Graaien in Almere

In het door mij zo geliefde Almere heeft de plaatselijke PVV weer wat nieuws ontdekt… Graaien door een interim!! Zelfs de landelijke politiek is er druk mee….

Wat gebeurt er, men kan geen geschikte kandidaat vinden, maar wel een externe interim. Laat die man nu € 192.000,– per jaar gaan “verdienen” voor 2,5 dag werken. Dat is € 1.600,– per dag!!

Ziet er schokkend uit, maar feitelijk is dit € 200,– per uur. Eigenlijk is dit heel marktconform. Een advocaat, notaris, bouwkundige of welk andere extern in te huren deskundige rekent meer. Hij verdient het ook niet, is geen netto salaris, maar bruto. Hij moet er al zijn lasten, pensioen AOV etc. nog van betalen. Hij komt wel rond, geen medelijden en waarschijnlijk houdt hij tien keer zoveel over als ik, maar het is niet zo lomp als het gebracht wordt.

Wie krijgt er de schuld van dit vreselijke graaien? Op de eerste plaats de PvdA, logica ontgaat mij, maar ze zijn links dus verantwoordelijk als het om graaien gaat. Daarnaast onze lieve VVD burgemeester Jorritsma. Wordt gelijk gekielhaald, maar de beste man wordt helemaal niet door haar ingehuurd. De man wordt namelijk aangesteld door de provincie.

Maar de echte brokkenpiloten zitten in Den Haag!! Je bezuinigt namelijk je eigen personeel weg, hierdoor kun je niemand meer krijgen voor deze tijdelijke functie (door herindelingen zal deze functie op korte termijn vervallen). Hierdoor blijft er niets anders over dan een dure externe in te huren. Lang leve de bezuinigingen!!

14 gedachten over “Graaien in Almere”

  1. Ik denk dat het tegengaan van dit soort overbetaalde deeltijdbanen bij de overheid schatten aan geld zou kunnen opleveren. De overheid moet gewoon ophouden met mensen op die basis en via detachering en uitzendbureaus aan te nemen. Geef mensen gewoon een tijdelijk contract. Dat is in het merendeel van de gevallen goedkoper. Als ze echt niet functioneren dan kan je ze ontslaan zolang je maar slecht functioneren kunt aantonen.

  2. 200 euro per uur is toch wel iets boven marktconform. Een advocaat als Spong vraagt iets meer, 400 euro per uur om precies te zijn, maar gemiddeld is het iets boven de 100 euro per uur. En dat geldt voor de meeste deskundigen.

  3. Al naar gelang hoe oppervlakkig je bent maakt veel geld je geheel of voor een stukje gelukkiger.

    Zoals mijn goede vader zei: Geld maakt niet gelukkig maar het is wel handig.

    Financiële zekerheid is een voorwaarde voor geluk voor veel mensen. Daar is niks mee.

  4. Je rekensom klinkt erg plausibel, maar ik kan helaas niet op het loonstrookje kijken van een korpschef.
    Als er inderdaad niemand gevonden kan worden voor deze functie lijkt mij het fair om hem 125% van het normale tarief te betalen. Tenslotte mag een uitzonderlijk iemand ook extra betaald worden. Blijkt dit alsnog rond de 200 p/uur te liggen – prima toch. Zo niet, pas dan even zijn uurloon aan tot het acceptabele niveau.
    Dan kan je altijd nog kijken of hij het ook hiervoor doet of vriendelijk bedankt.

  5. @$ mijn advocaat koste € 180 per uur excl. kantoorkosten…gemiddelde schadeexpert rekent €250 per dossier, zit je per uur ook rond de € 200.

    Ik denk echter dat de problemen ontstaan door het wegbezuinigen van allerlei functies die vervolgens uitbesteed worden aan adviesbureau’s etc. De bezuiniging wordt behaald, maar als je er meer in verdiept dan wordt er meer uit gegeven.

