Niet alleen is de JSF een nog niet in productie genomen en, vergeleken met alternatieven, een lompe, lawaaiïerige kist waaraan nog dagelijks nieuwe fouten worden ontdekt en waarvan de kosten blijven oplopen; we hebben hem bovendien niet nodig, aldus instituut Clingendael:
Het gevechtsvliegtuig is alleen nodig als Nederland samen met de Verenigde Staten en grote Europese landen wil meedoen in de openingsfase van militaire interventies – het ‘hoogste geweldsspectrum’ dus. Hierdoor houdt Nederland invloed op het internationale toneel en levert het een ‘belangrijke bijdrage aan de NAVO en Europese militaire capaciteiten’.
Een krijgsmacht met JSF levert vanwege de hoge kosten echter een ‘ernstige beperking’ op voor maritieme operaties (om bijvoorbeeld Nederlandse handelsbelangen te beschermen tegen piraterij) en langdurige stabilisatie-operaties. Ook de deelname aan vredesmachten en de bijdrage van de krijgsmacht om mensenrechten en humaniteit te bevorderen, komt in het geding. (Volkskrant)
Ik zag gisteren het interview van Ko Colijn en vond dat hij verstandig en logisch de zaken neerzet. Het is een man die verstand van zaken heeft in het contrast met Hillen die zat emotioneel politieke praatjes ten gunste van de JSF te verkopen. Grondige argumentatie ontbrak bij Hillen.
JSF is dubbel zo duur geworden zonder duidelijk uitzicht wanneer zou hij klaar zijn. Ons worden twee niet te gebruiken karkassen aangeboden die jarenlang in een hangar tegen aanbetaling moeten blijven stof vangen.
Het betreft hier een prestigieus ontwikkelingsproject die te snel door ambitieuze jongens die zelf geen geld moesten voorschieten werd in de armen genomen want de belastingbetaler het allemaal bekostigt.
Mooi om aan zoiets mee te doen maar financieel-technisch niet meer vol te houden afgezien van alle PR-praatjes.
Op het moment dat we in een diepe crisis verkeren en de belastinggeld gebruikt wordt om de ene na de andere bank te redden, mensen worden kapot bezuinigd, is de JSF zeker niet meer de prioriteit.
Colijn zegt het goed – je moet je focussen op de prioriteiten voor de toekomst en niet steeds denken “waar gaan we nu mee pronken?”.
@1: de JSF is veel meer dan dubbel zo duur geworden. Gaandeweg zijn de specs namelijk drastisch versobert. De prijs is meer dan verdubbeld, het vliegtuig is nog maar de helft waard.
@2, ..en je moet nog minstens 2-3 jaren wachten dat een passende elektronica wordt ingebouwd om met echt testen te kunnen starten.
Dit ontgaat onze politici helemaal en vooral aan de oude generatie van de stijl Hillen.
Ik concludeerde al eerder: “Dus de JSF mag op de schroothoop, nog voordat die is gebouwd,” in ‘NAVO: organisatie op zoek naar een missie‘.