Open brief van een bezorgde burger aan de minister-president

Beste Mark Rutte,

Bij de term ‘bezorgde burger’ denkt u waarschijnlijk direct aan iemand die bezorgd is om de toename van het aantal vluchtelingen in dit land, omdat die term tegenwoordig te pas en te onpas vooral daarvoor wordt gebruikt. Maar laat ik u in dat opzicht geruststellen: ik ben niet bezorgd over het aantal vluchtelingen dat naar ons land komt. Natuurlijk ben ik, als mens met gevoel en compassie, bezorgd over het lot van die vluchtelingen. Maar niet over het feit dat ze hiernaartoe komen. Met de participatiemaatschappij die u voor ogen staat, kunnen we dat best aan met z’n allen.

Natuurlijk zullen er hier en daar een paar rotte appels bij zitten. Die zitten er immers overal: in ieder dorp, in iedere vereniging, in ieder bedrijf, in iedere politieke partij. Dus ook in een groep asielzoekers. Die rotte appels moet je eruit plukken, of je ze nu uit een stad, een dorp, een  vereniging, een bedrijf, een politieke partij of een AZC moet halen.

Waarover ik bezorgd ben, is het feit dat Nederland tot op het bot verdeeld is geraakt over de vluchtelingenkwestie, en over het feit dat dat onder uw neus gebeurt zonder dat u of de leden van uw kabinet daar iets aan doen.

Afgevaardigde Wilders kan al jarenlang ongehinderd haat en tweespalt zaaien in onze maatschappij en de bevolking opruien zonder dat hem een strobreed in de weg wordt gelegd. Integendeel: u heeft zijn zogenaamde partij uw eerste kabinet laten gedogen en daarmee de PVV feitelijk gelegitimeerd. U heeft over de PVV gezegd dat het een ‘heel normale partij’ is ‘waarmee je prima kunt samenwerken’. U heeft de PVV en Wilders daarmee een legitieme positie verschaft in het Nederlandse politieke spectrum. Want veel burgers zullen denken: als zelfs onze minister-president dit een heel normale partij vindt, dan is er niets mis met die PVV. En sterker nog, uw partij (en niet alleen de uwe) neemt stiekemweg standpunten van Wilders over met als doel al dan niet virtuele zeteltjes van hem af te pikken. Een laffe politiek, die dan ook mede heeft geleid tot de grote problemen die dit land momenteel kent.

Dat Wilders een xenofoob is die gewone burgers opzet tegen alles wat niet Hollands is, kan een blinde zien. Of het nu Polen, Roemenen en Bulgaren, Marokkanen, islamieten in zijn algemeenheid of vluchtelingen zijn, telkens vindt Wilders een ander slachtoffer om te haten en erger, om de bevolking tegen op te zetten. Om door de Nederlandse bevolking te laten haten voor eigen zetelgewin. Dit gaat al jarenlang zo en nu is het dan zo ver gekomen dat groepen neonazi’s gemeentelijke inspreekavonden over vluchtelingen aflopen om daar de boel op stelten te zetten, AZC’s aanvallen met vuurwerkbommen zoals in Woerden, burgemeesters en raadsleden met de dood bedreigen, angst zaaien onder gewone mensen om die het spreken onmogelijk te maken en ruiten ingooien en oproepen tot verkrachting van mensen die voor een AZC in hun woonplaats zijn, zoals onlangs in Steenbergen.

En wat horen we van u? Niets. Integendeel, uw partijgenoot Zijlstra doet er nog een schepje haatzaaierij bovenop en suggereert dat vluchtelingen, onschuldige mensen die een oorlog in eigen land ontvluchten, hiernaartoe zouden komen voor borstvergrotingen. Ik schaam mij plaatsvervangend en diep, zeer diep, voor uw partijgenoot.

Intussen is het zo ver dat leden van racistische en opruiende media als GeenStijl op de publieke omroep openlijk hun haat en hun leugens kunnen verspreiden. Nu is het zo ver dat reageerders in de Telegraaf openlijk en massaal begrip tonen voor bovengenoemde acties van neonazi’s. Gewone mensen die begrip hebben voor de gewelddadige acties van nazi’s, dezelfde nazi’s waarvoor hun vaders, ooms en grootvaders moesten onderduiken, of zijn vermoord, of in werk- of concentratiekampen zijn gegooid. Kan het triester? Ik dacht het niet.

En wat horen we van u? Niets.

Ik ben daar zeer bezorgd over. Ik heb een kleindochter van negen jaar oud met een kleurtje. Ze is het liefste kind van de wereld, er zit geen kwaad bij. En ik heb pas een tweede kleindochter, nu zes weken oud. Zij weet nog niet eens wat kwaad is, niet wat haat is, wat neonazi’s zijn. En ik wil dat graag zo houden. Maar ik ben bezorgd om hun toekomst. Zeer bezorgd. Niet omdat er vluchtelingen naar dit land komen, want ik weet zeker dat mijn kleinkinderen zal worden geleerd om tolerant en hulpvaardig te zijn jegens mensen die het minder goed hebben dan wij hier in Nederland.

Beste Mark Rutte, ik wil u, zijnde de minister-president van dit land, oproepen om op te staan en met uw gehele kabinet luid en duidelijk stelling te nemen tegen de haatzaaierij van Wilders en zijn PVV. Om op te staan en op nationale televisie het volk uit te leggen waarom het nodig is dat Nederland vluchtelingen opneemt en wie die vluchtelingen zijn, en dat het geen ‘gelukszoekers’, ’terroristen’ of ’testosteronbommen’ zijn, maar mensen die een afschuwelijke oorlog in hun land, waaraan wij als ‘Westen’ mede schuldig zijn, ontvluchten. Ik wil u vragen om leiderschap te tonen. Om de Nederlandse bevolking uit te leggen dat Wilders een opruier en een haatzaaier met fascistische trekjes is, die heult met neonazi’s. Stop met die laffe politiek van wegduiken, puntjes scoren, zeteltjes afpikken.

En komt u me niet aan met ‘Gaat u maar rustig slapen’. Want die kennen we al.

Hoogachtend,

Jan Zwaaneveld

een bezorgde burger.

1 gedachte over “Open brief van een bezorgde burger aan de minister-president”