‘Je bent een kalf als je melk drinkt’, met die woorden, grafisch getatoeëerd op een uier, deed EVA vzw mee aan De Standaard Solidariteitsprijs. De advertentie werd door de jury van De Standaard geselecteerd en verscheen paginagroot in de krant. Tot onvrede van enkele melkdrinkers die zich beledigd voelden en klacht indienden bij de JEP (Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame). De JEP oordeelde dat de klagers gelijk hebben en vraagt EVA om de advertentie niet meer te gebruiken.
EVA legt zich bij die beslissing neer, maar vraagt zich wel af in welke mate een orgaan zoals de JEP een ludiek bedoelde campagne van een vzw die een maatschappelijk thema wil aansnijden, mag veroordelen. Vanaf wanneer is een campagne echt beledigend en wie bepaalt dit?
EVA en DIFT, het bureau dat de advertentie ontwierp, hadden in elk geval nooit de intentie om mensen te beledigen. De bedoeling was om mensen even te laten stilstaan bij de gewoonte om melk te drinken die eigenlijk voor kalfjes bedoeld is, en het dierenleed dat daarmee gepaard gaat. Met de slogan willen we de aandacht vestigen op plantaardige alternatieven voor melk die gezonder, diervriendelijker en duurzamer zijn.
(Lees verder bij de bron van dit artikel)
Via:: dewereldmorgen.be