Vingeren in de (Joods) Christelijke cultuur

Zoals ik in een vorige verhaal al vertelde zat ik op een (Joods) Christelijke lagere school. Joods heb ik even tussen aanhalingstekens gezet, want in die tijd heette dat nog gewoon Christelijk. Maar sinds de leider drie weken sinaasappels heeft geplukt in dienst van Israël, moeten we weer duidelijk zijn over onze culturele achtergrond.

Deze (Joods) Christelijke lagere school was hoeder van onze cultuur en zorgde ervoor dat wij niet het verkeerde pad in zouden slaan.
Als er na het zingen van de psalmen nog tijd over was, deden we wat aan rekenen en taal, afgewisseld met verhalen dat je naar de hel ging als je per ongeluk je hand in je broek stak.

Hoogtepunt van de week was de vrijdagmiddag. De leraar had een koffiebus op zijn bureau staan waarin we vragen mochten deponeren. Deze werden dan voor het weekend nog afgehandeld en had je toch nog iets meegekregen voordat je naar de kerk ging.

Zo werden er vragen behandeld als waarom val je niet van de aarde als hij plat is en mochten mieren ook mee op de ark van Noach.

Maar zoals beschreven in mijn vorige verhaal begonnen wij, onder invloed van Surinaamse Astrid, seks te ontdekken.

Ik kan mij nog de vraag van Saskia herinneren en de conversatie die erop volgde.

De vraag van Saskia was de volgende. Wat is vingeren? We wisten dat Saskia de vraag in de bus had gedaan en ademloos zaten we te wachten tot het papiertje uit de bus kwam.

De leraar las de vraag en wij zagen zijn hoofd zo paars worden als een aubergine, die overigens toen nog niet in de winkel verkrijgbaar was want wij groeiden op met Nederlandse cultuurgroenten zoals spruiten, boerenkool en koolraap.

De leraar dacht na en las de vraag op. “Wat is Vin geren. Vin geren. Nee, daar heb ik nog nooit van gehoord!”.

“Van wie is deze vraag?!” Haha, die Saskia. Die dacht dat haar anonimiteit gewaarborgd was. Maar dan had ze niet op de (Joods) Christelijke inquisitie gerekend.

“Van wie is deze vraag!”, klonk het streng. Je zag iedereen in elkaar duiken.

“Ik wil weten van wie deze vraag is anders mogen jullie niet naar huis”. Nu werd het wat anders. Onze vrijheid kwam in gevaar en een klas vol kwade koppen wees naar Saskia. Misschien vindt u dit vreemd, maar naar elkaar wijzen zat ook toen al in onze (Joods) Christelijke cultuur.

Schuchter stak Saskia haar vin geer op. “Hoe kom jij aan dit woord?”

Saskia antwoordde dat ze het misschien gelezen had. “Dat kan niet want het woord bestaat niet”. Saskia antwoorde dat ze het misschien gehoord had. “Dat kan niet, want het woord bestaat niet”.

Ok, ok, het woord bestond niet. Konden we nu naar huis?

Het was de laatste keer dat we woorden die niet bestonden in de bus deden. We gingen weer vragen stellen over op het water lopen en dode mensen levend maken, want wat had je eraan om te praten over zaken die niet bestonden.

 

Salonsocialist

12 gedachten over “Vingeren in de (Joods) Christelijke cultuur”

  1. Vingeren in de (Joods) Christelijke cultuur

    Ik heb die term inderdaad ook nooit begrepen.
    Ik ben zelf half-joods en heb derhalve wat Joodse familie (gehad. M’n moeder is de nog enige levende.).
    Maar ik kan me niks specifieks Joods in onze (Groningse) cultuur herinneren, laat staan dat die er nu is, behalve dan de sjoel in de Folkingestraat (http://www.synagogegroningen.nl/ )
    Ik kan me wél een Joodse oom herinneren die nogal streng Joods was.
    Ik had van m’n ouders begrepen dat de Joodse cultuur heel anders was dan de Christelijke.
    Maar veel verschil kon ik niet ontdekken.
    Weliswaar mocht hij vrouwen geen hand geven terwijl ik juist iedereen een handje moest geven, maar hij deed wat ik ook altijd moest van mijn moeder, namelijk bij m’n zusters in de broekje of luier voelen of ze ook nat waren. Hij voelde ook altijd bij de zusters van m’n moeder (mijn tantes dus) of ze ook nat waren. Volgens mij was dat onnodig want de meesten waren al lang zindelijk, maar toegegeven, af en toe, zo eens per maand hingen er een paar dagen lang wel eens luiers aan de waslijn (ook wel eens van m’n moeder)
    Van m’n moeder wist ik wel hoe dat kwam. Ze moest wel eens heel hard lachen en dan plaste ze in de broek. Maar m’n tantes deden dat niet zo erg.
    Raar was wel dat die dingen geen “luier” werden genoemd maar “verband”.
    Nu klopte het wel dat er eens soms wat bloed in zat, maar daarvoor had je niet zo’n grote lap nodig als je een wondje had. Een pleister was meer dan genoeg.

