Aan het stuur zitten van een trein met honderden mensen erin lijkt me geen lolletje. Slecht betaald, je maakt rotdingen mee en bent overgeleverd aan de vrije-marktgrillen van de diverse opeenvolgende bruine stinkkabinetjes.
Als deze mensen zeggen dat de voorgenomen verhoging van de snelheid van treinen bij stations levensgevaarlijk is, dan neem ik dat zonder meer aan. Mensen uit de praktijk, wie zouden het beter kunnen weten?
Bij een aantal drukke stations rijden treinen 40 kilometer per uur, zoals bij Utrecht en Amsterdam. Die snelheid wordt in de komende jaren verhoogd naar bijvoorbeeld 60 of 80.
Maar nee, hoor, de dametjes en heertjes op het pluche weten het echt weer veel beter, willen is kunnen:
Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) ontkent dat de hogere snelheid waarmee treinen stations binnenrijden leidt tot onveiligheid op het spoor.
En ze kan het weten hoor, ze heeft overal verstand van, we moeten beter naar deze strenge carrièremevrouw luisteren.
Sinds 5 november op een blauw stoeltje in de Kamer, haar hoef je echt niets meer wijs te maken.
Als er ongelukken gaan gebeuren weten we bij wie we verhaal kunnen gaan halen, het moet maar eens afgelopen zijn met dat snelheidsgezeik.
Tja, zelf zal ze nooit met de trein gaan. Heeft auto van de zaak he? En met 60 of 80 km een station binnen rijden, ik moet er niet aan denken. Vind het nu al wel hard genoeg. Zo’n groot gevaarte, zoveel zuigkracht, heb helemaal geen kaas gegeten van natuurwetten, maar voel dat wel op een perron. Dus ik zou zeggen; niet doen!
Al die lui die dit willen op 20 cm van die langsrazende treinen laten staan voor minimaal een paar uur.
Dan wachten tot er iemand op het perron er vóór gaat springen. Daar moeten ze verplicht naar kijken, en daarna moeten ze ook die trein schoonmaken, de resten van die mensen bij elkaar zoeken, de familie troosten en alles.
Een soort onderwijs voor de politici. Hoog tijd, op veel gebieden. Stomme sukkels.
Ze is zeker dat ongeluk een tijd geleden vergeten ,waarbij een trein met vrij hoge snelheid tegen een stootblok reed en doorschoot dit gebeurde ook bij een station .Erwas ook vrij veel schade ik dacht geen slachtoffers ,gelukkig maar .
hoe verhoudt het harder het station binnen rijden met:
Het nieuwe rijden
Het idee achter het nieuwe rijden met de trein is vergelijkbaar met de auto; vlot optrekken tot de gewenste snelheid en zo min mogelijk remmen en de trein vooral laten uitrollen. Vooral dat niet remmen scheelt heel veel energie (tussen de 2%-20%). Goed voor het milieu, een aangename reis (geen abrupte stops meer) en een manier om verantwoord om te gaan met de beschikbare middelen.
@4: AmsteL
Ga je nou beweren dat dit een energiepunt zou zijn?
Of begrijp ik je verkeerd?
Dat kan.
@5 excuses, ik begrijp dat het wat raar overkomt.
Wat wilde ik zeggen. Hoe verhoudt de oproep om sneller het station binnen te rijden, dus ook abrupter te moeten remmen met onderstaande:
De NS hoopt dit jaar enkele miljoenen te besparen door treinmachinisten zuiniger te laten rijden.
Foto: ANP
Sinds vorig jaar worden de 2850 machinisten hierin bijgeschoold, zegt een woordvoerder maandag.
sinds maart 2012 wordt er les gegeven in: de machinisten krijgen onder meer uitleg op welke punten ze de trein kunnen laten uitrollen. In plaats van vlak voor het station op de rem te trappen komt de trein dan langzaam het station binnenglijden. “Voor de passagiers is dat ook aangenamer”, zegt de woordvoerder. De veiligheid en de punctualiteit van de dienstregeling blijven voorop staan.
snelheid verhogen tot 60/80 km versus langzaam binnenglijden
“om sneller het station binnen te rijden, dus ook abrupter te moeten remmen”
Dat klopt niet. Harder door een station rijden houd in dat er minder geremd moet worden. Hoe abrupt geremd moet worden heeft niks met de eindsnelheid te maken natuurlijk. Met een hogere snelheid door een station knallen bespaart inderdaad veel energie, maar of dat het veel grotere risico waard is??