Waarom de koning en het koningshuis niet geprivatiseerd, vroeg onze grafisch medewerker GJ_ zich af (overigens toevalligerwijze tegelijkertijd met Thomas von der Dunk).
Immers, de meeste reizen van hen zijn toch in het belang van het bedrijfsleven. Elk bedrijf dat bijdraagt mag voortaan de titel ‘Koninklijke’ en een kroontje in het logo voeren. De vereiste bijdrage is dan wel afhankelijk van de omzet, dus je kunt evengoed een Koninklijke Shell als een Koninklijke snackbar, telefoonwinkel, of coffeeshop hebben.
Ik zeg: doen!
Zomaar bedenk ik net dat er nog veel meer manieren van financieren te bedenken zijn. Hier een paar die zo even opborrelen.
-Aandelen. De beurswaarde van het koningshuis word maandelijks gepeild door Maurice de hond.
-Iedereen die 30 april iets oranje draagt betaald €1,- Nederland is toch zo dol op dat koningshuis? Put your money where your mouth is.
-sponsoring. Hoeveel schade kan het Wim-Lex nou berokkenen dat er Brugman of Hema op zijn shirtje staat terwijl hij met toiletpotten slingert…
Hoe dan ook, ik vind het een mooi idee (voor de Oranje-liefhebber), zo’n geprivatiseerd koningshuis. En als het zichzelf niet kan financieren gaat het failliet, dan hoeft daar ook niet oeverloos over gedebateerd te worden. Afschaffen die hap.
“Iedereen die 30 april iets oranje draagt betaald €1,-”
Oranjevodden-tax.
Hoe zat het ook al weer met het eigen vermogen van onze koningin? Schattingen lopen uiteen van 0.5 to 7 miljard?
En dan ligt het eerder aan de hoge als aan de lage kant. Dus onze eigen Bildebergertjes redden zich wel. Met of zonder staatsteun
Een sticker van S’HELL erop en dan weten wij genoeg hoef je er verder geen woord meer over vuil te maken.