Schultz van Haegen en haar mislukte 130 km

Op 45 procent van de Nederlandse snelwegen gaat per 1 september de maximumsnelheid omhoog naar 130 kilometer per uur. Dat heeft verkeersminister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) besloten. (Volkskrant)

Afspraak in regeerakkoord was dat op 60% van de Nederlandse snelwegen 130 km gereden mocht worden. Er wordt niet bijgezegd wanneer dat zou kunnen, waarschijnlijk alleen ’s nachts, maar de PVVD’ers krijgen er een harde plasser van, dus prima plan! Het ouderwetse brood en spelen, geef het volk wat ze willen en je houdt ze rustig. Zij die geen auto hebben, hoef je geen rekening mee te houden, want hebben toch geen geld dus geen stem. Verkeerd voorlichten over ProRail enzo, mwah, niet belangrijk, de PVVD’er reist niet met de trein dus geen boodschap aan.

Maar toch minpuntje van dit kabinet, er kan slechts op 45% straks 130 km gereden worden! Ben benieuwd of hier nieuwe plannen voor komen om er toch minstens 60% van te maken, koste wat het kost. Dan maar wat uitkeringen omlaag om dat mogelijk te maken. Aan paupers verdien je niks en aan autorijders wel.

5 gedachten over “Schultz van Haegen en haar mislukte 130 km”

  1. Het lijkt sowieso een beetje nutteloos uitgeven van veel geld voor iets waar weinig belangstelling voor is. De mensen rijden op die 130km/u gedeeltes namelijk net zo hard als op de 120km/u gedeeltes.

    Het gevaar dat mensen lopen met die “maar” 10km/u sneller rijden word nogal gebagatelliseerd. Het snelheidsverschil met grote zware objecten, vrachtwagens dus, is met 130km/u maar liefst met bijna 30% vergroot. (vrachtwagens rijden in NL 85km/u)

  2. @1 volgens wat ik mij vaag kan herinneren neemt de kinetische energie expotioneel toe , dus een botsing met 10 km per uur sneller is meer dan 30% ernstiger …

  3. Mijn ervaring op een 130-weg is dat er weinig mensen boodschap hebben aan deze ‘verworvenheid, dit zogeheten Charlie-Aptroot-Stijve-Pikkie-Vrijheidsgevoel. Dat er ‘gewoon’ rond de 110 km/u wordt gereden (in het bijzonder mijn rijderscapriolen in een trutschudder…)

    Op het stuk(je) snelweg op de A7 (majestueuze borden geven aan dat hier de Grote Vrijheid begint en eindigt – plaatjes van een stijf pikkie en een zigeunerjongen met een traan ontbreken vooralsnog) tussen Wognum en Den Oever wordt alleen door een handvol proleten – in voornamelijk aannemersbusjes – de weg geterroriseerd.

    Snel naar moeder de vrouw en het bier. ’s Avonds de commerciëlen en dan gapend naar de koffer. Onvervalste PVV-stemmers lijkt me, met vooroordelende overtuiging.

  4. #2: daar maak je een rekenfout. De snelheid op zich gaat met 10km/u omhoog vanaf 120km/u geteld:
    T=1/2*m*v^2
    Dus, de kinetisch energie van een massa van 100kg bij een snelheid van 120km/u (33m/s) is grofweg 55kJ
    Bij 130km/u (36m/s) is dat grofweg 65kJ. Een verhoging van 18% bij een snelheidsverhoging van 8%.

    Wat ik bedoelde was dat het snelheidsverschil tussen twee objecten, een personenauto met 130km/u en een truck met 85km/u met 28% was toegenomen.

Reacties zijn gesloten.