Van god los

Heel populair in Nederland is tegenwoordig het virtueel voor god spelen. Zo zijn er politici en columnisten die verre landen die ze alleen via de media kennen willen kapotbombarderen en critici voor gek verklaren of iets vreselijks toewensen. Mensen die aandacht vragen voor onrecht, onrecht dat volgens sommigen terecht is, worden aan de schandpaal genageld in de hoop dat een hogere macht het gewenste vonnis zal uitvoeren. Via de Telegraaf en hun derivaten zoals GeenStijl wordt vrijwel dagelijks door het publiek gesmeekt om de totale vernietiging van iets of iemand. In Vlissingen vindt een gemeenteraadslid van een christelijke partij die tot voor kort vrouwelijke kandidaten verbood dat zij het recht heeft om iemand dood te wensen of zelfs eigenhandig te doden. Zonder openbare executie op de marktplaats en mediaspektakel, wist ze er aan toe te voegen. Dat valt nog te bezien als een referendum anders wil.

Om dat allemaal mogelijk te maken worden we dagelijks getrakteerd op vele, vele bedreigingen en permanent naderend onheil. Sommigen zijn dan ook verbaasd, dat sinds de uitbraak van Ebola niet heel Nederland al volledig van de buitenwereld is afgesloten en eisen dat er koppen gaan rollen van hen die voor de open grenzen verantwoordelijk zijn. Men kan het wel bewijzen, dat het wel meevalt met de tsunami van Roemenen omdat het hier toch geen paradijs is, hele volksstammen in Nederland geloven daar geen snars van en weten vrijwel zeker dat er sprake is van een complot. Er hoeft maar een bekende Nederlander op te staan die het ook zo ziet en het is voor een niet onaanzienlijk volksdeel de absolute waarheid. In Nederland is godsdienst nog steeds in beweging. Dinges wordt door sommigen vereerd als halfgod, fundamentalisme is populair onder jong en oud, net als conservatisme, hebzucht en jongerenporno op Facebook.

Desondanks vertellen statistieken dat Nederlanders tot de welvarendste en gelukkigste mensen in de wereld behoren. Dat gaat natuurlijk om gemiddelden; sommigen hebben het beter dan anderen. Maar door de bank genomen zijn de voorzieningen hier uitstekend, vergeleken met de rest van de wereld. Zoals welvaart niet evenredig is verdeeld, is geluk of gezond verstand ook niet voor iedereen gelijk. Er zijn veel ongelukkige mensen die pas blij zijn als een ander of iets buiten henzelf flink aangepakt wordt. Het uitzetten van hier geboren en getogen kinderen veroorzaakt bij sommige mensen ongekende feestvreugde. Dat een ander uit vergelding wordt gestraft is voor sommigen een moment waar je later nog graag aan terugdenkt. Steeds vaker vindt men dat onrecht toegestaan is omdat men vindt dat men ook onrecht is aangedaan. Let wel: vindt. De hele dag klagen op sociale media en op verkeerde politieke partijen stemmen is voor zulke mensen het meest haalbare.

In zo’n cultuur passen een rancuneuze god en rancuneuze mensen die menen dat zij het recht hebben te beschikken over andermans welzijn, geluk of zelfs leven. In zo’n cultuur passen ook politici die de mond vol hebben van vrijheid en hun politiek in dienst stellen van het afpakken van vrijheden van anderen in ruil voor een extra krat bier. Vrijheid is volgens hen immers geen fundamenteel recht maar iets waar alleen bepaalde mensen, zoals zijzelf, recht op hebben of iets wat je moet verdienen. En als je daaraan niet mee wil doen dan moet je weg, want anders werkt het niet. Na eeuwen van religieuze conflicten inclusief onthoofdingen, vierendelen en radbraken en de afgelopen 70 jaar met onafgebroken vrede is een deel van Nederland opnieuw klaar voor een nieuwe heilige oorlog. Die tegen de rest van de wereld en voor een onafhankelijk, autonoom en volkomen vergiftigd en verdwaasd Nederland dat pas vrij is als er een groot hek omheen staat en niemand er meer in en uit kan.

6 gedachten over “Van god los”

  1. “In Vlissingen vindt een gemeenteraadslid van een christelijke partij die tot voor kort vrouwelijke kandidaten verbood dat zij het recht heeft om iemand dood te wensen of zelfs eigenhandig te doden.”

    Ik blijf me verbazen over die uitspraak. Zal me werkelijk niet verbazen dat het enige bloed wat Lilian Janse (SGP) ooit is tegengekomen, lekvocht is van een voorverpakt stuk vlees in de aanbieding bij de supermarkt.

    Goed stuk weer eens, Walter. Merci.

  2. Laat ik nou, persoonlijk, als gelovige, niet alleen niet tegen onmenselijkheid kunnen, maar met mijn geloof al helemaal niet tegen elkaar liefdeloos in de hoek trappen of erger. Ben ook niet de onnozele christen van de verkeerd begrepen “andere wang”. Ik weet maar al te goed dat dat oude zo bekende rake pantomimeverhaal wil zeggen, dat als je woest met je sterke rechterhand hand naar de ander met diens slim vooruitgestoken rechterwang uithaalt, je faliekant mis en een modderfiguur slaat (probeer maar!) Dat verhaal maakt dus wél duidelijk hoe belachelijk alle, zelfs de kleinste vorm van, geweld is. Maar als dat alsmaar niet tot gelijkhebberige agressieve mensen wil doordringen, blijven we met geweld zitten. Mensen zullen zich dichtbij of wereldwijd (en dan het liefst eindelijk ook door een VN!), hopelijk beheerst, tegen dat niet onnozel weg te praten onmenselijke geweld moeten/mogen verdedigen..of ze daar nou zin in hebben of niet!

  3. Joost, welk verhaal is dat? Volgens mij ken ik die niet, maar zo te lezen wil ik die wel graag leren kennen.

    Als je een naam/ referentie o.i.d. voor me hebt, dan heel graag.

  4. Je vindt dat verhaal in de oudste laag van onze evangelies: Jullie hebben gehoord: oog om oog, tand om tand. Maar ik zeg je: ga niet slaan als je geslagen wordt. Degene die met alle geweld op je kwetsbare linkerwang slaat, biedt je slim je sterke rechterwang aan”. Deze vertaling berust op oudere griekse versies van dit verhaal, die telkens de toen gebruikelijke (uit onze jeugd nog bekende) sterke rechterhand en sterke rechterwang vermelden. De geniale verteller Jezus, ook van vele andere verhalen bekend, moet met bekende zuidelijke gebaren dit verhaal vóór hebben gedaan.

  5. Voor een onafhankelijk, autonoom en volkomen vergiftigd en verdwaasd Nederland dat pas vrij is als er een groot hek omheen staat en niemand er meer in en uit kan.

    Geweldig formulering van de PVV-ideologie. Ik zal je bij Geert Wilders aanbevelen als tekstschrijver. 🙂

Reacties zijn gesloten.