Op 12 november 1977 bereikte “Never Mind The Bollocks” van de Sex Pistols de eerste plaats op de album charts in Groot-Brittanië. Het album blijft het ultieme “up yours” statement, of – in de woorden van Greil Marcus – de “absolute negatie van de heersende verhoudingen en de heersende moraal”. Voor Marcus staat het in een traditie die via de Situationisten, de beats, Dada en de libertaire socialisten van de 19e eeuw terug te voeren is tot de ketterse bewegingen uit de late Middeleeuwen. Het is niet de taal van het protest, waarbij de Macht aangesproken en dus uiteindelijk gelegitimeerd wordt, maar de taal van de negatie, waarbij aan de Macht elke vorm van legitimiteit ontzegd wordt. Communicatie met de Macht is niet eens mogelijk, want er zijn geen gemeenschappelijke waarden en normen waarop die communicatie gebaseerd kan zijn.
Ten tijde van “Pretty Vacant” waren er in Engeland ruim een miljoen werklozen, voor punkbands als Chelsea ( “Right To Work”) en de Angelic Upstarts (“1.000.000 Voices”) reden te protesteren en het “recht op werk” op te eisen.
But Johnny Rotten had never learned the language of protest, in which one seeks a redress of grievances, and speaks to power in the supplicative voice, legitimating power by the act of speaking: that was not what it was about. In “Pretty Vacant” the Sex Pistols claimed the right not to work, and the right to ignore all the values that went with it: perseverance, ambition, piety, frugality, honesty, and hope, the past that God invented work to pay for, the future that work was meant to build
There’s no point in asking, you’ll get no reply
Oh just remember I don’t decide
I got no reason it’s all too much
You’ll always find us out to lunch Oh we’re so pretty
Oh so pretty
we’re vacant
Oh we’re so pretty
Oh so pretty
Oh don’t pretend ‘cos I don’t care
I don’t believe illusions ‘cos too much is real
So stop you’re cheap comment ‘cos we know what we feel Oh we’re so pretty
Oh so pretty
we’re vacant
Oh we’re so pretty
Oh so pretty
we’re vacant ah
But now and we don’t care There’s no point in asking you’ll get no reply
Oh just remember a don’t decide
I got no reason it’s all too much
You’ll always find me out to lunch
We’re out on lunch Oh we’re so pretty
Oh so pretty
we’re vacant
Oh we’re so pretty
Oh so pretty
we’re vacant
Oh we’re so pretty
Oh so pretty ah
But now and we don’t care
We’re pretty
A pretty vacant
We’re pretty
A pretty vacant
We’re pretty
A pretty vacant
We’re pretty
A pretty vacant
And we don’t care