Schultz gaat vergiftiging omwonenden A13 en A10-West beter motiveren

De rechtbank in Amsterdam veegde vorige week de vloer aan met het onderzoek dat minister Schultz van Verkeer had laten uitvoeren ter motivatie van de verhoging van de maximumsnelheid in 2012 op de A10-West van 80 naar 100 km per uur. De rechter oordeelde dat het onderzoek van het ministerie onvolledig en onvoldoende was, onder meer omdat er slechts een (1) controlepunt was ingebouwd en dat er bovendien geen sprake was van een betere doorstroming van het verkeer als gevolg van de maatregel.

Van de hele ministeriële motivatie bleef alleen ‘de beleving van de automobilist’ over. Natuurlijk, de beleving van de automobilist is voor deze VVD-minister belangrijker dan de gezondheid van mensen die langs de snelweg wonen, bijvoorbeeld de bewoners van een flatgebouw langs de A10 dat Schultz’ ministerie faliekant vergeten was mee te nemen in haar metingen. Logisch. Er zullen wel geen VVD-stemmers wonen in dat flatgebouw, stel ik me zo voor. Die bevinden zich in auto’s die het liefst zo snel mogelijk dat grauwe beroete flatgebouw passeren en die het stikstofdioxidegehalte maar liefst drie tot vijf keer hoger doen uitkomen dan de rekenwonders van het ministerie van Schultz hadden gecalculeerd.

Je vraagt je als weldenkend mens toch af: zitten er nou zulke sukkels en sloddervossen bij het ministerie van Verkeer dat ze zo’n berekeningetje niet kunnen maken, dat ze maar één controlepunt hebben ingebouwd en hele flatgebouwen vergeten mee te nemen en zo ja, waarom worden die domkoppen dan niet onmiddellijk ontslagen? Of is er gerommeld met dat onderzoekje van Schultz en waarom wordt de rommelende minister dan niet onmiddellijk weggestuurd?

Al gebeurt zoiets nou één keer, dan kun je als knoeiende minister van een departement vol sukkels misschien nog wegkomen met sorry, vergissinkje, per ongelukje, foutje, bedankt, ik stuur wel een ambtenaartje weg. Maar de rechter had haar eerder al de mantel uitgeveegd naar aanleiding van de snelheidsverhoging op de A13 bij Rotterdam.

Tegen die laatste beslissing is Schultz in hoger beroep gegaan. Dat overweegt ze ook in de A10-West-zaak. In plaats van zich te schamen en de maatregel terstond terug te draaien ten behoeve van de gezondheid van de bewoners, gaat de minister haar besluit ‘beter motiveren’. Van het feit dat de omwonenden volgens berekeningen van TNO en GGD maar liefst 79 dagen korter leven als gevolg van het feit dat ze worden vergiftigd door haar maatregelen ligt ze blijkbaar minder wakker dan van de vraag of de automobilist bij de volgende verkiezingen weer VVD stemt.

3 gedachten over “Schultz gaat vergiftiging omwonenden A13 en A10-West beter motiveren”

  1. VVD vrouwelijke ministers en staatsecretarissen zijn vrouwenquota opvul mutsen.

    1. Mantelpak: Geschikt!
    2. Bekakt, egoistisch en arrogant: Geschikt!
    3. Vrouwelijke touch en empatisch vermogen: Ongeschikt!
    4. Juiste opleiding en staat van dienst: ZEER Ongeschikt!

  2. De A10 is 32 km. lang. Er vanuitgaande dat iemand niet meer dan de helft van deze circel rijdt, anders zou deze gewoon de andere richting rijden, is de maximale lengte die men op de A10 rijdt 16 km. Bij de toegestane snelheid van 80 km/h duurt dat 12 minuten. Bij een toegestane snelheid van 100km/h. duurt dat 9 minuten en 36 seconden, dus ong. twee en een halve minuut korter. Dus inderdaad, dit gaat van begin af aan alleen over de “beleving van de automobilist”.
    Niet alleen Schultz offert graag de gezondheid van de omwonenden, ook de VVD, PVV, PvdA, SP, D66, GL, PvdD, SGP, CU, 65+ en anders stemmende automobilist, die graag de A10 en andere wegen anders ‘beleeft’.

  3. Kijk voor de aardigheid eens op je boordcomputer wat je gemiddelde snelheid is. Ik woon in het Noorden des lands. Daar is het betrekkelijk rustig op de weg. Mijn gemiddelde snelheid over meer dan 100.000 km is minder dan 70 km/uur. Ik moet er bij zeggen dat ik over het algemeen niet harder rijd dan 100 km/u, ook op autosnelwegen. Met haast naar Utrecht win je als het mee zit (en je je aardig aan de maximum snelheid houdt) zo’n 5 minuten. Resultaat: die winst van 5 minuten. 10 tot 20% meer brandstof, dus ook meer milieuvervuiling.

    Ik heb nooit begrepen waarom (of toch: geld) de snelheid op de autosnelwegen plaatselijk is verhoogd tot die 130 km/u. Bovendien ontgaat me de logica waarom op het traject Joure – Almere (A6) hier 120, daar 130 en op nog een ander weggedeelte 100 gereden mag worden. Ik zie geen verschil tussen de weggedeeltes. O ja, en ’s nachts mag je harder en meer vervuilen omdat er minder vervuilers bij de weg zijn.

Reacties zijn gesloten.