Sint zonder Zwarte Piet: naar een kinderfeest voor iedereen

Ook bij de Sinterklaasintocht in Tilburg waren veel Zwarte Pieten aanwezig, zoals ‘de traditie’ – bedacht door een schoolboekenschrijver in de negentiende eeuw – dat eist. Hoelijk was dit voor het laatst. De argumenten die mensen er al jaren toe brengen om tegen de Zwarte Piet-figuur te protesteren, gelden immers niet alleen in Rotterdam of Dokkum. Ze gelden ook in het Brabantse land. Het wordt tijd dat ook in Tilburg de Sinterklaasviering van haar racistische elementen wordt ontdaan. Pas dan wordt het een feest voor álle kinderen.

Nog even wat argumenten op een rij. Hoe de Zwarte Piet-figuur precies is ontstaan is niet de hoofdzaak. Belangrijk is dat de figuur gaandeweg de vorm heeft gekregen van een karikatuur van een zwarte knecht, een zwarte slaaf. Daarmee wordt slavernij tot iets grappigs gereduceerd, en zwarte mensen misbruikt als basis voor een schertsfiguur. Dat is racistische beeldvorming.

In de VS kennen ze dit als ‘blackface’ waarin witte mensen zich schminken om in zogeheten minstrel shows grappig te wezen en liedjes te zingen als imitatieslaaf. In Engeland heette het ‘golliwog’: poppen met zwarte, karikaturale, ongetwijfeld ook grappig bedoelde gezichten. In beide landen is deze blackface traditie al lang ‘note done’. Bezoekers uit die landen fronsen dan ook hun wenkbrauwen als ze in de Sinterklaasstijd overal blackface figuren tegen komen in de vorm van Zwarte Piet. Ze herkennen er een variant van de racistische blackface traditie in die het ook is. Door de Kinderombudsman is inmiddels erkend dat Zwarte Piet discriminatie betekent. Vanuit vanuit de VN klonk een soortgelijk geluid. Leggen gemeentebestuurders en organisatoren van het Sinterklaasfeest in Tilburg deze en andere onderbouwde kritiek zomaar naast zich neer?

(Lees verder bij de bron van dit artikel)

Via:: ravotr