Boycotactie tegen GeenStijl

Het extreemrechtse hoaxblog GeenStijl is, samen met zustersite Dumpert, doelwit van een adverteerdersboycot. De aftrap werd geleverd door NRC-columniste Rosanne Hertzberger, die zich beklaagde over het seksisme op Dumpert en GS.  Hertzberger kreeg veel bijval, o.a. van ene Loes Reijmer die er op wees dat vrouwenhaat een integraal onderdeel uitmaakt van de ‘cultuur’ van GS.

Geheel in, eh, ‘stijl’, reageerde de fascistische haatsite met een artikel waarin aan het vuilnis dat op GS reageert de vraag werd gesteld of ze Reijmer ‘zouden doen’. Uiteraard leverde dat zowel op Twitter als op GS zélf een stroom aan verkrachtingsfantasieën op:

De hetze van GS werd door Volkskrant-columniste Heleen Mees betiteld als een ‘onlineverkrachting’. Bij GS is dat de standaardprocedure: iedere criticus van het haatblog krijgt honderden anonieme rukkers op de koffie, die de criticus voor rotte vis uitmaken. Normaal gesproken is dat voldoende om critici de mond te snoeren, maar in dit geval keerde de intimidatietactiek van GS zich tégen het blog.

Diverse bedrijven gaven n.a.v. alle ophef aan zich – in elk geval voorlopig – terug te trekken als adverteerder op GS. De eerste adverteerder die zijn conclusies trok, was de groentefabrikant HAK. Daarop volgden het Wereld Natuur Fonds, Grolsch en de uitgeverij de Persgroep. Enkele andere bedrijven gaven aan gewoon te blijven adverteren op GS. Zo gaf de Efteling, in wat nu al de meest hilarische verklaring van het jaar is, aan dat ‘de content van GeenStijl niet ver van het gedachtegoed van de Efteling staat’.

De druk op adverteerders neemt echter flink toe, wat ertoe heeft geleid dat ook een weigeraar als Defensie inmiddels eieren voor haar geld heeft gekozen. Het ministerie heeft vanmiddag verklaard voorlopig niet meer te zullen adverteren op GS en Dumpert.