Onverdraagzaamheid in Duitsland verschuift van ras naar religie

German-anti-mosque-placard“Het is niet langer ‘de Turken’ maar ‘de moslims’,” zegt Wilhelm Heitmeyer, hoofd van het Instituut voor Interdisciplinair Onderzoek naar Conflicten en Geweld aan de Universiteit van Bielefeld, afgelopen maandag tegen de Neue Osnabrücker Zeitung. Onderzoek heeft hem zorgen gebaard over een verschuiving van xenofobie in het algemeen naar een afwijzing van islam in Duitsland in het bijzonder.

Zijn theorie is niet nieuw –  een onderzoek van de Universiteit van Münster wees uit dat in 2010 66 procent van de West-Duitsers en 74 procent van de Oost-Duitsers een negatieve houding ten opzichte van moslims hadden.

En een recentere studie van het Allensbach Instituut heeft uitgewezen dat dit in de laatste twee jaar niet veranderd is, daar slechts 22 procent van de Duitsers desgevraagd zei het eens te zijn met ex-president Christian Wulff toen die beweerde dat de islam, net als het christendom, onderdeel van Duitsland is.

Heitmeyer constateerde ook dat de islamofobie zich niet alleen bij extreem-rechts voordeed, maar tevens in linkser georiënteerde kringen en het politieke midden. Men kon het sentiment in het gehele land aantreffen, van de hoogste tot de laagste sociale klassen.

Neo-Nazi expert Alexander Häusler van de Technische Universiteit van Düsseldorf vertelde de krant dat, alhoewel discriminatie van een complete etnische groep taboe is, racisme op basis van religie in het algemeen als vrijheid van meningsuiting wordt beschouwd.

“Islamkritiek of kritiek op moslims lijkt acceptabel omdat het niet als klassiek racisme gezien wordt”, aldus Häusler.

Duitse moslims hebben ook hun zorgen over groeiende anti-islamitische gevoelens geuit. Aiman Mazyek, hoofd van de Centrale Raad voor Moslims in Duitsland, vertelde de Neue Osnabrücker Zeitung dat politie en veiligheidsdiensten weigeren gewelddadige aanvallen op moslims apart te registreren, en dat deze nog steeds slechts in de brede categorie xenofobie worden ondergebracht.

“Hierdoor wordt vijandigheid ten opzichte van de islam verdoezeld”, zegt Mazyek. Hij stelt dat de regering een jaarlijks racismerapport zou moeten publiceren.

Dit artikel verscheen eerder op Loonwatch
Vertaald uit het Engels door Laurent

10 gedachten over “Onverdraagzaamheid in Duitsland verschuift van ras naar religie”

  1. Met andere woorden, Duitsland loopt 10 jaar achter, zie Wilders “marokkanenprobleem”.

  2. “Islamkritiek of kritiek op moslims lijkt acceptabel omdat het niet als klassiek racisme gezien wordt”, aldus Häusler.

    Islamkritiek is mijns inziens terecht. Net zo goed als je kritiek op de paus en de rkk kan hebben. Het gaat erom hoe de kritiek is verwoord. Wanneer je de paus wil deporteren naar Auschwitz, ga je voor mij een ontoelaatbare grens over.

  3. @2, Sjaax ” Wanneer je de paus wil deporteren naar Auschwitz, ga je voor mij een ontoelaatbare grens over.’

    Waarom dit Sjaax? We hebben reeds de knowhow van eerder, toch?

  4. @3 Jodendom is dan ook moeilijk te verdragen, vooral door niet-Joden is de jaren 30 versie van jouw opmerking ….
    Of zoals Wilders voorganger Mussert zei : “Ik heb niets tegen Joden zolang ze zich maar als Nederlanders gedragen …

  5. Zo je probleempjes hebben met de Islam of Moslems is wat mij betreft OK. Vervelend wordt het, als de fanatici er zich mee gaan bemoeien, wat hier in Duitsland sterk toeneemt. A.s. zondag demonstreren de niet zo frisse Salafisten hier in Berlijn. Het evenmin niet zo frisse Pro-Deutschland heeft natuurlijk prompt een tegendemonstratie aangekondigd. Tot nu toe is het nog gekloot in de marge, maar het bepaald wel de stemming binnen de bevolking en zoals gebruikelijk zijn de normalo-gematigden aan beide kanten de klos.

  6. @5
    Misschien was ik niet helemaal duidelijk, want wat ik wilde zeggen is dat het als niet-moslim lastig leven is in de meeste moslimlanden.
    Het gaat mij erom dat islam niet bepaald een tolerante godsdienst is.
    Verdient daarom niet zoveel tolerantie.

    Los daarvan kunnen alle godsdiensten de pot op.

  7. @8 sjaax
    Als ik die Koran zo lees, krijg ik het idee dat islam zich prima dictatuur kan vinden. Daarentegen zie ik ook wel dat veel van die regimes in het zadel geholpen zijn en gesteund worden door het Westen, om hún belangen zeker te stellen.

    Dat het ook voor moslims zelf vaak niet eenvoudig is, inderdaad vaak voor vrouwen, impliceerde ik al.

  8. @9 waar in de Quran lees je een steun voor dictatuur ??? Ik lees wel een heel hoofdstuk over democratie via afgevaardiging …
    Of lees je alleen wat anderen beweren over de Quran en lees je niet de Quran zelf ??

Reacties zijn gesloten.