Inderdaad, veel vluchtelingen hebben een smartphone. Wat dat betreft heeft de hooivorkenbrigade gelijk. Maar een luxe is dat niet.
Gaat u eens na wat u allemaal met uw smartphone doet. Twitteren, whatsappen, facebooken, een SMS schrijven en eventueel ook nog telefoneren. Vluchtelingen doen dat ook, en dat verklaart meteen waarom deze mensen meestal een smartphone en geen gewoon mobieltje hebben. Met een smartphone kan je skypen en telefoneren over WhatsApp, of Viber. Als je dat doet via gratis W-LAN kost dat helemaal niets. Bovendien zijn er vele gunstige pre-paid aanbieders voor goedkoop dataverkeer.
Hoe komen al die vluchtelingen aan een smartphone? Die kopen ze meestal in het land van herkomst en is, eenmaal op weg, vaak hun enige en kostbaarste bezit. Logisch. De meeste smartphones hebben GPS, niet onhandig bij lange en onzekere reizen. Bovendien moet het contact met de mensensmokkelaars ook gewaarborgd zijn.
Smartphones verkopen enorm goed in Afrika en Azië. Vele landen daar hebben een betere, want goedkopere mobielnetgebaseerde infrastructuur, dan een kabelgebaseerde. Het is vaak de betere manier om met anderen in contact te treden. Veelal worden massa’s aan versimpelde smartphones afgezet door de daar actieve telecommunicatiefirma’s. In veel van deze landen is het bijvoorbeeld ook mogelijk bankzaken via SMS af te wikkelen, een mooi voorbeeld van hoe een smartphone, of zelfs een mobieltje, een relatief dure computer kan vervangen.
Eenmaal in Europa aangekomen kunnen deze functies goeddeels gehandhaafd blijven, zeker door de goedkope pre-paid aanbiedingen.
Maar naar mijn mening het belangrijkste: wie heeft er niet na een lange, moeilijke reis het thuisfront gebeld, om te laten weten dat alles goed is verlopen?