    Tot op de dag van vandaag snap ik nog niet waarom die oom altijd moest voelen en m’n moeder dat vies vond terwijl ik dat ook vond als ik het bij m’n zusjes deed, maar dat m’n moeder dát niks kon schelen.
    Of zou dat komen dat ze eigenlijk Joodse Is?

  2. Pfoe, daar vraag je me iets.

    Het enige dat ik nog aan kan vullen is dat de desbetreffende leraar uit het verhaal, later is ontslagen vanwege ontucht. Ik wist wel dat hij de meisjes voortrok, maar niet eeh, niet die verhalen die ik op de reünie hoorde.

  3. En dat terwijl hij zich er zo gemakkelijk uit had kunnen redden: dat het een poëtische meervoudsvorm van vinger is, “de roze vingeren van de dageraad” of zo.

  4. Salonsocialist. Schreef:

    Pfoe, daar vraag je me iets.
    Het enige dat ik nog aan kan vullen is dat de desbetreffende leraar uit het verhaal, later is ontslagen vanwege ontucht. Ik wist wel dat hij de meisjes voortrok, maar niet eeh, niet die verhalen die ik op de reünie hoorde.

    Ongeveer hetzelfde bij één van onze zoons. Z’n leraar was tegen televisie en wilde het eigenlijk verbieden.
    Maar mooi dat hij wél een pedofiel was. Wij als ouders hadden het niet in de gaten. Maar we vonden het wel vreemd dat onze zoon niet bij die leraar thuis op visite wou gaan.
    Hij had namelijk wél door welk vlees hij in de kuip had. Hij wou het niet vertellen omdat hij dacht dat wij te “naïef” waren om dat te begrijpen.
    Een beetje vergelijkbaar met wat ik een tijdje dacht dat ouders niks van seks wisten terwijl wij als kinderen daar juist alles van wisten, maar ja, dat vertelde je niet aan je ouders. Wij wisten toen allang dat kinderen niet van de ooievaar kwamen maar uit de boerenkool die je moeder had gegeten en waardoor de kindertjes in de buik gaan groeien.

  5. Echt??? mogen Joodse mannen ook geen hand geven aan vrouwen?ochh ik dacht dat alleen Moslim mannen niet handen schudden,,,raar hier heb ik RITA nooit iets over horen zeggen

  6. Kevin Schreef:

    Echt??? mogen Joodse mannen ook geen hand geven aan vrouwen?ochh ik dacht dat alleen Moslim mannen niet handen schudden,,,raar hier heb ik RITA nooit iets over horen zeggen

    Inderdaad, dát heb ik Rita nooit horen zeggen.
    Voor mij was het zelfs eerder vreemd dat bij moslims óók dat verbod gold. Ik wist niet anders dat dat slechts bij Joden voorkwam en nog meer… Lees eens dit zeer lezenswaardig stuk: http://is.gd/Plx5WE en om even het laatste stukje te citeren:
    Bij het orthodoxe jodendom mag een vrouw haar man nooit tegenspreken, en mag een vrouw een man geen hand geven, tenzij deze haar echtgenoot is.
    Ik kan me nog van m’n jeugdjaren herinneren dat een deel van m’n familie de vrouwen nooit aan handje-schudden deden, behalve als je jarig was. Ik heb dat ook nooit vreemd gevonden.
    Bij Jehova-getuigen worden bij verjaardagen ook geen handjes geschud. Maar dat heeft een andere reden. Ze vieren namelijk geen verjaardagen (officieel althans.) Ook geen Sinterklaas.
    Moslims doen dat ook niet wat voor Wilders en z’n aanbidders het zoveelste bewijs is dat moslims verdorven en slechte mensen zijn want ze willen het Sinterklaasfeest zelfs verbieden.
    Geen moslim zal het ooit in z’n hoofd halen een ander zijn of haar “rituelen” te verbieden, (zie ook voornoemde link) maar dat maakt voor onze laffe helden niks uit.
    En zoals ik al vaker heb aangehaald, het Wilderianisme kenmerkt zich voor een groot deel door het feit dat ze anderen van zaken beschuldigen waar ze zelf schuldig aan zijn.
    Dolgraag zouden ze moslims willen dwingen om ook Sinterklaas te vieren omdat je dan pas een echte Nederlander bent.

    (Overigens over dat handschudden… ’t Is momenteel nogal frisjes. 11 graden…. ! ‘k Heb een beetje last van een loopneusje, maar ik ga echt niet voor elk druppeltje m’n zakdoek pakken. Ik was op het Noorderzon-festival. Daar mag je niet tegen een boompje pissen maar moet in een pisbak. Bij die pisbak is geen gelegenheid om je handen te wassen (bij die bomen overigens ook niet.) Het Noorderzon-festival is een jaarlijks terugkerend 10-daags feestje in Groningen met veel muziek, theater kunst en drank. Je komt er veel oude bekenden tegen. ‘k Heb vanavond heel wat handjes geschud.
    Nu ik er over nadenk…. zou het niet gezonder zijn als dat ritueel achterwege kan blijven. Hoeveel mensen heb ik misschien wel niet besmet met m’n mogelijk druipertje (neus of ….)

