Een jaar geleden waarschuwde een vakbond voor plannen in Meppel en Hoogeveen om het openbaar vervoer te laten rijden door onbetaalde krachten.
FNV Vervoer maakt zich grote zorgen over het verdwijnen van het stadsvervoer in Hoogeveen en Meppel en het vervangen van buschauffeurs door vrijwilligers. In een brief aan de Provinciale Staten Drenthe en de twee gemeenteraden doet de vakbond een dringend beroep op de politiek het openbaar vervoer in stand te houden.
Ook doet de bond een voorstel voor een alternatief plan waarmee méér reizigers kunnen worden getrokken en waardoor stadsvervoer kan blijven bestaan, door stads-en streekbussen te combineren.
Maar de vakbeweging heeft niets in te brengen, zoveel is wel duidelijk. Vanaf vandaag rijden “werknemers” van de sociale werkplaats en mensen die een “tegenprestatie” moeten leveren de bus in het Drentse stadje. Pas bij bestudering van het onderschrift blijkt de slome duikelaar links op de foto van het bericht een Plaatselijk Zeer Belangrijke VVD-er te zijn, een zekere Pieter Koning, wethouder.
De gemeente Meppel is vandaag begonnen met deze goedkopere vorm van openbaar vervoer. De reguliere stadsdienst is opgeheven, omdat die te duur was.
Nee, die is niet te duur, de gemeente geeft liever geld uit aan het aan dwangarbeid zetten van bijstandsgerechtigden, dat is het Eerlijke Verhaal.
“Dit project is uit nood geboren”, geeft wethouder Koning toe. “Het vervoer moet goedkoper. De kunst is nu om zoveel mogelijk vervoersstromen te combineren. Daarnaast willen we zoveel mogelijk mensen in de sociale werkvoorziening aan het werk houden. In Hoogeveen en Assen lopen vergelijkbare projecten in het stadsvervoer. Uiteindelijk zal heel Nederland zo’n slag moeten maken.”
Het college van B&W wordt gevormd door VVD, PvdA en de plaatselijke partij Sterk Meppel. Onnodig te zeggen dus dat de stad sterk en sociaal bestuurd wordt.
Pingback: Nederland prominente hub voor belastingontwijking | Krapuul