Dat de redactie van ’n zichzelf respecterend Nederlands ochtendblaadje deze kop “Plasterk: AIVD geen schoothondje van VS”, drie alinea’s en dan het verdere artikel achter ’n betaalmuur zet, getuigt van labbekak (Bron ANP gebruikt) en scrupuleus winst willen genereren (de nieuwsgierigheid van de lezer uitbuiten, zodat de lezer betaalt om de rest van ’t artikel te kunnen lezen) van uiteindelijk zo’n belangrijk item, waar elke inwoner van Nederland mee van doen heeft. Alsof er niets verstandigs te zeggen valt, graait de redactie in een persbericht van het ANP en citeert lulkoek uit de mond van Ronald Plasterk, zonder die uitspraken te verifiëren en van deugdelijk journalistiek commentaar te voorzien. ’t Heeft nog minder waarde als bewijsvoering dan ’t vodje papier dat Plasterk uit de binnenzak van z’n colbert haalde tijdens een interview op tv om te bewijzen, dat er in Nederland geen data naar de VS gesluisd worden. Nog slechter dan ’t in-elkaar-geknutselde-filmpje, waarin bewezen wou worden, dat Irak massavernietigingswapens zou hebben. Die er uiteindelijk dan toch niet bleken te zijn.
Volgens Plasterk klopt dat niet. ‘De Nederlandse diensten houden zich aan de Nederlandse wetten. Die worden in volle openbaarheid vastgesteld door de Tweede en Eerste Kamer. De diensten doen wat ze moeten doen.’ (Bron)
Duitse media doen wél goed onderzoek en maken zich zorgen om de verregaande bevoegdheden van de inlichtingendiensten (de NSA onttrekt zich bijvoorbeeld aan elke wet): WO II en de DDR hebben diepe wonden geslagen. Voor ’t bewijs dat de NSA zich aan elke wet onttrekt kan de lezer hier en hier naar hartelust grasduinen. Maar die kloothufters van de redactie denken aan de journalistieke voorwaarden te voldoen door een stukje van ’t ANP te kopiëren.
De mond vol over Pegida, maar te stom om wat van Duitsland te begrijpen, is de Nederlandse politiek en journaille het schoothondje van de VS, het land, waarvan gezegd wordt, dat iemand van krantenjongen tot miljonair kan opklimmen, maar waar de pijnlijke waarheid is, dat dat het voorland van een krantenjongen is, die als zwerver veroordeeld zijn bestaansrecht in de periferie van het leven moet ondergaat.
Dat ochtendkrantje is maar ’n klein radertje (maar vele maken grote), maar zo wordt ’t gedaan:
Het manifest van Kim Jong-il beschrijft vrijwel dezelfde methoden die bijvoorbeeld Lenin of Riefenstahl hanteerden. Blijf je boodschap herhalen, speel in op emoties, gebruik humor en schoonheid in plaats van kille feiten. Nee, wat me het meest trof, was hoe bijna vertederend naïef die Noord-Koreaanse films overkomen in vergelijking met moderne propaganda uit bijvoorbeeld Hollywood. Ik heb zelf ooit de afdeling in het Pentagon bezocht, waar de scriptdoctors van de Amerikaanse overheid zitten, die in ruil voor legermateriaal een dikke vinger in de pap krijgen in veel grote actiefilms. Zo iemand als producent Jerry Bruckheimer kun je beschouwen als de Leni Riefenstahl van Amerika. De boodschap in zijn films doet qua simplisme niet onder voor die in Noord-Koreaanse films. Might is right! Shoot now, talk later! Maar zijn stijl is veel geraffineerder en daardoor effectiever en gevaarlijker. Tijdens de Irakoorlog zat Bruckheimer dichter bij het vuur dan Al Jazeera of de BBC.
Aldus Anna Broinowski, die als eerste westerling toegang kreeg tot de filmindustrie van Noord-Korea.
