Meer beplanting rond basisscholen helpt kinderen om zich mentaal beter te ontwikkelen. Dat besluit trekken Noorse en Spaanse wetenschappers, nadat ze een jaar lang 2593 leerlingen tussen 7 en 10 jaar in 36 verschillende scholen in Barcelona volgden.
Een team Noorse en Spaanse onderzoekers nam om de drie maanden dezelfde cognitieve test af van 2953 leerlingen, die de aandacht en het werkgeheugen meet. Die scores werden vergeleken met satellietbeelden van begroeiing op en rond de schoolterreinen.
Uit de resultaten, die gepubliceerd werden in het artikel ‘Green spaces and cognitive development in primary schoolchildren’ van het wetenschappelijke tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America (PNAS), blijkt dat leerlingen in scholen met een meer groene omgeving sneller ontwikkelen dan andere leerlingen. Dat verschil is niet te wijten aan verschillen in socio-economische factoren. Kinderen in groene scholen blijven niet alleen aandachtiger, maar hebben ook een beter werkgeheugen.
Een groot deel van dat verschil bleek te danken aan de verminderde luchtvervuiling in scholen die omgeven zijn door veel groen. Bomen en struiken verminderen ook lawaaihinder en moedigen fysieke activiteit aan, zeggen de onderzoekers.
(Lees verder bij de bron van dit artikel)
Via:: dewereldmorgen.be