Terwijl de Belgen zich klaarmaken om de Rode Duivels toe te juichen, brengt het internationaal rapport ‘Foul Play’ aan het licht dat Adidas en Nike hongerlonen betalen aan de duizenden vrouwen die de voetbalshirts en schoenen van de voetballers en supporters naaien. De budgetten voor marketing en sponsoring zijn in 10 jaar tijd dan weer verdubbeld. Een rapport van de internationale Schone Kleren Campagne en de Franse organisatie Collectif Éthique sur l’étiquette.
Het WK is het hoogtepunt van de strijd tussen Adidas en Nike om sponsorcontracten binnen te halen. Samen sponsoren ze 22 van de 32 teams. Het contract met de Duitse nationale ploeg breekt alle records: de wereldkampioen krijgt 65 miljoen euro per jaar van Adidas tot het volgende WK, maar liefst 3 keer meer dan wat ze tot vorig jaar kregen. De Franse nationale ploeg volgt op een afstandje, met een jaarlijks contract met Nike van 50,5 miljoen euro. Hoeveel de Koninklijke Belgische Voetbalbond krijgt van Adidas is niet bekend.
De lonen van de arbeiders in hun toeleveringsketens volgen de opwaartse trend van de sponsorcontracten niet. Het ‘Foul Play’ rapport vergelijkt de huidige productiekosten van Nike en Adidas sportschoenen met die van 25 jaar geleden. Het deel van de winkelprijs dat bij de arbeiders belandt ligt 30 procent lager dan in de vroege jaren 90. Ook de leveranciers krijgt een veel kleiner deel van de koek. De winstmarges zijn er dan weer wel op vooruit gegaan.
(Lees verder bij de bron van dit artikel)
Via:: dewereldmorgen.be