Kabinet Rutte: Geen kilometerheffing! Maar wel accijnsverhoging!

Rutte is in België geweest en via de VRT moeten wij, Nederlanders, horen dat Rutte en co. de accijns op de brandstof willen verhogen om de files te bestrijden 😮 . In verkiezingstijd bij hoog en laag beweren dat de VVD er echt voor de automobilist is. Lekker populair doen met een mini asfalteermachientje, kan best nog een stukje asfalt bij in Nederland. Gelijk na aantreden de fervente rijders ‘lekker maken’ met de mededeling dat er hier en daar 130 km gereden mag worden. Ja, logisch! Die snap ik nu wel 😮 . Lekker hard rijden = meer brandstof verbruiken, als je dan ook de accijns verhoogd! Brilliant plan, toch? 😮

Alleen jammer voor Rutte dat Nederland niet groot is en best veel grens heeft. Even tanken in Duitsland of België, is voor grensgebieden geen probleem. Altijd een probleem met accijnsverhogingen, als je de enige bent 😮 Beetje dom plan dus van Rutjes en co. 😛

7 gedachten over “Kabinet Rutte: Geen kilometerheffing! Maar wel accijnsverhoging!”

  1. Tja, accijnsverhoging is natuurlijk wel het meest eerlijke. De kilometervreters en de mensen met slurpende auto’s gaan het meeste betalen. Precies diegenen dus die het meest gebruik maken van de wegen én diegenen die het meest vervuilen.

    Blij ben ik er niet mee, persoonlijk maak ik behoorlijk veel kilometers, en het verbruik is met 1:11 ook niet echt laag, hoewel het nog best meevalt voor 2200kg aan auto natuurlijk. Vervuilen valt wel mee denk ik. Er zit tenminste een roetfilter op. Over de grens tanken probeer ik zoveel mogelijk te vermeiden omdat de BTW terugkrijgen dan niet mogelijk is. Uitendelijk is dat toch duurder dus 😐
    Ik ga dus ook harder meebetalen aan het wegennet waar ik veel gebruik van moet maken, en voor dee door mij veroorzaakte vervuiling 🙁

  2. GJ_ krijgt toch wel korting, van de Staat. Maar dat geldt niet voor het Volk, dat 130 (=140) gaat rijden tot de volgende file.

  3. Ik gebruik mijn auto vooral voor reizen in/naar het buitenland. Ik kan niet anders, want het openbaar vervoer naar achterstandswijken is slecht. In Nederland moet ik voor mijn diesel 20 à 25 cent per liter meer betalen dan in België. Dus tank ik bij voorkeur daar of, nog beter, in Luxemburg. In Duitsland of Frankrijk ontkom ik niet aan de hoge prijzen, want die landen zijn te groot. Tank is te klein om er helemaal doorheen te komen. In Oost-Europa worden de prijzen gelukkig gedrukt door het Russische LukOil. In Servië, Bosnië, Macedonië of Bulgarije betaal ik minder dan een euro voor een liter.
    Nu de roaming charges per telefoon zijn genormaliseerd door Europa, wordt het tijd om dat ook te doen voor de autorijder. Als Rutte het “kwartje van Kok” wil uitbreiden tot twee kwartjes, moeten de partijen, voorop de SP, via Europa “nee” zeggen.
    Maar onze lieve linksche vrienden hebben iets tegen Europa. De NATO, dat gaat nog, maar profiteren van de EU, dat gaat te ver. 😥 Blijkbaar.

  4. Overigens, mijn eerste post teruglezend klinkt die wat jankerig en dat was niet de insteek. Als iemand meer moet gaan betalen zijn het diegenen die het meeste rijden en verbruiken. En daar hoor ik dus ook bij. Ik betaal niet graag, maar moet constateren dat het wel eerlijker is dan bv de wegenbelasting verhogen.

  5. Goed gratis openbaar vervoer gedeeltelijk gefinancierd uit het geld dat de bedrijven nu voor reiskostenvergoeding betalen … óók naar dorpjes , en een adequaat nachtbusnet …. wie dan nog auto wil rijden naar werk betaald zelf …

  6. Geld voor reiskosten komt van de bedrijven zelf, daar kan de overheid dus geen openbaar vervoer mee sponsoren. Maar de 19 cent per kilometer die belastingvrij kan kan worden afgeschaft. Dat scheelt dus minimaal 7 cent per kilometer voor de belastingdienst. Lijkt me een goed begin. Ik ben echter bang dat het een druppel op een gloeiende plaat is. Openbaar vervoer is tamelijk duur.

Reacties zijn gesloten.