Uit: ‘Je moet de wereld willen veranderen met je film’. VPRO gids bijlage van 17 januari t/m 23 januari 2015
Films (en géén sitcoms of docu’s), die in week 24-1 t/m 30-1 op NPO 1, 2 en 3, RTL 4,5,7 en8, Veronica, Net 5 en Fox te zien zijn:
Zaterdag | Zondag | Maandag | Dinsdag | Woensdag | Donderdag | Vrijdag |
Troubled Water N/Zwe/D 2008
Kooky TSJ 2010 Undercover NL 2015 The Three Stooges USA 2000 Road Trip USA 200 The Karate Kid USA 1984 The Karate Kid II USA 1986 The Karate Kid III USA 1989 The sorcerer’s Apprentice USA 2010 Star Wars: Episode III USA 2005 We Were Sodiers USA/D 2002 |
Het huis met de krokodillen D 2012
Star Trek USA/D 2009 The Ghost and the Darkness USA 1996 From Dusk Till Dawn USA 1996 Strawberry Shortcake USA 2009 Ocean’s Thirteen USA 2007 Fracture USA/D 2007 Harry and the Hendersons USA 1987 Star Wars: Episode III USA 2005 |
Keeping Mum GB 2005
The Green Lantern USA 2011 Hellboy II USA/D 2008 The Help USA/India?VAE 2011 |
Death Warrant CAN/USA 1990
Nowhere to Run USA 1993 The Assignment CAN 1997 Liar Liar USA 1997 Superman Returns AUS/USA 2006 |
The League of Extraordinary Gentleman USA/D/Tsj/GB 2003
Jurassic Park USA 1993 Ghosts of Mars USA 2001 The Weather Man USA 2005 The Vow USA/F/AUS/GB/D 2012 Dear John USA 2010 Stranger Than Fiction USA 2006 |
Touching the Void GB 2003
Mirror Mirror CAN/USA 2012 Collateral USA 2004 Boyz n the Hood USA 1991 Gunmen USA 1994 Breakin’ All the Rules USA 2004 Public Enemies USA 2009 Get Carter USA 2000 The Client USA 1994 Mercury Rising USA 1998 |
Millennium: Gerechtigheid ZWE/DK/D 200g
Nova Zembla NL 2011 Sl8N8 B/NL 2006 Almost Famous USA 2000 Radio USA 2003 |
In totaal tel ik 51 films, waarvan 41 films Amerikaans of ten dele Amerikaans zijn. Dat betekent, dat de Amerikaanse films voor die week op 80,4 % van het totale aanbod zitten. En week in week uit, maand in maand uit, jaar in jaar uit zal die verhouding wel niet wezenlijk verschillen. Als ik het dan toch over propaganda heb.
En dan heb ik nog niet eens de special van de Chocoladeletterkrant op vrijdag 23 januari 2015 meegenomen: In vol ornaat Michiel de Ruyter met alle ins en outs (voor zover dat snotkrantje daartoe capabel is). Niet voor niets wordt duur krantenpapier en inkt voor de zwijnen geworpen; men zal het vreten. Of ‘Ik hou van Holland’; ik zal daar niets over schrijven, omdat ik geen hartgebrek wil oplopen.
Leni Riefenstahl en de hele Stasi-gang van de DDR zijn maar een kleintjes in vergelijking met de Nederlandse overheid in samenwerking met de VS.
In een reportage over het snel toenemende aantal zwervers in ons land (‘een van de rijkste landen ter wereld’) komt ook een kapper voor. Hij staat voor de dode, donkere kapperswinkel met een plakkaat op de ruit, hij kijkt naar binnen. Door een verkeerde investering heeft hij deze zaak verloren, en daardoor zijn huis, en daardoor zijn auto, en daardoor zwerft hij. ‘Gelukkig heb ik mijn hondje nog’.
Hij loopt met het hondje naar een bosje in het park en wijst aan waar hij bij goed weer wel eens geslapen heeft, gewoon op zijn jas. De reporter vraagt wat hij het meest mist van zijn oude leven. Het meest mist hij het gepraat met klanten, het gekwebbel. De rode draad in de reportage is: dit kan iedereen overkomen.
Met deze verontrustende boodschap ga ik naar bed. Zoals altijd word ik wakker in het uur van de wolf. Ik lees een opmerking uit de kladboeken van Georg Christoph Lichtenberg (1742-1799): ‘Barbiers zijn een merkwaardig slag mensen omdat zij de overgang vormen tussen de vroedvrouw en de heelmeester en arts. Het zijn vleermuizen die zichzelf als vogels beschouwen.’
mosterd van A.L. Snijders (over televisie) in de VPRO gids #4. van 24 januari t/m 30 januari 2015