Drone overlevingsgids
Vogelspotten in de 21ste eeuw
Onze voorouders konden een roofvogel al van veraf herkennen aan hun silhouet. Zijn wij zelf nog wel in staat om de roofvogels van tegenwoordig te herkennen? Drones zijn op afstand bestuurbare vliegtuigen die worden gebruikt voor verkenning, aanvallen, reddingsoperaties en wetenschappelijk onderzoek. De meeste drones worden tegenwoordig ingezet door krijgsmachten voor verkenningsvluchten en grondaanvallen. Hun aantal neemt snel toe. De Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA) heeft in 2012 voorspeld dat er binnen 20 jaar zo’n 30.000 drones boven Amerika zullen vliegen. Als deze elektronische roofvogels in de toekomst wijdverspreid zullen worden, moeten wij in staat zijn ze te herkennen. Deze gids is er om onszelf en toekomstige generaties vertrouwd te maken met een veranderende technologische omgeving.
Verstoppen voor Drones
Drones beschikken over zeer krachtige camera’s die vanaf een hoogte van enkele kilometers mensen en voertuigen kunnen waarnemen. De meeste drones zijn uitgerust met nachtzichtcamera’s en/of infraroodcamera’s, de zogeheten FLIR-sensor. Dit type camera’s kan zowel overdag als ’s nachts menselijke warmtebronnen zien van grote afstand. Toch zijn er manieren om je te verbergen voor drones.
1. Camouflage overdag: Schuil in de schaduw van gebouwen of bomen. Gebruik dicht bos als natuurlijke camouflage, of maak gebruik van camouflagenetten.
2. Camouflage ’s nachts: Schuil in gebouwen of onder de bescherming van bomen of struiken. Voorkom het gebruik van (zak)lampen of autoverlichting. Drones kunnen deze ’s nachts op van grote afstand gemakkelijk waarnemen.
3. Warmtecamouflage: Nooddekens, (ook wel reddingsdekens geheten), zijn gemaakt van Mylar en kunnen infraroodstraling camoufleren. Door ’s nachts een nooddeken te dragen als poncho kun je de eigen lichaamswarmte onzichtbaar maken voor infraroodcamera’s. Tijdens de zomer, wanneer de temperatuur tussen de 36° en 40°C ligt, kunnen infraroodcamera’s geen onderscheid maken tussen een menselijk lichaam en de omgeving.
4. Wacht op slecht weer. Drones kunnen niet vliegen bij hoge windsnelheden, heftige rookontwikkeling, zware regenval of andere zware weersomstandigheden.
5. Voorkom draadloze communicatie. Het gebruik van een mobiele telefoon of op GPS gebaseerde communicatie kan leiden tot de opsporing van je huidige locatie.
6. Leg spiegelend glas of ander spiegelend materiaal op het dak van een voertuig om de camera’s van de drone in de war brengen.
7. Lokmiddelen. Gebruik mannequins of poppen van menselijke formaat om opsporing van mensen door drones te bemoeilijken.
Hacken van Drones
Drones worden op afstand bestuurd. De piloot van de drone zit soms duizenden kilometers ver weg in een controlecentrum. De verbinding tussen de drone en piloot gaat via een satellietsignaal. Het signaal kan versleuteld zijn, maar dit is niet altijd het geval. Door het signaal te verstoren of te onderscheppen kan men de controle over de drone verstoren.
1. Onderscheppen: Er bestaat een geavanceerde techniek die gebruikt maakt van zogenaamde ‘sky grabber’ software met een schotelantenne en een tv-tuner, om de frequenties waarop de drone wordt bestuurd te onderscheppen. Het dataverkeer van en naar de drone kan met deze techniek onderschept worden.
2. Onderbreken: Door verschillende frequenties of een band van frequenties richting de drone te sturen kan de datalink tussen de drone en de piloot onderbroken worden.
3. GPS-vervalsing: kleine draagbare GPS-zenders kunnen valse GPS-signalen naar de drone sturen en hiermee de navigatiesystemen van de drone misleiden. Deze techniek kan worden gebruikt om bijvoorbeeld een drone op een zelfvernietigende koers te sturen, of zelfs om de drone over te nemen en te laten landen op een landingsbaan.
Bronnen:
‘Health Ranger’s intelligence analysis of military drones: payloads, countermeasures and more’, www.naturalnews.com July 16,2012. door Mike Adams
‘The Al-Qaida Papers – Drones’. Dit document is gevonden door ‘The associated Press’ in gebouwen die zijn bezet door al-Qaida strijders in Timbuktoe, Mali.
Associated Press, Feb 2013. ‘Evading thermal imaging and radar.’