WHO: op die fiets

Amsterdam is koploper. Liefst 33 procent van de reizen in de stad gebeurt per fiets. Meer dan in enige andere Europese hoofdstad.

Als de inwoners van alleen al de grootste Europese steden net zo veel gebruik zouden maken van de fiets als de inwoners van Kopenhagen, zou dat jaarlijks 10.000 verkeersdoden schelen. Bovendien zouden er 76.000 arbeidsplaatsen bijkomen.
(Spits)

Onbegrijpelijkerwijs wordt Kopenhagen als voorbeeld gebruikt. Maar soit. 10.000 verkeersdoden is veel. En het groene argument van de schone lucht wordt niet eens genoemd in het bericht. Eveneens vreemd. CO2-reductie en minder fijnstof, weet je wel.

1 gedachte over “WHO: op die fiets”

  1. Afgezien van minder fijnstof is fietsen ook gezond. Regelmatige beweging en reduceren van stress. In de meeste grote steden ben je op de fiets bovendien een stuk sneller waar je heen wil dan met de auto. Ook als je je aan de verkeersregels houdt.
    En op termijn goedkoop. Ik heb ongeveer €3500 geinvesteerd in twee goede fietsen van Hollandsche kwaliteit (Azor en Bakfiets, ook uit de Azor fabriek) en bespaar me zo al jaren de hoge kosten van een auto.
    En het gaat verder. Sinds ik geen auto meer heb, hebben we ontdekt hoe aangenaam het reizen met jonge kinderen per OV kan zijn, ten opzichte van reizen met de auto.

Reacties zijn gesloten.