Yueju opera

Toen de film Hero in Nederland in première ging, waren de mensen waar ik toentertijd mee omging lovend in hun kritieken. Geweldig camerawerk, mooi spel en andere superlatieven. De westerse wereld was er al een beetje aan gewend, toen de film van Quentin Tarantino, Kill Bill, in Nederland uitgebracht werd. Vooral in het tweede deel zien we homages aan de 70-er, 80-er jaren kung-fu films uit China, en dan met name uit Hong Kong. Een eye-opener voor het Nederlandse filmpubliek, hoewel de meesten ook ‘Raise the red Latern‘ al gezien hadden. Die film werd ook met gejuich ontvangen.

Als er over de Chinese opera gesproken wordt, dan is het meestal over de Beijing opera en zoals de naam het al aangeeft, komt deze opera uit Beijing en wordt in die contreien vaak opgevoerd. Maar China is een enorm groot land en er bestaan meerdere stijlen. Eén ervan is de Yueju opera, die vaak in de Provincie Fujian te zien is.

Voordat ik voorbeelden laat zien, de volgende opmerkingen. Er bestaan in China vier canonieke boeken, die de ontstaansgeschiedenis van China beschrijven. Eén daarvan is ‘De droom van de Rode Kamer’. Iedere leerling van een (basis)school moet delen van deze vier boeken uit hun hoofd leren. Kom er maar eens om, dat leerlingen in Nederland stukken van Vondel uit hun hoofd kunnen opzeggen. In de Yueju opera spelen alleen mannen, die ook de vrouwelijke rollen voor hun rekening nemen. De Chinese televisie laat nog steeds (hedendaagse) interpretaties van deze vier boeken zien, hetzij als opera, als film, als tekenfilm voor de jongsten of op een andere manier.

Hier de ‘Dream of a red chamber’:

(NB een man speelt dit)

Een andere interpretatie daarvan (daar spelen vrouwen in mee):

https://www.youtube.com/watch?v=Sow6aWJRW_A&list=PLj3Uut4GyI05uN_1dau5s_rsB8p7BpOkT

De muziek:

Hier een andere Yueju opera:

Hier een andere opera, de Kunqu opera: