De laatste trein

Zocht vanochtend in de digitale dagbladen naar verhalen over het bizarre gedoe met de trein uit Berlijn, die urenlang stil heeft gestaan op station Barneveld-Noord, nadat een vrouw de Duitse politie had gebeld over een enge mede-passagier. Die mede-passagier was inmiddels al uitgestapt, maar de trein moest toch tot stilstand worden gebracht en doorzocht. De passagiers zaten urenlang te kleumen in bussen, wachtend om te worden verhoord. (!) De nietsvermoedende bewoners van drie Barnevelder boerderijen aan de spoorlijn werden uit voorzorg geëvacueerd.

Uiteraard bleek het vals alarm en werd er niets gevonden. Ik zeg uiteraard, omdat zo langzamerhand wel blijkt  dat bij die bommeldingen en verdachte pakketjes en verdachte treinreizigers er tot dusver altijd sprake is van vals alarm.  Net als bij de met enorm veel bombarie opgepakte Somaliërs, op Kerstavond, waarmee niets, maar dan ook werkelijk niets, aan de hand bleek. Er was geen mens die geloofde dat er iets mis was met de Somaliërs in Rotterdam.  We zijn op dit punt heel snel cynisch geworden.

Wat me verbaast is de stilte hierover. Dat de politie een verdachte situatie onderzoekt, is begrijpelijk. Dat is hun vak. Dat de politieke bazen van de politie-agenten liever vol erin gaan – ‘met gestrekt been’ moet je geloof ik zeggen – dan de regels van de kansberekening toe te passen, begrijp ik ook. Stel je voor dat we met zijn allen niet bang zouden zijn, waar bleef dan nog de politieke steun voor alle repressieve maatregelen die er in de afgelopen jaren genomen zijn om onze digitale post te lezen, onze telefoons af te tappen en ons anderszins in de gaten te houden? Stel je voor dat we in opstand zouden komen tegen het boven ons gestelde gezag, en onze privacy zouden opeisen? En de gelijkberechtiging van iedereen die hier woont, zonder het racial en etnic profiling dat is en wordt ingevoerd?

Dat een trein urenlang moet worden stilgezet naar aanleiding van de hysterische angst van een of andere mevrouw, gaat echter wel heel ver. Hoe vaak gaan we deze (dure!) excercities in nutteloze angsthazerij nog meemaken? Hoe ver moet het gaan voordat de overige passagiers in zo’n trein in opstand komen?

Wanneer tonen we eens enige courage, en leggen we met zijn allen de flauwekul over beveiliging en gevaar, die ons wordt opgedrongen, collectief naast ons neer? We geloven er immers allang niet meer in.  Was er iemand in het politie-apparaat, behalve misschien de plaatselijke diendertjes uit de gemeenten op de Veluwe die dit ongetwijfeld heel opwindend zullen hebben gevonden, die serieus in een dreiging geloofde? Ik weet wel zeker van niet.

Voeren we met zijn allen dus elke keer bij zo’n dreiging alleen nog maar een cynische balletvoorstelling op? Round up the usual suspects… en maak de bevolking bang, want dan blijven ze rustig thuis zitten.

En gaat iemand dit vandaag nog aan de orde stellen, in de kranten?

7 gedachten over “De laatste trein”

  1. Nee heks niemand gaat die vraag stellen in de MSM, want als ze dat doen en er is een keer een echte bom, krijgen ze dat voor hun voeten geworpen. Iedereen is bang, bang gemaakt en bang geworden. Nederland is een land van schijterds, maar dat wist ik allang. 😥 Grote bek maar verder weinig.

  2. Inderdaad een goede column. Werd enigszins gedeprimeerd van het lezen van de eerste reacties op de site van De Pers, en ben daar toen maar mee gestopt.

  3. Het lijkt dat de verkiezingscampagne van Bruin I op volle gang is.

    Burgemeesters mogelijk bedreigd, die tussendoor met vakantie uitknijpen en verder lekker breed, zonder beveiliging, vertellen hoe ernstig ze maar niet bedreigd zijn geweest. (Je moet je vakantiegeld toch rechtspreken, mensen overal goed het angst aanjagen).

    Treinen waar paranoïde passagiers overal gevaar zien loeren en valse alarm slaan. Waarvoor wij de centje betalen.

    Ik ken weer de oplossing hiervoor: de verantwoordelijke voor de valse-alarm moet de kosten die NS en politie hebben gemaakt gaan vergoeden. Dit gebeurt met voetbalvandalen. Waarom dan niet ook met alarm-vandalen?

  4. @#6 Dat lijkt een goed idee maar er is hier niet aantoonbaar sprake van opzet. Als dat wel kan worden aangetoond dan kan je zover ik weet gewoon aansprakelijk worden gesteld.

    Mensen bellen nu al 112 niet terwijl ze wel spoed hebben omdat ze onterecht bang zijn om een boete te krijgen. Nu moet 0900 8844, geen spoed wel politie regelmatig mensen doorverwijzen naar 112.

    Mensen die onbeheerde bagage zien moeten gewoon de conducteur inlichten. In veel gevallen zal het gewoon vergeten zijn.

Reacties zijn gesloten.