Blind voor zijn eigen vooroordelen, blind voor de schade die zijn manier van propaganda voor haat en nijd jegens de islam en een denkbeeldige linkse elite -die bezorgde burgers de mond zou snoeren op straffe van excommunicatie uit het maatschappelijk debat- veroorzaakt.
In zijn stukje in het marginale massaal gelezen Algemeen Dagblad van deze zaterdag spreekt Duk een aantal van deze arme angstige voor sociale uitsluiting vrezende zielen.
Hij sprak twee van hem bij een bijeenkomst in een schuilplaats in het midden van een donker bos… oh, wacht nee: bij een bijeenkomst in de Amsterdamse kunstenaarssociëteit De Kring.
Deze twee, oudere witte (door Duk als ironisch ‘grapje’ tussen haakjes achter blanke gezet, haha) heren van islamkritische huize, psychiater Kaspar Mengelberg, 70, en PvdA-hatende PVdA-liefhebber die ook iets met film doet Eddy Terstall, 52, zijn dusdanig bang voor uitstoting door de goegemeente dat ze hierover maar al te graag met een vriendelijke journalist van een landelijk dagblad in gesprek willen.
Mengelberg, telg uit een muzikaal geslacht, is uitgesproken over de gruwelijke dictatuur die politieke correctheid aan hem oplegt.
Niet eerder in mijn leven was de politiek-correcte druk zo groot als nu
Het moet toch verschrikkelijk zijn als je je enkel mag uiten in de sociëteit en op televisie als Pauw je uitnodigt. Daar komen normaal gesproken alleen maar linkse figuren…
Hoe kan je dan in hemelsnaam je blijdschap over de verkiezing van een oranje nazi als president van de VS uiten, behalve dan in voornoemd dagblad?
Mengelberg vindt namelijk de discussie over racisme in Nederland maar flauwekul, en vindt de islam de grootste bedreiging voor Europa.
Maar als je dit zegt ben je ‘onfatsoenlijk’ en een ‘PVV’er’.
Buiten dat het vreemd is dat een erudiet mens als Mengelberg ongetwijfeld is niet snapt hoe het komt dat je als je de onfatsoenlijke denkbeelden van een partij als de PVV verkondigt als ‘onfatsoenlijk’ en een ‘PVV’er’ kan worden beschouwd, toont het klakkeloos overnemen van dit citaat (mét scarequotes) aan in hoeverre Duk weigert om verder te vragen als een antwoord in zijn straatje past.
Op de uitspraken van Mengelberg volgt een kort preekje van Duk, half expositie om het stukje in zijn tijd te plaatsen, half een poging tot karaktermoord op de al in de verkiezingen gesneuvelde Hillary Clinton. Hierin haalt Duk haar Wall Street-besmetting aan alsof het nieuws is, of tenminste, alsof het tijdens de campagne niet ter sprake kwam. Duk heeft blijkbaar niet opgelet toen heel écht links Amerika hierover een storm tweette, schreef en commentarieerde. Gaat ook moeilijk als je iedereen die je geen veren in de reet steekt blokkeert.
Maar goed, voor Duk is links vooral eng, dus beperkt hij zich tot het kennisnemen van wat de VARA brengt. Een mediaorganisatie die in het Nederlandse neoliberale bestel meedraait, en consequent haar principes verpatst voor de zilverlingen die kijkcijfers heten.
Uit deze blik die hij over de schutting wierp, leidt Wierd af dat onze maatschappij wordt beheerst door een kongsi van leugenaars die ieder eerlijk [rechts, -red.] geluid de nek omdraaien.
Niet alleen over Clinton, ook over de (politieke) islam, de multiculturele samenleving, ‘Europa’, Brexit, de vluchtelingencrisis, Poetin: wie een afwijkend standpunt inneemt ligt onder vuur.
Laaiend eens met deze lezing van de feiten is bekende Nederlander Eddy Terstall: als je niet politiek correct bent krijg je als filmmaker helemaal geen belastingcenten om je films te maken! Kun je nagaan, de Nederlandse publieke omroep weigert gewoon racisme te financieren!
Nu is de beurt weer aan Duk om een puntje in te brengen: hiervoor gebruikt hij een zich van een pseudoniem bedienende “Millenial Zoë” om zijn claim dat mensen steeds makkelijker toegeven dat ze op de proto-fascisten van de PVV stemmen te ‘onderbouwen.’ Ze is slechts één van de velen die de mailbox van deze dagbladjournalist weten te vinden met hun onderdrukte mening…
Wierd heeft ook Sywert van Lienden bereid gevonden om tijd te maken in zijn drukke schema van DWDD bezoeken en ongefundeerde onzin tweeten. Met een zwoele foto in de krant krijg je ook aandacht, zal hij gedacht hebben. Sywert vindt dat de maatschappij al veel verder is dan de media: een waarheid als een koe, maar niet op de manier die hij bedoelt. Voor Sywert betekent het namelijk dat de maatschappij zijn standpunten deelt, en DWDD niet. Hoe durven ze! Nou moet de arme jongen steeds maar bewijzen dat hij weet waarover hij lult. En laat dat nou net zijn zwakke punt zijn.
Sywert is kritisch over de media, niet omdat ze een fascist in het zadel hebben geholpen, maar omdat ze niet genoeg gedaan hebben om al voor de verkiezingen zijn tegenstander stuk te schrijven.
Hij stelt ook nog dat het hen zou sieren om nu een periode van zelfreflectie in acht te nemen.
Ik zou een tijdje mijn mond houden.
De goede verstaander begrijpt mijn amusement bij het lezen van deze woorden.
Duk sluit af met iets dat voor een conclusie door moet gaan: linkse mensen hebben Trump veroorzaakt met hun politieke correctheid. Omdat racistische uitlatingen afgekeurd worden móet men wel op een haat en seksisme spuiende maniak stemmen.
Mengelberg is in ieder geval blij dat door deze door banden met Russische geheime diensten besmette clown te verkiezen een oorlog met Rusland is afgewend. Ook hier had een echte journalist doorgevraagd.
De heer Mengelberg verzorgt ook de in het geval van Wierd Duk, fanatiek ideoloog van het nieuwe populisme, bijzonder toepasselijke uitsmijter:
Standpunten zijn sterk emotioneel geladen. Dat zit heel diep. Daarom zijn mensen vaak ziende blind, en horende doof
Ja, Wierd, dat ziet die man goed.
Pingback: Een open brief aan Shula Rijxman, voorzitter Raad van Bestuur Publieke Omroep | Krapuul