Het is alweer jaren geleden dat ik na een fietstocht door de duinen bij de stalling van station [moet helaas de naam verzwijgen] er achter kwam dat mijn achterband totaal versleten was. De man die op dat moment de stalling openhield zei dat ik er niet op kon rekenen dat hij snel gerepareerd zou worden. “Er werken hier nu van die werkervaringsmensen die niet weten wat ze moeten doen. Zij vragen zelfs stallingsgeld bij reparaties.” Ik schrok van de openhartigheid. “Nou, weet je wat,” zei de beheerder, “ik doe het zelf wel even snel, ga jij de stad maar even in”.
Aldus geschiedde, ik rijd nog steeds op die achterband. Maar de stalling wordt nu geheel bemand door zogeheten reïntegratiewerkers. Je mag blij zijn als ze weten hoeveel ze terug moeten geven van twee tientjes als de kosten zeventien euro zijn – dat moeten ze aan elkaar vragen. Als je zelf zegt dat dit drie euro is wordt het niet zomaar geloofd. De openhartige man is al jaren weg, waarschijnlijk daarom zijn openhartigheid – hem was ontslag aangezegd.
“NS” is dol op confrontaties van “de klant” met dergelijke “medewerkers”.
Op grote schaal worden fietsenstallingen annex verhuur- en reparatiebedrijven bij stations over gedaan aan – naar gesuggereerd wordt – een Stichting Rataplan die gesubsidieerde arbeidsplaatsen heeft (“langdurig werklozen”).
“NS”, die maar liefst een kwart van alle treinen op tijd laat rijden. gooit op grote schaal bestaande stallingsexploitanten aan de kant. Niks verhuur of snelle reparatie, dwangarbeid is het parool. Via de Stichting Rataplan?
Volgens Dekker [directeur van Rataplan] klopt er ook niets van het gerucht dat Rataplan zou azen op beheer van alle NS-fietsenstallingen in Nederland. Boze tongen beweerden woensdag in de media dat hiermee reguliere banen zouden worden verdrongen door gesubisidieerde en dus goedkopere arbeidskrachten.
,,Ik weet nog van niets. En als het zover zou komen, dan nemen wij altijd bestaand personeel over. Dat hebben we in het verleden ook altijd gedaan”, aldus gert-Jan Dekker.
Hij zegt ‘doodziek’ te zijn van foutieve beïnvloeding van bepaalde media van de goede naam van Rataplan: ,,Dit verdienen wij gewoon niet. Wij staan juist bekend als een zeer sociaal bedrijf. Inmiddels bieden we in onze kringloopwinkels en fietsenstallingen aan meer dan driehonderd werknemers betaald werk. Daarvoor ontvangen we deels subsidie omdat een groot aantal mensen een (arbeids) handicap heeft en daarom misschien iets minder productief is. Deze loonkostensubsidie is voor ieder bedrijf welke werk biedt aan deze doelgroep”
Ieder bedrijf welke werk biedt… Echte vertrouwenwekkende directeurstaal die zonder correcties is overgenomen.
En de voorlichter van Rataplan behoort waarschijnlijk ook tot de ‘reïntegratiewerkers’.
Radio Rataplan, dat was andere dan deze koek.
“En als het zover zou komen, dan nemen wij altijd bestaand personeel over.”
Ja ja, met dien verstande dat de NS er wel voor zorgt dat er al geen sprake meer is van bestaand personeel. In Leiden zijn ze ook al allemaal ontslagen: http://sleutelstad.nl/nieuws/archief/2013/11/d66-stelt-vragen-bij-ontslag-personeel-fietsenstalling.