…betekent in een personeelsadvertentie vooral: een beetje loon kun je wel vergeten.
Want het niveau van het mbo is echt wel bekend.
Nee, het ligt niet aan de scholieren/studenten.
Marktwerking, nietwaar.
…betekent in een personeelsadvertentie vooral: een beetje loon kun je wel vergeten.
Want het niveau van het mbo is echt wel bekend.
Nee, het ligt niet aan de scholieren/studenten.
Marktwerking, nietwaar.
Reacties zijn gesloten.
Ja en begrijpend lezen is volgens mij ook van de agenda geschrapt. 🙄
Het is allemaal begonnen met multipeltsjois beantwoorden van proefwerken. De generatie die daar hun diploma hebben gehaald zijn nu onze beleidsmakers. Al zou de beantwoording voldoen zijn met ja nee weetniet, dan nog als de tekst in de vraag onbegrijpelijk of dubbelzinnig is is de correcte beantwoording altijd al een 3,3 waard. De overige 6,7 is een goed fout gokje met 50% kans op goed. Resultaat is dat elke debiel met 0 kennis van de stof minimaal al een 5 haalt tenzij er wel heel veel pech in het spel was.
Op mijn Ambachtschool [’59-’62] was het een goeie gewoonte in eigen woorden de vragen te beantwoorden. Zo was elke les in welk vak dan ook een les Nederlands begrijpend lezen en schrijven.
Typisch dat die man geen kritiek heeft op de normen van het basisonderwijs. Vroeger gold voor iedereen dat je bleef zitten totdat je basis qua taal en rekenen voldoende was – ongeacht het vervolgonderwijs waar je in terecht zou komen. Om in het voortgezet onderwijs alsnog te proberen ingesleten taalfouten weg te poetsen is rijkelijk laat en weinig effectief.
De schrijver van het artikel richt zich alleen tegen het te gemakkelijke doorstromen, maar om de startkansen bekommert hij zich niet. Als je die echter zou opschroeven tot wat het ooit was, zouden vmbo-ers een veel betere taalbeheersing hebben.