  7. Kevin Schreef:

    Echt??? mogen Joodse mannen ook geen hand geven aan vrouwen?ochh ik dacht dat alleen Moslim mannen niet handen schudden,,,raar hier heb ik RITA nooit iets over horen zeggen

    Fundamentalisten van elke soort hebben zo ongeveer de zelfde gewoonten ….
    Ik zou trouwens weigeren Rita’s hand te schudden , net zoals ik geen gifslangen oppak noch in een gierput ga zwemmen …

  8. 13 Wanneer de man van zijn kwaal genezen is, moet hij zeven dagen wachten voor hij gereinigd kan worden. Dan moet hij zijn kleren en zijn lichaam met bronwater wassen en is hij weer rein. 14 Op de achtste dag moet hij met twee tortelduiven of twee jonge gewone duiven naar de ingang van de ontmoetingstent gaan; daar, ten overstaan van de HEER, moet hij zijn offergaven aan de priester geven. Al Bakrastani Schreef:

    Kevin Schreef:
    Echt??? mogen Joodse mannen ook geen hand geven aan vrouwen?ochh ik dacht dat alleen Moslim mannen niet handen schudden,,,raar hier heb ik RITA nooit iets over horen zeggen

    Fundamentalisten van elke soort hebben zo ongeveer de zelfde gewoonten ….
    Ik zou trouwens weigeren Rita’s hand te schudden , net zoals ik geen gifslangen oppak noch in een gierput ga zwemmen …

    Wel eens Leviticus 15 bestudeerd?
    Uit Leviticus 15: ( http://is.gd/wWwmW4 )
    1 De HEER zei tegen Mozes en Aäron: 2 ‘Zeg tegen de Israëlieten: “Wanneer bij een man onrein vocht uit zijn lid vloeit, 3 is hij onrein. Of er nu afscheiding uit zijn lid druipt of zijn lid door afscheiding verstopt raakt, hij is in beide gevallen onrein. 4 Alles waar hij op ligt of zit, wordt onrein. 5 Wie het bed van zo’n man aanraakt, moet zijn kleren en zichzelf met water wassen en blijft tot de avond onrein.
    19 Wanneer bij een vrouw bloed uit haar schede vloeit, duurt de periode van haar onreinheid zeven dagen. Ieder die haar gedurende die periode aanraakt is tot de avond onrein. 20 Alles waarop ze tijdens haar menstruatie ligt of zit, wordt onrein. 21-22 Ieder die haar bed aanraakt, of iets waarop ze gezeten heeft, moet zijn kleren en zichzelf met water wassen en blijft tot de avond onrein.

    Genezing is gelukkig wel mogelijk. Dit geldt voor zowel de man als de vrouw…
    13 Wanneer de man van zijn kwaal genezen is, moet hij zeven dagen wachten voor hij gereinigd kan worden. Dan moet hij zijn kleren en zijn lichaam met bronwater wassen en is hij weer rein. 14 Op de achtste dag moet hij met twee tortelduiven of twee jonge gewone duiven naar de ingang van de ontmoetingstent gaan; daar, ten overstaan van de HEER, moet hij zijn offergaven aan de priester geven.

    Ben benieuwd of de Partij voor de Dieren met de zeer Christelijke Marianne Thieme wel zo gelukkig is met een geneesmethode die bestaat uit het verbranden van een paar tortelduiven.

  9. Henk Veldman Schreef:

    1 De HEER zei tegen Mozes en Aäron: 2 ‘Zeg tegen de Israëlieten: “Wanneer bij een man onrein vocht uit zijn lid vloeit, 3 is hij onrein. Of er nu afscheiding uit zijn lid druipt of zijn lid door afscheiding verstopt raakt, hij is in beide gevallen onrein. 4 Alles waar hij op ligt of zit, wordt onrein. 5 Wie het bed van zo’n man aanraakt, moet zijn kleren en zichzelf met water wassen en blijft tot de avond onrein.

    Goede maatregelen tegen een druiper …

  10. @7: “Bij het orthodoxe jodendom mag een vrouw haar man nooit tegenspreken, en mag een vrouw een man geen hand geven, tenzij deze haar echtgenoot is.
    Inderdaad lijkt het erop dat in het jodendom een vrouw een man niet mag aanraken, en niet andersom, alsof zij hem bezoedelt. Bij moslims, die het gebruik overgenomen lijken te hebben zonder precies te weten waarom, lijkt het anders in elkaar te steken: tot (oudere) vrouwen met een hoge sociale status bewaar je i.h.a. als man maar beter afstand – een beetje vergelijkbaar met de manier waarop je moet aftasten of je ‘u’ of ‘jij’ tegen elkaar zegt. Justus van Oel beschreef dat een keer heel aardig adhv zijn bezoek aan Turkije: http://www.justusvanoel.nl/asp/detail_columns.asp?id=1434.

Reacties zijn gesloten.