Banken schuiven (tegen)bewijs van fraude af naar klanten

het proces
ZOU HET DAN TOCH MIJN SCHULD ZIJN EDELACHTBAREN

Al een tijdje verschijnt er een gewichtige melding op het inlogscherm van mijn bankrekening: Pas op! Per 1-1-2014 gelden er nieuwe regels voor het gebruik van uw rekening! Dat soort dingen lees ik dus nooit, want wat kan ik ermee? Je hebt immers geen keus, ga je niet accoord met hun nieuwe voorwaarden dan kan je ophoepelen naar een andere bank die hetzelfde eist. Reageren op weer een of ander bedenksel van de marktidioten is bijna een modus operandi in mijn bestaan geworden, zo probeer ik nog een beetje  te voorkómen dat ik niet bezwijk onder de gekte van de marktterreur. “Minder Staat en minder bureaucratie !” krijsen Rutte en consorten, alleen niet voor gewone mensen blijkbaar. Sowieso bezwijkt dit land bijna onder de regelgeving van overheidswege, achterdocht en wantrouwen voeren de boventoon. U bent bij voorbaat schuldig aan van alles en nog wat. Niet zegt u? Bewijs dat dan maar eens.

Machtiger dan God zijn die banken, dat vinden bankiers ook van zichzelf, ze doen Zijn Werk, daarom moeten wij nederig, klein en dankbaar blijven zoals u begrijpt. Die lui gijzelen met hun gestoorde breinen  de hele wereld.

Goed, er is internetfraude en soms draaien de banken daar voor op. Heus niet uit coulance, maar puur vanwege het feit dat internetbankieren helemaal hartstikke veilig moet lijken. Nu wordt dus duidelijk dat IK bij calamiteiten een hele hoop dingen NIET gedaan mag, of juist WEL moet hebben, want anders: geen poen meer bij fraude. Uhm… De schuld wordt dus eigenlijk per definitie bij mij gelegd, tenzij ik kan bewijzen dat ik mij aan de volgende bevelen hield, bewijs het onderstaande maar eens, dat lukt je dus nooit:

  1. Houd uw beveiligingscodes geheim.
  2. Zorg ervoor dat uw bankpas nooit door een ander gebruikt wordt.
  3. Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die u gebruikt voor uw bankzaken.
  4. Controleer uw bankrekening.
  5. Meld incidenten direct aan de bank en volg aanwijzingen van de bank op.

Het is maar dat u het weet. Als u bovenstaande allemaal braaf deed heeft u MISSCHIEN recht op een vergoeding. Alhoewel Franz Kafka in zijn boek “Het Proces” naar mijn idee een andere invalshoek had, zie ik ook overeenkomsten. Lees eventueel hier maar de uitleg van De Nederlandse Vereniging van Banken, ze hebben écht het beste met u voor.

 

4 gedachten over “Banken schuiven (tegen)bewijs van fraude af naar klanten”

  1. 1.) phishing en/ of social engineering geven die evt. wel

    2.) klonen van bankpas (waar overigens al vrij veel informatie op staat; zie de ‘persoonlijke groet’ bij het pinnen, voordat de PIN-code is ingevoerd…altijd ‘handig’ als het op https://nl.wikipedia.org/wiki/Social_engineering_(informatica) aankomt

    3.) “digibeten” kunnen dat veelal niet; leeftijd kan hier tevens een (negatieve) factor zijn

    4.) papieren afschriften? Valt niet te controleren, óf men dat doet.

    5.) Dûh…ik “maak” bijv. een phishingsite, met vermelding van een telefoonummer. Klant belt keurig netjes dat nummer, en geeft zo ‘de aanvaller’ nog meer toegang tot.

    Dat het duidelijk moge zijn dat ik geen voorstander ben, van internet bankieren – of andere frauduleuze (digitale) zaken, incl die afkomstig van witte-boorden criminelen, die dit soort absurde maatregelen “bedenken”.

    Verricht *nooit* persoonlijke zaken via het internet. Dit incl. het zéér brakke “DigiD”.
    Stap er volledig vanaf. Het kan.

  2. LRD, je lijkt me aardig iemand, maar hoe vaak moet ik je nog vertellen dat jij, ik en haast alle Nederlandse burgers schuldig zijn dat de banken in crisis geraakt zijn.
    Anders waarom zouden ze jou belastinggeld, mijn belastinggeld en gelijk deze van de rest van de Nederlanders voor hun eigen redding gekregen hebben?

    Als tegenprestatie dat ze met ons geld gered zijn, verlangen de banken nu om alle risico’s voor hun eigen geldverkeer op ons allemaal af te wentelen.
    Kijk naar de voorwaarden – strenge plichten voor alle burgers en geen verplichtingen voor de banken zelf behalve – niets uitbetalen.
    Wij burgers zijn niet in staat de bewijzen in goede orde te leveren, dus geen uitbetaling meer. Zo simpel is het.
    Lekker makkelijk, toch?

    Zou dan niet de eerste plicht van de bank zijn om veilig internet verkeer beide richtingen aan de klanten aan te bieden?

Reacties zijn gesloten.