Omstreeks afgelopen weekeinde reed er een tram door Amsterdam, die filmde “lijn 9” te zijn, maar kris kras in regenboogkleuren door de stad reed en de tekst GayVB voerde. Even een bewijs hoe okee het quasi-geprivatiseerde gemeentevervoerbedrijf is. Het staat onder leiding van een bestuurskundige met D66-partijkaart. Een bestuurskundige, ik meld het nog maar even, is niet iemand die weet hoe je een tram/bus/metro moet besturen, maar hoe je moet BESTUREN. Bedrijfskunde voor niet-bedrijven of zoiets, een van de vele nepwetenschappen die in de Ondernemende Universiteit gekoesterd worden en die je best in het Engels kunt voorkwebbelen omdat het toch helemaal niets met wetenschap te maken heeft.
Bij het GayVB is men beducht voor de ontevreden klant. En dat de “klant” niet tevreden zal blijken te zijn op het ogenblik dat “de concessie” (nog zoiets) weer eens herbeoordeeld moet worden staat vast. Geen mens zit op de Noord-Zuidlijn te wachten, en wachten is het geworden ook. En nog minder mensen zitten te wachten op het opheffen subsidiair radicaal verleggen van tram- en buslijnen nadat die Noord-Zuidlijn dan eindelijk rijdt. Klassieke, overoude lijnen als lijn 9, die GayVB-lijn dus, en lijn 10 worden opgeheven, andere gaan daar waar ze nooit geweest zijn en iedereen zich in de ogen zal wrijven: wat komt daar nou aan? Het was nog even het idee om gewoon de lijnnummers helemaal af te schaffen en dan moest men maar zien waar men terecht kwam. Bestuurskunde D66-stijl.
Is het niet ook heel D66 om zoiets als een gemeentelijk vervoernet aan te besteden en net te doen alsof het op gemene kosten opgerichte vervoerbedrijf ook maar een “concessiehouder” is? Let wel: bij referendum heeft de Amsterdamse kiezer zowel de Noord-Zuidlijn als de zogenaamde verzelfstandiging van het GVB afgewezen. Maar stel je voor dat referendumpartij D66 dit zou respecteren!
Maar goed, gebrek aan klachten bij “de klanten” (de reizigers, noemen ze ons elders) is een van de voorwaarden voor het handhaven van de concessie. En bij GayVB ziet men de bui al hangen, met die buslijnen in Noord die niet meer door de IJtunnel gaan, die opgeheven en verlegde tramlijnen en een metro die net als de “oostlijn” ongetwijfeld vaak zal uitvallen, dat ziet men nu al aankomen.
D66, en nu vooruit. Een geheel andere kant op dan u verwacht of wilt. De bestuurskundige GVB-topvrouw beklaagt zich in een interview bij de NRC achter de betaalmuur dat de mensen graag vasthouden aan wat ze gewend zijn. Lijn 9 of zo. Ontslagbescherming. AOW op een fatsoenlijke leeftijd. Het ziekenfonds. Ik noem maar wat dingen. En nu voorwaarts! Wij weten wat goed voor u is.
Maar dat malle merk, die naam die naar een jaartal verwijst waar Van Mierlo en aanverwanten een beetje op geparasiteerd hebben, het jaar van Provo en het Bouwvakkersoproer, al reutelen de fascisten van nu dat 1968 zo doorslaggevend was in Nederland. De club heet niet meer Democraten 66, geloof ik, al zullen “de media” het wel over “de democraten” hebben, want wie is er verder nog democraat in dit land?
Vastplakken aan wat je gewend bent. Nu, als trenddeskundige stel ik u voor – het zal helemaal niet zo moeilijk zijn om aan te wennen, minder moeilijk dan drie keer overstappen met uw rollator in plaats van rechtstreeks naar uw bestemming gaan – ik stel u voor
D77
Waarom 77, hoor ik u vragen? Mijn antwoord: waarom niet? Weet u een betere combinatie? Wie heeft er hier nu over trends nagedacht, huh?
D77, voor uw voortbrullende niets. En nu vooruit!