De uit Washington DC afkomstige Bad Brains onwikkelen een razendsnelle vorm van punk die bekend komt te staan als “hardcore”. De groep begint in 1975 als jazzrockband(!), maar schakelt na kennismaking met de muziek van The Sex Pistols en The Clash over op punk. Na een bezoek aan een optreden van Bob Marley neemt Bad Brains in navolging van The Clash en The Ruts ook reggaesongs op in het repertoire. Optredens en albums van Bad Brains worden mede daardoor gekenmerkt door een binnen de hardcorescene unieke dynamiek.
Na de release van het briljante debuutalbum Bad Brains in 1981, gaat de band op toernee met collega-punks The Big Boys en The Dicks. De toernee eindigt in tranen: de homofobie van Bad Brains zanger H.R. valt in slechte aarde bij de andere bands, waarvan sommige leden openlijk homoseksueel zijn. Binnen de politiek correcte punkscene is homofobie een doodzonde en wanneer het zéér invloedrijke fanzine Maximum Rock ’n Roll partij kiest voor The Big Boys en The Dicks en zich tegen Bad Brains keert, loopt de reputatie van de band een flinke deuk op. Het wordt er niet beter op wanneer de befaamde New Yorkse studio 171A door toedoen van Bad Brains failliet gaat. De studio – het epicentrum van de New Yorkse punkscene – verstrekt de band een lening waarmee men in 1982 een nieuwe toernee kan financieren. Bad Brains steekt de opbrengst van de toernee volledig in eigen zak en betaalt geen cent van de lening terug. 171A kan de huur niet meer betalen en gaat failliet. Met de reputatie van Bad Brains komt het daarna nooit meer goed.
Aanraders: Bad Brains en Rock For Light. Essentiële platen. Daarna lopen de muzikale experimenten uit de hand en wordt het allemaal minder. De capriolen van zanger H.R. – enorm getalenteerd, maar tevens een lul van de eerste orde – dragen ook al niet bij aan de stabiliteit van de band. Desalniettemin: beide bovengenoemde albums behoren tot het beste wat in de jaren ’80 geproduceerd is en kunnen de vergelijking met het werk van The Clash, de Dead Kennedys en Black Flag moeiteloos doorstaan.
I make decision with precision
Lost inside this manned collision
Just to see that what is to be
Perfectly my fantasy
I came to know with now dismay
That in this world we all must pay
Pay to write, pay to play
Pay to cum, pay to fight
And all in time,
With just our minds
We soon will find
What’s left behind
Not long ago when things were slow
We all got by with what we know
The end is near. Hearts filled with fear
Don’t want to listen to what they hear
And so it’s now we choose to fight
To stick up for our bloody right
The right to sing, the right to dance
The right is ours… We’ll take the chance
A peace together
A piece apart
A piece of wisdom
From our hearts
Pingback: (Post)punkklassieker du jour: I Against I | Krapuul