Deliveroo-fietsers organiseren zich

Donderdagavond kwamen meer dan 30 Deliveroo-bezorgers samen in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Het overgaan van Deliveroo van loondienst naar stukloon betekende voor veel bezorgers de druppel die de emmer deed overlopen. Een paar maanden eerder legde het bedrijf de eis om een OR te vormen naast zich neer.

Wat startte als een initiatief van 20 mensen groeide binnen een week uit naar een verzetsgroep van 100 mensen, en nu 2,5 week later is dat een groep van ruim 170 mensen. Ze organiseerden zich via telegram, vlak nadat het bedrijf de teams en hun teamleiders afschaften waardoor iedereen feitelijk op gelijk niveau werd teruggezet.

De Deliveroo riders, verenigd onder de naam ‘Riders Union’ (RU), willen graag een ondernemingsraad voor de meer dan 1500 riders die in Nederland werken voor het bedrijf. Dat is een wettelijke eis voor elk onderneming met meer dan 20 werknemers. Om dit te omzeilen besloot Deliveroo om al hun fietsers te dwingen tot een ZZP contract.

Als antwoord op de onvrede over de nieuwe constructie heeft Deliveroo een Rider’s Forum opgericht, zogenaamd om alle grieven te adresseren, maar het is eigenlijk gewoon een tandeloze versie van een OR die een vals gevoel van inspraak biedt. De Riders Union (RU) gaat zich samenvoegen met FNV en werkt samen met CNV om hun eisen binnen te halen.

Voorlopig hoeven mensen die lid willen worden van de RU niet lid te worden van de FNV omdat dat niet rond is. Het idee is dat de fietsers feitelijk onder de CAO van sector Transport en Logistiek (TLN) vallen. Hierdoor maken ze aanspraak op voorwaarden die de risico’s weer neerlegt waar ze horen: bij de werkgever.

Waar de RU naartoe werkt, is een Europese actiedag van platformwerkers/riders op 27 september waar ze van plan zijn om bij het hoofdkantoor van Deliveroo met zoveel mogelijk mensen te staan om een OR en (gewoon) loondienst te eisen.

Woordvoerder Daan Dorr verwelkomde elke suggestie voor een actie in de tussentijd. Ook liet hij weten dat de Rider’s Union er voor alle maaltijdbezorgers per fiets is, om zo sterker te staan tegen alle werkgevers die hun fietsers laten werken met slechte arbeidsvoorwaarden.

Deze stappen van zelforganisatie zijn erg belangrijk en volgen gelijke ontwikkelingen in het buitenland. Zo voorkwamen fietscouriers in Londen vorig jaar nog met een spontane staking dat er stukloon werd ingevoerd. In Parijs hebben ze met een demonstratie van 50 fietsers hun eis binnengehaald om in loondienst te blijven.

Platformbedrijven zoals Deliveroo, Foodora en Ubereats doen alsof ze jongeren een dienst bewijzen met ontzettend precaire arbeidsvoorwaarden, maar dat werkt dus niet meer.

Eerst verschenen bij socialisme.nu