Europees Commissaris László Andor geeft aan dat in Duitsland de binnenlandse investeringen omhoog moeten in een interview aan de Duitse krant Die Welt.
Het is erg belangrijk dat Duitsland de openbare investeringen gevoelig verhoogt, de binnenlandse vraag stimuleert en zijn buitensporige handelsoverschot vermindert want dat benadeelt de de Europese buren.
(De Tijd)
De reden ervan is al meerdere keren uitgelegd op Krapuul, bijvoorbeeld heel kort hier. Zoals indertijd opgemerkt is het onmogelijk economische wetmatigheden te blijven tarten.
Rammelen binnen de kaders van een afgeschreven systeem ?
Altijd meer (productiviteit) is gewoon over !
Maar als we met elkaar gaan afrekenen is er nog wel een winstje te behalen voor sommigen !
Niet erg realistisch, Sjaak. De Duitsers hebben alles al. Wat valt er nog meer te consumeren? Drie ipv twee BMW’s? Iedere week naar het restaurant?
En hoe kom je erbij dat er economische wetmatigheden bestaan zoals ‘exportoverschot duidt op onderbetaling Duitse arbeider’. Het feit dat Bangladesh blousjes maakt voor H&M dat duidt op onderbetaling van de werkkrachten in gevaarlijke workshops, zeker. Maar waaruit zou blijken dat de Duitse arbeider onderbetaald wordt? Ze maken gewoon goede producten met een hoge arbeidsproductiviteit (-discipline).
Leo Schmit,
er bestaat hier in Duitsland een aanzienlijke Niedriglohnsektor. Vooral in de dienstverlening en in de ongeschoolde productie. Vele van deze werknemers moeten met Harz VI “aufstocken” om nog de eindjes aan elkaar te kunnen knopen.
Maar er is hoop. Na het verplichte minimumloon in een aantal sectoren, wordt er nu aan een algemeen minimumloon (van hele €8,50 p/u.) gewerkt, nog steeds onder grote weerstand van de neo-liberalen.
Verder is de infrastructuur aan het verouderen en zou per jaar nog zo’n 50 miljard extra kunnen verdragen.
Cornelis Los,
Goed om hierop gewezen te worden. Mijn opmerking over de oververzadigde Duitse consument was bedoeld om de discussie op de spits te drijven. Natuurlijk is er een (wellicht) grote onderklasse in Duitsland die de touwtjes aan elkaar moet knopen. Ik kom meer dan eenmaal per jaar in of door Duitsland en verbaas me over de antieke VW busjes die je daar nog op de weg ziet. Ik woon er niet, ben er te kort, maar vermoed dat dit de mensen zijn die door jou als Harz VI geduid worden. Ik zal me er meer in verdiepen.
Maar ik zie ook een zeer zwakke theoretische kant aan het betoog van Sjaak, wat betreft het tarten van economische theorieen in verband met export overschot gebaseerd op onderbetaling van de Duitse arbeider, etc. Dat klopt gewoon niet. De Duitse exportsector heb ik geduid als zeer arbeidsproductief en hoogwaardig. Dat krijg je niet voor elkaar met minimumlonen. Je bevestigt dit zelf door de Harz VI aufstockers te plaatsen in de sfeer van de (lokale) dienstverlening en de ongeschoolde productie. Niks exportsector.
Wat betreft investeringen in infrastructuur die aan het verouderen zou zijn. Kan nooit kwaad, maar heeft niks metde exportsector te maken, tenzij alleen indirect en op langere termijn om de exportsector nog sterker te maken. Trouwens ik heb nog nooit zo vaak stilgestaan op verschillende autobahnstrekken die vrijwel permanent onder behandeling zijn. Maar opnieuw het theoretische argument, wat zou Commissaris László nou blij moeten maken als Duitsland daar nog eens extra 50 miljard extra in gaat stoppen, inzake verminderdering handelsoverschotten. Dat heeft niks met elkaar te maken. Er gaat geen BMW minder de grens over als Duitsland die wegen verbetert, want die BMWs worden geproduceerd door goedbetaalde- en – gedisciplineerde arbeiders.
Sjaak is nu al enkele keren langsgekomen met de stellin hierboven en ik lees al zijn anlyses met belangstelling en sympathie. Duitsland bewijst dat je als land makkelijk een exportoverschot kan behalen om de hierboven door mij genoemde reden, namelijk arbeisproductiviteit en – discipline en dan toch een onderbetaalde Niedriglohnsector kan laten bestaan. Dat doen de meeste exportlanden. Veel verdienen en goedkope bediening met het huisvuil, etc.
Dat heet gewoon tweedeling in de samenleving. Punt.
Dit is een spelletje van meneer László om de interne tegenstellingen in de EU verder te polariseren ten faveure van landen, misschien ook zijn eigen herkomstland, waar de arbeidsproductiviteit en – arbeidsdiscipline nog niet op het niveau is om de exportmarkt te betreden met hoogwaardige producten.
En ga me nou niet uitmaken voor neo-liberalist want dat ben ik niet. Zie mijn opmerking over tweedeling.
Ter aanvulling ‘want die BMWs worden geproduceerd door goedbetaalde- en – gedisciplineerde arbeiders en ze worden gekocht door de verrijkte elites van landen die daar niet toe in staat zijn. Dat is het probleem van Commisaris László.
Leo,
in een notendop: Als de werkende mensen meer te makken hebben, kopen ze meer en moet er dus meer geinporteerd worden.
Investeren in de infrastructuur betekend werk, en dus meer consumptie.
Cornelis, dat zal best wel, nog meer olijven op tafel en druiven, wijn en pittige kaas (want dat is wat de handelstekort landen produceren en exporteren) op de Duitse tafel, maar het zet geen zoden aan de dijk in termen van verlaging van Duits handelsoverschot om de boven genoemde redenen, te weten hoge arbeidsproductiviteit en hoogwaardige producten). Ik zie Commisaris László als een populist die de werkelijke problemen verhuldt en op het Duitse bordje legt.
@wiske,
Een beter systeem, hoe? Ik geloof evenwel niet in plotselinge verbeteringen. Die komen langzaamaan met vallen en opstaan tot stand. De huidige neoliberale wind houdt overigens wel een enorme terugval in, daarmee ben ik eens als je dat bedoelt.
@Leo,
Een laagbetaalde arbeider in Duitsland heeft het niet slechter dan bijvoorbeeld zijn Griekse collega. Toch is er sprake van relatieve onderbetaling. Wanneer Duitsland al jaren een flink exportoverschot heeft, betekent dat de arbeiders voor hun hoge productiviteit te weinig ontvangen.
Dat neemt niet weg dat er in Griekenland nog veel verbeterd kan worden. Corruptie leidt in hoge mate tot productiviteitsverlies. Niet de meest efficiënte, maar degene met de beste connecties krijgt opdrachten.
Je vraagt je af wat Duitsers nog meer moeten consumeren. Als ik jou vraag of je nog wensen hebt, zal je dat hoogstwaarschijnlijk bevestigend beantwoorden. Dat geldt evenzeer voor iedere Duitser.