roaming, lange-afstands vrachtwagens verplicht op de trein (zoals bij alpentunnels) en Rutte moet z’n studie afmaken. Met langstudeerboete.
Ik zal naar je zwaaien, morgen, Arnold!