Goed nieuws! De Gemeente Zaanstad heeft de racistische Sinterklaasintocht verboden, alsmede de aangekondigde pro-Zwarte Pieten demonstraties van de fascisten van de NVU en kroegbaas Kevin de Koning Panen. Waarom? Al deze demonstraties zijn discriminatie. En… discriminatie is verboden. Het staat er echt! Op de website van de gemeente Zaanstad.
Ook verboden: “intimiderende groepskenmerkende kleding”. Daarmee doelt de gemeente natuurlijk ook op Zwarte Piet, en de Zaanse handhavers der heilige openbare orde niet te vergeten. Ik zou geen andere groepen kunnen bedenken die zeker weten in uniform komen die dag. En het gaat maar door met het goede nieuws: “De rechten van kinderen vormen het uitgangspunt” en “Kinderen mogen best iets meekrijgen van een demonstratie, maar zij hebben het recht om niet blootgesteld te worden aan gespannen situaties, verbale of fysieke confrontaties en andere grensoverschrijdende zaken.” Dat in samenhang met het discriminatieverbod maakt dit feest eindelijk tot een feest voor alle kinderen! Voor zwarte kinderen is het Sinterklaasfeest door de aanwezigheid van Zwarte Piet namelijk al jaren een blootstelling aan gespannen situaties en verbale en fysieke confrontaties en andere grensoverschrijdende zaken, namelijk racisme. En dat mag nu niet meer. Hoera!
En tot slot: “Voorschriften die gelden voor demonstrerende groepen zijn onder meer dat men (…) geen gezichtsbedekkende kleding draagt.” Dat betekent: alle Zwarte Pieten: afschminken! Dus: zeep, washandjes en sponsen mee. Afschmink-watjes. Make-up remover. Laten we samen racisme bestrijden!
In feite betekent dit een verbod op die hele bende die daar door de Zaanstreek heen gaat lopen demonstreren zodat dit op televisie kan worden uitgezonden. Maar zoals we allemaal weten is Hamming, de burgemeester van deze gemeente, niet bepaald een man van principes. Deze regels acht hij in het geheel niet van toepassing op alles wat hij zelf met de NTR bekokstooft en wat hij alvast in de zijlijn heeft toegestaan. Het is dus zaak ervoor te zorgen dat de gemeente het verbod ook gaat handhaven en dat doen ze vast niet uit zichzelf.
In goede anti-fascistische traditie betekent dit in feite: Laat ze niet lopen! Echter, nog nooit werd een racistische optocht zo goed beveiligd. Hekken, toegangspoortjes, een paar dozijn extra blikken politie opengetrokken en een noodverordening achter de hand. De meest rechtse partijen in de gemeenteraad roepen om preventieve arrestaties en zo’n noodverordening, af te kondigen met een enkele handtekening van Hamming of zelfs dat nog niet eens, maakt dat mogelijk. En dan zitten de cellen op buro Zaandijk niet vol Zwarte Pieten, maar vol met anti-racisme demonstranten die zich juist wel aan het verbod op discriminatie houden. En ook dat past, in navolging van Aboutaleb in Rotterdam en daarvoor in Gouda en Dordrecht, geheel in de traditie van het Sinterklaasfeest.
Met deze zwaar beveiligde Sinterklaasintocht, de zwaarst beveiligde ooit, laat de gemeente Zaanstad zien dat er alles aan wordt gedaan de discriminatie van zwarte mensen, en in het bijzonder van zwarte kinderen voor wie dit ‘feest’ uitdrukkelijk niet is bedoeld, boven alles te willen handhaven. Al maanden roept Hamming dat demonstreren wordt toegestaan, maar wel binnen zijn kaders (lees: hekken). Al maanden roept Hamming dialoog en discussie zo belangrijk te vinden, maar de uiterst geringe belangstelling voor de door hem als mosterd na de maaltijd (na de beslissing een racistisch feestje te houden) georganiseerde stadsdialogen spreekt boekdelen: iedereen weet dat het alleen maar voor de goede sier is. Wat staat anti-racisme activisten nu te doen? Zich in een hokje laten stoppen, kennelijk wel langs de route van de intocht (het eerste deel langs de Lagedijk, zo kan worden geconcludeerd, want niet op de Zaanse Schans waar het podium is en niet bij de Julianabrug over de Zaan), maar uit het zicht van (witte) kinderen? Of gewoon gaan waar men werkelijk demonstreren wil en waar het ook nodig is, zoals aangekondigd door Inclusief Sinterklaasfeest Zaanstad dat een zeer vredelievende oproep doet om bij het podium te demonstreren? Hoe en waar dan ook: in alle gevallen wordt er alles aan gedaan om het onmogelijk te maken om daadwerkelijk demonstratief bij de intocht aanwezig te zijn. Aanmelden of niet aanmelden, het is een keuze ‘between a rock and a hard place’. Het is buigen of barsten in het Zaanstad van de oude horeca-slogan ‘Wie discrimineert wordt hier geweerd’.
Goed. Gezichtsbedekking mag dus niet. Maar je als Piet verkleden wel. Maar niet als Zwarte Piet, want dat is discriminatie. Daar ben ik het helemaal mee eens! Dus wat let demonstranten om als pimpelpaarse pieten met groene pruiken en hoge hoeden, gekleed in Pierrot kostuum het festivalterrein te betreden? Dat is toch niet verboden? Of mag het alleen als je jezelf zwart of bruin verft? Verwarrend. Niet eenduidig. Hypocriet. Huichelarij. En wat let demonstranten om iets mee te nemen waarop staat dat discriminatie verboden is en dat op enig geschikt moment te vertonen? Lees de voorschriften maar. Het mag! Sterker nog: het moet. Discriminatie is verboden en daar mag een ieder zijn of haar medemens op wijzen! Als dat allemaal zo redelijk is, waarom dan de intocht zo zwaar beveiligen? Zouden er dan toch…? Lopen er dan toch lieden rond die discrimineren en onherkenbaar willen blijven? Is daarvoor al die beveiliging nodig? Om ze te … eh… beschermen?
Het antwoord is: Ja. Er lopen wel degelijk Zwarte Pieten in de intocht mee. Koste wat het kost. Ten koste van de vrijheid van velen want die telt niet. Toch is discriminatie is verboden. Dus het mag niet. Maar het is wel een feest. Dus het mag wel. Ik kan er geen pepernoten van bakken en zoete koekies ook niet. Maar discriminatie is verboden. Het staat zelfs op de website van de gemeente Zaanstad…
– Eerder verschenen bij Joke Kaviaar.