Haal Halsema om GroenLinks te redden = NOT

Marc Oosterhout is directeur strategie bij het reclamebureau N=5 en maakt een geslaagde vergelijking met de aanpak van Nike in haar reclame-uitingen en de aanpak van GroenLinks.
Waar het mank gaat is dat Nike een bedrijf is met niet alleen veel geld maar ook met veel producten. Iets wat GroenLinks niet heeft of je moet ideeën als producten willen zien. Ideeën genoeg maar er schort nog wel eens wat aan de uitwerking of het behoud van de voorgeschotelde plannen. Wie kent bv niet de groene draaikont Wiebe van der Ploeg in de provincie Groningen wat betreft de kolencentrale in de Eemsmond.

GroenLinks is ToenLinks of GroenRechts
De reclameman Oosterhout vergeet te melden dat Nike een grote afdeling heeft waar elk product getest wordt, een nog grotere afdeling voor de bedrijfscommunicatie maar het belangrijkste van dat al: Nike blijft bij zijn boodschap en blijft daar eerlijk in. Toezeggingen worden uitgevoerd. Dat mist ToenLinks node onder leiding van Jolande Sap. De partij is niet meer geloofwaardig, daarmee zijn de nieuwe ideeën niet meer geloofwaardig. De partij heeft zichzelf de strop omgedaan met de Kunduz-missie en het Kunduz-akkoord. Het meegaan met het kabinet Rutte1, met name met het VVD smaldeel daarin, heeft de GL- kiezer niet bekoord. Niet alleen waren de leden ontgoocheld maar meer nog de grote groep sympathisanten van ToenLinks. In een half jaar al deze potentiële kiezers/ideeën-omarmers van je weten weg te vagen is een prestatie van formaat. Al heb je dan 85% van de leden achter je staan, dat betekent nog niet dat de rest van de bevolking in je verhaal van een Groene toekomst gelooft. Dat weet Femke Halsema ook. Daarom kan ik het me niet voorstellen dat Halsema gehoor geeft aan de oproep van Marc Oosterhout, hoe sympathiek die oproep dan ook aandoet.

Dáár ligt de kern van het probleem van GroenLinks: de partij heeft een fantastische belofte en krijgt die maar niet bij het grote publiek. GroenLinks gedraagt zich als een gepassioneerde partij met heel goede ideeën en idealen voor mensen die er echt verstand van hebben. Een partijcongres afgelopen zaterdag – met topsprekers – was daarvan een goed voorbeeld; het was zó inhoudelijk dat er geen tv-journalist op afkwam.

Hoewel elke woord van Jolande Sap authentiek en geloofwaardig is, lijkt zij niet, zoals Femke Halsema, de taal van het grote publiek te spreken. Halsema wist GroenLinks niet alleen liberaler te maken, zij verstond ook de kunst om haar charme goed te benutten. Ze was een graag geziene gast in tal van praatprogramma’s. Zij wist ons duidelijk te maken dat een groene toekomst voor ons allemaal belangrijk is – zoals Nike ons duidelijk maakt dat sport voor iedereen is.

Deze kracht mist Sap. Misschien had Tofik Dibi met zijn actie gelijk – al geloof ik niet dat iemand met zo’n slecht gevoel voor communicatie het beter zou doen dan Sap. Voor GroenLinks zit er maar één ding op: haal Femke terug. Zij kan, net zoals Hans van Mierlo ooit D66 terugbracht, GroenLinks weer de positie bezorgen die de partij verdient. En Nederland een groene toekomst geven.

5 gedachten over “Haal Halsema om GroenLinks te redden = NOT”

  1. Misschien kan Nike ToenLinks sponsoren. Of is Sap een beetje te duurzaam voor Nike? Niet dat ik Sap ooit heb gehoord over kinderarbeid. Maar dat kan ik mis hebben. Daar was Femke Halsema nou juist wel mee bezig:

    dec 2009: Femke Halsema (GroenLinks) zal de misstanden in het Vragenuurtje aan de orde stellen. “Ik pleit ervoor om de produkten van Nike weren uit Nederland, totdat de kinderarbeidtak van bedrijven als Nike aan kan tonen dat zij duurzaam produceert. De minister kan bedrijven bijvoorbeeld al op korte termijn verplichten om geen gebruik meer te maken van gloeilampen in de naaiateliers. ‘LED-licht of helemaal geen licht’, dat moet de boodschap zijn. Menselijke ogen, en met name die van kinderen, wennen erg snel aan duisternis. Het kan niet zo zijn dat het milieu de dupe wordt van de spilzucht van de werknemers van Nike. Als ze zo nodig willen doorwerken tot lang nadat de zon is ondergegaan, laat ze dan zelf voor de gevolgen opdraaien”, aldus de lijsttrekker.

  2. “Halsema wist GroenLinks niet alleen liberaler te maken, zij verstond ook de kunst om haar charme goed te benutten. Ze was een graag geziene gast in tal van praatprogramma’s.”

    En kennelijk is dat alles waar het om gaat. De charme van Halsema, kots. Graag gezien gast, kots. Liberaler, kots.

  3. Ja die Halsema wat heeft die toch verschrikkelijk veel betekend voor de Nederlandse samenleving. Wat hadden we zonder Halsema moeten beginnen?

  4. Ja Halsema! Lekker ‘Groen Links lullen’ en die oude Bauer Mercedes van haar zelf wel met roetende diesel laten vullen…Hypocriete linkse populiste
    Met die auto is verder niets mis…maar Zij dus nooit broem broem in zo’n klassieker-)

Reacties zijn gesloten.