    Het ergste vind ik wel dat de PVV weer iets heeft om over te schreeuwen en op de zondagmiddag tijdens het borreluurtje jankt iedereen mee….De VVD jankt ook mee omdat ze anders rechts door de PVV worden ingehaald….

  6. Het vervelende bij dit soort zaken is dat de media verschillende info geeft
    1] Leo zaal interim korpschef? Of is hij (slechts) adviseur van burgemeester Jorritsma
    2] Een korpschef wordt door de provincie aangesteld. Wat heeft Almere daar mee te maken behalve dat zij korpsbeheerder is. Almere betaalt dan ook niet de vergoeding van Leo Zaal
    3] Opstelten wil er een stokje voor steken en komt met een geschikte kandidaat aan
    Vreemd want zijn ministerie heeft het al goedgekeurd
    4] Maar wat heeft het ministerie goedgekeurd?
    Een (oud politieman) als interim korpschef voor een korps wat fuseert of een adviseur voor Jorritsma die te maken heeft met de fusie van twee korpsen op initiatief van Opstelten.

  7. Leo Zaal kan het imho wel mooi zeggen. In managerstaal.

    De vorming en inrichting van de veiligheidsregio’s vereist (sic) bestuurlijke en operationele daadkracht. Hierbij staan onderwerpen als visie-ontwikkeling, samenwerking en leiderschap centraal. De verwachtingen rondom de invoering van de veiligheidsregio’s zijn hooggespannen en de druk is groot.
    In deze omgeving vind ik het geweldig om bij te dragen aan het maximaliseren van bestuurlijke besluitvorming en op basis daarvan te komen tot haalbare invoeringsplannen. Ik begeleid bestuurders en managers daarin door met hen op zoek te gaan naar de gemeenschappelijke belangen in plaats van op te gaan in positiespel.

  8. nietbelangrijk Schreef:

    Je rekensom klinkt erg plausibel, maar ik kan helaas niet op het loonstrookje kijken van een korpschef….

    .. Zo niet, pas dan even zijn uurloon aan tot het acceptabele niveau.

    Heb je het wel gelezen? Het gaat helemaal niet om uurloon. De genoemde bedragen staan dus op niemands loonstrookje.

  9. @8 Probleem van deze functie is dat deze op korte termijn als gevolg van herindelingen gaat verdwijnen. Niemand die hier dus instapt omdat je anders zeker weet dat je volgend jaar een vertrekregeling aangeboden krijgt.

  10. Dit wereldje kennende: als de man in loondienst is verdient hij bij TG onder de Balkenende norm. Maar als hij partner is bij Twijnstra, het 3- tot 4-voud.

  11. update: vanmiddag was Jorritsma op radio 1. het ministerie was gevraagd voor kandidaten, echter niets geschikt gevonden door het ministerie van Opstelten. Hierdoor is besloten tot het inhuren van een adviseur. Gevolg; een hoop heisa…en opeens heeft Opstelten vier kandidaten…. 😕

  12. Zoals ik eerder al zei hier: Dit lijkt verdacht veel op een operatie “beschadiginging Jorritsma”. Ik heb niks met het mens. Ze was eerder betrokken bij een rommelig verhaal over opdrachten in Friesland ten gunste van haar echtgenoot.
    Maar hier is kennelijk niets meer aan de hand, dan de gebruikelijke inschakeling van (te) duur betaalde interim-managers. Is natuurlijk heel verkeerd. Maar, zoals al opgemerkt, ministerie en provincie zijn meer verantwoordelijk dan mw. J. Het lijkt er op, dat Jorritsma moet boeten voor het feit dat ze de PVV in Almere niet ruim baan heeft gegeven.

