Zwartepietpolderen

Eigenlijk is dit nu juist een typisch Nederlandse traditie.
Achterkamertjesoverleg.
In 1848 stond de hele wereld op zijn kop, maar de koning wordt in een nacht van conservatief liberaal en er komt een grondwet zoals die er nu grotendeels nog is. Geen revolutie in Nederland. Of juist wel. Via het achterkamertje.
Al sinds de bezetting is er het overleg tussen “werkgevers” en “werknemers” – waarmee de staatsgoedgekeurde vakbonden worden aangeduid – om de lonen op peil te houden, hoe je dit ook bekijkt.
Tegenwoordig noemt men dit soort overleg “polderen” en het is niet populair.

Het duurt nog máánden voordat de Sint weer komt, maar nu al is de zwartepietdiscussie in volle gang. Belanghebbende partijen blijken sinds oktober vorig jaar een geheim ‘vredesoverleg’ te houden over de toekomst van Zwarte Piet. Dat meldt het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed (VIE). ‘Niemand is gebaat bij een voortdurende discussie, over de hoofden van de kinderen heen.’

Deze gesprekken moeten voorkomen dat de discussie escaleert zoals vorig jaar. Aan tafel zitten onder anderen Quinsy Gario, initiatiefnemer van de actie ‘Zwarte Piet is racisme’, Dehlia Timman van D66 Amsterdam en het Sint Nicolaas Genootschap dat pro-Zwarte Piet is. Verder wordt de mening gepeild van Het Sinterklaasjournaal, de Zwarte Pietenschool en leraren en kinderen van scholen in de Bijlmer en Enschede.

Bron.

Eigenlijk zeer geruststellend en waarlijk Nederlands…

13 gedachten over “Zwartepietpolderen”

  1. Tja, er wordt weer potje ingewikkeld gedaan, terwijl de oplossing zo simpel is en als eens is uitgevoerd en geen kind er iets van zag. Gewoon regenboogpieten, vrolijke regenboogpieten, niks mis mee en alle kleuren van toverballen.

  2. Dalijk wordt de negroide medemens zelf verantwoordelijk gesteld dat zij een kort lontje hebben of eenminderwaardigheidscomplex.
    Is geen discriminatie zeggen ze dan maar hoe de zwarte mens er zelf mee omgaat dit onschuldige cultuur item…
    Het woordje discriminatie wordt straks een onzinnig begrip en niet serieus meer genoemd,ieder die zich gekwetst voelt heeft zelf een probleem,daar zal men het steeds op gooien

  3. Neel, dat zijn idd de “argumenten”, die ook hier op Curaçao worden aangevoerd door de hier wonende Nederlanders:
    -minderwaardigheidscomplex
    -korte lontjes/lange tenen
    -“gezeur” over slavernij die “al” 150 jaar geleden is afgeschaft
    -zelfs “ondankbaarheid”, want zonder de slavernij zou zo’n 65% van de bevolking hier “nog in Afrika wonen” en 25% nooit zijn geboren.
    – wij “respecteren de Nederlandse cultuur niet” (waar zwarte piet deel van uitmaakt)

    Gisteren in de bus, zei de chauffeur: “Als zij (de hier wonende NLers) willen dat wij hun cultuur met Sinterklaas en Zwarte Piet respecteren, waarom respecteren ze ònze cultuur dan niet en bellen ze altijd de politie, wanneer ze de muziek op onze feesten te luid vinden?” (en dat is altijd)
    Mijn aangedragen oplossing (ja, ik heb in NL ook een beetje leren “polderen”) om de Nederlandse omwonenden ook uit te nodigen op de feesten, was al uitgeprobeerd en blijkt niet te werken: 90% haalt er zijn neus voor op of bedankt vriendelijk (afhankelijk van het beschavingsniveau). 10% lijkt gezellig te komen mee feesten, doet zich tegoed aan het eten en de drankjes, neemt om een uur of 12 afscheid. Om 5 over 12 wordt alsnog de politie gebeld.

  4. Hoe kan het uitbeelden van zwarte mensen als hulpknecht nou cultuur van een land zijn?
    Klompen tulpen enkaas oke maar slavernij en discriminatie kan toch niet onder de noemer cultuur van het land vallen???

  5. @neel:
    [Klompen tulpen enkaas oke]:
    Aangezien de historici hebben ontdekt dat klompen oorspronkelijk uit China komen, tulpen uit Iran en kaas uit Polen, blijven alleen de stroopwafel, de stamppotten en natuurlijk slavernij&discriminatie over.

    Doe mij maar een stroopwafel :-))

  6. Zucht. Het probleem “Zwarte Piet”. Er wordt in het geniep gepraat over wat te doen met “zwarte Piet”. Je zou bijna zeggen: De polder “Wannsee-conferentie”.

  7. @natte neel, wees gerust ook zouden de achterlijke achterbakse burgerluijtjes de Zwarte Piet slavernij overblijfsel ter ere van de eigen blanke slavendrijvers ego willen houden, kunnen ze de discriminatie niet bagatelliseren omdat dit begrip wordt stevig door progressieve mensen uit alle wereldlanden aangevochten. Je bent niet alleen.

  8. “‘Niemand is gebaat bij een voortdurende discussie, over de hoofden van de kinderen heen”

    Dit uitspraak vanuit het dubbel moraal impliceert dat de Zwarte Piet door kinderen bedacht zou zijn.

    Is het echt zo dat de Zwarte Piet door de Nederlandse kinderen oorspronkelijk bedacht is?

  9. Misschien zou het goed zijn om de kinderen buiten deze discussie over het slavernij verleden van Nederland te laten mede omdat ze helemaal niets mee hebben – met een slavernij syndroom die ze wordt sluw langs de weg aangeleerd.

    Men zou beter doen om de ouders die deze vieze slavernijbeeld uit de suikerplantages (met zoetigheden gooien, hè?) hun kinderen aanleren, op te wijzen dat ze geen besef hebben wat ze andere mensen, andere volkeren door hun geschiedenis hebben aangedaan. Schaam je toch een beetje.

  10. Overigens wat Keira aanvoert en de regenbogenpieten zou misschien de enige mogelijk compromis uitweg zijn. Mee eens, dan is het beeld misschien niet zo schadelijk voor de huidige generatie kinderen, doch hier zouden de betrokken gemeenschappen eerder over moeten beslissen.

Reacties zijn gesloten.