    Ik ben een beetje deskundig op het gebied van bestuurlijke decentralisatie. De verdeling van Nederland in, ik geloof: 26, politiezones (tachtiger jaren, “terugtredende overheid”) was natuurlijk een ramp. 26 aparte koninkrijkjes met ieder hun eigen IT systeem. Losgezongen, aan de ene kant, van de gemeenten (gemeentepolitie) en aan de andere kant van het nationale politiebeleid. Slechte verhouding met justitie. Gebrekkige of geen uitwisseling van gegevens. Knelpunten zoals bij voorbeeld Schiphol: Criminaliteit gerelateerd aan Amsterdam, maar verantwoordelijkheid ligt in Haarlem.
    Nou ja, je kunt met elk systeem werken, hoe gek ook. Maar zodra het niet meer over je resultaten, maar in de eerste plaats over je bevoegdheden, gaat, wordt het een ramp.
    Daarom is het idee van Opstelten, om de politie weer te disciplineren en de verantwoordelijkheid voor beleid en prioriteitenstelling weer doorzichtig te maken één van de heel weinige dingen die ik in het kabinet Bruin I zou kunnen ondersteunen.
    Een restant van de decentralisatie is de figuur van de burgemeester die in de “driehoek”, bestaande uit de Officier van Justitie (OM), de bestuursverantwoordelijke (Openbare orde, dus demonstraties, etc.) en de politiecommandant, de rol van de behoeder van de openbare orde vervult. Naarmate de politiezones groter worden, wordt dit absurder. Wat weet de burgemeester van Almere over Hilversum?
    In dit opzicht, komt de politie-hervorming van dit kabinet dus neer op een verdere verzwakking van de invloed van de lokale overheden (openbare orde, rekening houden met plaatselijke omstandigheden).

    Ik zou (opbouwende gedachte) er voor zijn, nu we toch (moeten) hervormen, om in gemeenten boven de 5000 inwoners weer gewoon een gemeentepolitie te laten functioneren onder leiding van burgemeester, gecontroleerd door de gemeenteraad. Die leveren wijkagenten, verkeersagenten en houden zich bezig met kleine criminaliteit. Voor grote (regionale, nationale en internationale) criminaliteit heb je een nationale recherche nodig, die goed Europees samenwerkt. Als je met alle geweld regionaal verantwoordelijken wilt, verbind ze dan aan een bestuurlijk niveau, waarop ze gecontroleerd kunnen worden. Provinciale Commissarissen vdK of aan hen verbonden politie-prefecten (zoals in Frankrijk) komen dan in beeld.
    Enfin, chaotische decentralisatie van bij voorbeeld arbeidsburaus (24 regio’s) en Kamers van Koophandel, openbaar vervoer, zorginstellingen, enzovoort, heeft als effect, dat de directe democratische controle via gemeenteraden en provinciale staten sterk wordt verzwakt. Of dat bewust of onbewust is gebeurd, weet ik niet. Waarschijnlijk beide. Het meest opvallende effect daarvan is de geldgraaierij in de toppen van de nieuwe zwevende entiteiten. Maar de chaos, willekeur en ondoorzichtigheid zijn op den duur nog veel grotere problemen.

  13. operatie “beschadiginging Jorritsma”
    Het blijft schimmig rondom mevr Jorritsma handelen in Almere
    – De illegale warmtepomp (2006) is nog steeds niet weggehaald, maar de fam Jorritsma krijgt ook geen boetes terwijl haar buren die wel gekregen hebben.
    – Mogelijke belangenverstrengeling rondom bouwprojecten in Almere door Bouwbedrijf Jorritsma.

    De schrijver van dit topic die zijn Almere liefde toedicht zal kunnen beamen dat Jorritsma Bouw vanaf de komst van mevr Jorritsma als burgermeester zeer actief is geworden in Almere en dat valt zelfs een Almerehater zoals ik op wanneer ik er noodgedwongen door heen rij.

  14. Jorritsma: Daar was ik al bang voor. Ze beschadigt zichzelf dus ook. De PVV zit klaar, om de benoeming van een beruchte stadscommando+knieschoten liefhebber tot burgemeester van Almere erdoor te drukken.

Reacties zijn gesloten.